Bovenfrees hulpstuk (jig) om kleine cirkels te maken

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Na wat gezocht te hebben op het internet kwam ik ook dit topic van Bosquet (Ekko) tegen.
https://www.woodworking.nl/showthre...-gt-gt-gt-Circle-Jig&highlight=kleine+cirkels

Deze uitvoering is simpel te maken en een ietsje-pietsie anders omdat er een oud Boschje als werkpaard moet dienen.

Afb 1-2 50%.jpg

Het materiaal dat ik gebruikt heb is:
1 stukje multiplex 12mm, 2 stukjes hardhout, 2 stukken rondijzer 8mm, 5 schroeven, lijm, deuvels, 2 rampamoeren,
1 slotbout 6mm en 1 draadeindje 6mm met dopmoeren.

Afb 3-4 50%.jpg

Alles lag nog ergens in mijn garage behalve het rondijzer 1 meter 8mm gekocht bij Praxis €2,95

Afb 5-6 50%.jpg

Van de slotbout de kop en een stukje draad eraf gezaagd zodat deze mooi als draaipin dient in de rampamoer.

Met een frees van 8mm kan ik als kleinste cirkel 90mm draaien ik kan eventueel nog een rampamoer dichter bij de
freesgleuf plaatsen en dan ongeveer 60mm als kleinste cirkel frezen.

Als laatste het hout ingesmeerd met bijenwas en nu nog kijken of de cirkels uitfrezen gaat lukken.
Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Mooi werk spaander, kan je ringen gaan frezen op bestelling;)

Zelf zou ik de gleuf een stuk dichter naar de stift toe frezen, of voor de stift verschillende gaten boren naar de gleuf toe. Hoe dichter beide tegen elkaar komen te staan, hoe kleiner de te frezen cirkel kan worden.

Ps, soldeer de stift op een messing strip die kan schuiven in de houten zool (zwaluwstaartvormig) en kan vastgezet worden met een verzonken boutje of schroef, zo kan je cirkels frezen tot een diameter van 40mm of kleiner met een HM freesje van 6mm.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Handig. Mooi zo met die fijnafstelling. Ga ik ook een keer maken. Als ik tijd heb :p

Nou die fijn afstelling gaat niet echt lekker, dus dat moet anders.
En er zou een draadeind in moeten waarvan bv. 1 omslag 1mm is of ½ mm.
Maar dan moet er ook aan het einde bij de frees iets gemaakt worden dat het draadeind horizontaal blijft.

Heb het nu voorlopig opgelost door een pasblokje tussen de freesvoet en de zijkant.
Als ik de freesvoet tegen de zijkant vast zet is de (kleinste) cirkel 90mm.
Een passtukje van 3,5mm ertussen en de frees vastzetten dan kom ik op een cirkel van 97mm en die heb ik nodig.
Mvg, :).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hey hallo
Mooi gedaan
Mvg Leroy
Dank je Leroy, de volgende (als) ik die ga maken wordt waarschijnlijk als het filmpje hieronder.
Mvg, :).

Mooi werk spaander, kan je ringen gaan frezen op bestelling;)

Zelf zou ik de gleuf een stuk dichter naar de stift toe frezen, of voor de stift verschillende gaten boren naar de gleuf toe. Hoe dichter beide tegen elkaar komen te staan, hoe kleiner de te frezen cirkel kan worden.

Ps, soldeer de stift op een messing strip die kan schuiven in de houten zool (zwaluwstaartvormig) en kan vastgezet worden met een verzonken boutje of schroef, zo kan je cirkels frezen tot een diameter van 40mm of kleiner met een HM freesje van 6mm.

Dank je touh, je heb gelijk, ik had al zoiets op youtube gezien:
https://www.youtube.com/watch?v=PsV-84kjnVY

Maar ik heb deze vlug in elkaar geflanst om even gauw de cirkels te kunnen maken die ik nodig heb.
Ik kan de pin aan de onderkant nog wel 15mm naar de gleuf brengen en dan kan ik cirkels van ongeveer 60mm maken.
Maar voorlopig moet ik cirkels maken van 97mm voor mijn inlegringen, dus laat het maar zo.

Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.