Kast met deur en lades - hulp gevraagd -

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Weer een nieuw projectje met nieuwe problemen...
Voor bij ons thuis wil ik een soort "dressoirkast" maken. Die zou in dezelfde stijl zijn als het tv-meubel dat ik net af heb (corpussen in melamine - frontjes gelakt mdf).
Nu, de kast zou +- 2.6m lang zijn, 1.2m hoog en zou 4 deurtjes hebben. Echter wil mijn vrouw nu dat er achter 1 deur lades in de kast zitten. Ik heb dit eerder gedaan met onze vestiairekast onder de trap, maar dat waren kant en klare lades van Hettich en met wat gepuzzel stoorden de scharnieren niet bij het openen van de lades.
Echter zou je nu bij het openen van de kast enkel de ladefrontjes moeten zien met een ingefreesde handgreep (idem als de verborgen lades in mijn tv-meubel). Probleem is nu wel dat de scharnieren in de weg zitten... Ofwel moet ik de fronten kleiner maken, maar netjes is dat dan ook weer niet...
Ik zou de lades niet op volle hoogte kunnen maken en zodanig verdelen dat die de scharnieren niet raken, maar dan moet ik ook lage frontjes maken, je ziet dan wat in de lade ligt... ook niet netjes... (hoewel ze achter een deur zitten)...

Heeft er al iemand zoiets gemaakt en opgelost? Of bestaan er speciale scharnieren (softclose) die niet in de weg gaan zitten? Iemand ideeën?

Voorlopig zit ik te denken aan een soort kast-in-kast systeem, maar dat zou wel heel veel werk zijn...

Input welkom!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In onze keuken heb ik dat opgelost door op de onderste lade een groot ladefront te zetten, dat de gehele opening afdekt. Als je de onderste lade opent, dan komen ook de bovenste 2 laden in het zicht. Geen openklappende fronten dus en geen scharnieren.

jaap
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
In onze keuken heb ik dat opgelost door op de onderste lade een groot ladefront te zetten, dat de gehele opening afdekt. Als je de onderste lade opent, dan komen ook de bovenste 2 laden in het zicht. Geen openklappende fronten dus en geen scharnieren.

jaap

Dat heb ik met mijn tv-meubel ook gedaan, maar kan dat met een "ladefront" die dan 1.2m hoog is? Ik vrees wat voor het kromtrekken...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Aan de scharnierkant de zijwand opdikken & dat weer 'uitsparen' waar de scharnieren komen. De laden worden dan dus wat smaller, maar dat lijkt me geen punt (plus dat je problemen met tegen de deur stoten en zo voorkomt).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Aan de scharnierkant de zijwand opdikken & dat weer 'uitsparen' waar de scharnieren komen. De laden worden dan dus wat smaller, maar dat lijkt me geen punt (plus dat je problemen met tegen de deur stoten en zo voorkomt).

Aan zoiets had ik ook zitten denken, ik vrees echter dat het een mikmakje zal worden...
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik had onlangs iets gelijkaardigs voor. Enfin, bij mij was het probleem niet zozeer dat de scharnier in de weg zit (enfin, dat was òòk een probleem), maar wel dat de deur an sich voor het corpus blijft hangen bij een gewone potscharnier. Hou hier dus ook rekening mee bij de keuze/plaatsing van de ladegeleiders.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Seb,Dit doe je met de Blum 125○ scharnieren zodat de deur volledig wegklapt.



https://d1.blum.com/BEC003/clp0026-td-092_td_dok_bau_$sen_$aof_$v1.pdf

Nu deze scharnieren blijven op de wand staan !
Dit kun je op 2 manieren opvangen .
1) zorgen dat deze scharnieren tussen 2 binnenfront doorgaan
2) door de ladegeleiders aan die kant op een lat van ongeveer 25mm dik te zetten (smallere lades)

Jos
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij heeft blum ook software om alles uit te rekenen. Krijg een lijst met toebehoren en een zaaglijst. Even op de site van van hoecke .be kijken.
Succes.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik start dit weekend aan de kast. Het zal een kast van 2,26m lang en 0.9m hoog worden zonder de sokkel en blad. Morgen begin ik aan de corpussen. Zal hier een topic over starten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.