Messing grondschaafje

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vanmiddag in de werkplaats gestart met het bouwen van een klein messing grondschaafje. Had al eens eerder een grondschaafje gemaakt van T-staal en een inbus sleutel zie https://www.youtube.com/watch?v=Q1XXwba2IAk&t=38s Alweer 4 jaar geleden. Staat ook nog ergens op dit mooie forum.
Tijd vliegt voorbij :)
Gestart met een snel schetsje en wat maten en natuurlijk het materiaal messing plaat 5mm dik.

Alles met de hand gezaagd ik gebruik een Sandvik beugelzaag en babyzaagje voorzien van Bahco zaagjes.

IMG_4975.jpg

Alle boor werkzaamheden zijn uitgevoerd op mijn Bosch boorkolom.

IMG_4976.jpg

Het grondschaafje is opgebouwd uit 4 plaatjes messing: een grondplaat waar een keep uitgezaagd is en een middenstuk met contrapassing en en aan weerszijde hiervan een plaatje messing

IMG_4977.jpg

IMG_4978.jpg

Alles word hard gesoldeerd met behulp van (zacht) zilver soldeer en op elkaar geklemd middels mini serre joints (japans verkrijgbaar bij de Baptist). Ik heb zo'n mini autogeen setje (zuurstof/gas) met verschillende brander koppen, heb er alleen wel een grotere zuurstoffles ingezet.

IMG_4980.jpg

Bovenzijde grof vlak vijlen.

IMG_4981.jpg

En natuurlijk ook de zijden van het schaafje, ik gebruik A E Berg vijlen die nog van mijn Pa zijn geweest en wat vijlen van Nicolson.

IMG_4983.jpg

Drie gaten geboord een voor de opname van de schaafbeitel (inbus 5mm) en twee er dwars op waar ik een schroefdraad in getapt heb (m6) voor het vastzetten van de schaafbeitel. Ik heb een redelijke hoeveelheid kartelmoeren en met behulp van wat schroefdraad en 1 kartelmoer heb ik het vastzet mechanisme klaar.

IMG_4988.jpg

IMG_4990.jpg

IMG_4991.jpg

IMG_4992.jpg

IMG_4993.jpg

En de middag is weer voorbij. Morgen ga ik het schaafje verder vorm geven, de zool vlakken en een beetje smeden de inbussleutel moet natuurlijk tot een beiteltje gevormd worden. Ga waarschijnlijk een setje van 3 verschillende breedtes maken.

Groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit Roeland, de kanten nog afronden en nog een beetje finetune, dan heb je weer een heel mooi messing grondschaafje.

Groet Pel.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ziet er erg gaaf uit
Je bent ook al echt een ambachtsman in de metaal
Succes verder
Mvg Leroy
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ziet goed uit en helder verslag. Benieuwd naar de behandeling van de beiteltjes. Ik heb er geen verstand van, maar verwacht dat het materiaal gehard gaat worden. Hoe weet je nu met welke inbussleutels dar mogelijk is?
 
P

Pel

Guest
Messing ziet er toch veel mooier uit als ijzer Eric, is daarbij ook makkelijker te bewerken, omdat het veel zachter is als ijzer. Een zwaluwstaart verbinding met messing klop je er goed mooi passend in, dat zie ik je met ijzer niet doen.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag gestart met het maken van de schaafbeitels, 2 inbussleutels opgesnord.
Mijn oventje opgestart, gemaakt van een verfblik van 5 liter :)

IMG_4995.jpg

En hier gaat het smeden plaatsvinden, ik heb een (klein) aambeeldje en een tas.

IMG_4996.jpg

De eerste inbussleutel ligt in het vuur

IMG_4997.jpg

Het resultaat na een paar minuten hameren

IMG_4998.jpg

Vlakken van de onderzijde eerst op een plaatje natuursteen en schuurpapier daarna op m'n diamand stenen.

IMG_5001.jpg

Dan in de bankschroef en de vouw aanzetten middels middel grove vijl en dan met de zoetvijl.

IMG_5002.jpg

Het harden van de schaafbeitel

IMG_5003.jpg

Op de juiste kleur

IMG_5004.jpg

Snel naar de oliepot


IMG_5005.jpg

Dan terwijl de andere op temperatuur komt de eerste temperen dmv aanbrengen olie en dan in de stook opening houden tot alle olie weggedampt is

IMG_5007.jpg

Na het temperen de schaafbeitels schoonmaken en slijpen op diamand en daarna op m'n Arkansas.
Van het vormen en afwerken van het grondschaafje heb ik geen foto's gemaakt is ook niet heel interessant (heel veel vijlen).

Dan proef schaven heb een afval stukje van beukenhout gepakt en met een zaag twee snede's gemaakt en het afval met een beitel verwijderd.

IMG_5008.jpg

Het beiteltje is prima scherp en het schaafje doet wat er van hem verwacht word.

IMG_5009.jpg

IMG_5010.jpg

IMG_5011.jpg

IMG_5012.jpg

Nu even afwachten hoe de standtijd van de beitels is door er veel mee te gaan schaven heb nu twee maten een van 6mm en een van 8mm breed.
En ik hou niet van nieuw (glimmend) messing dus ga ik waarschijnlijk het messing nog patineren zodat het er wat ouder en gebruikt uit gaat zien.
Dit gebeurd trouwens vanzelf als je het messing niet voorziet van een afwerklaag.
Een 3mm brede beitel wil ik nog maken voor het hele smalle werk.

Groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Prachtig grondschaafje Roeland, hoe heb je dat oventje gemaakt, is dan gewoon beton wat je in het blik hebt gegoten?

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ziet er goed uit.... Mooi!
Mag ik vragen waarom Messing?
En is /kan zoiets ook van staal/Ijzer?

Wat Pel zegt messing is mooier (soms) maar van staal/ijzer kan ook of een combinatie van beide bijvoorbeeld een stalen onderzijde en een messing brug.
Heb zoals ik al schreef een viertal jaar terug een grondschaafje gemaakt van een stukje stalen T-profiel. Dit omdat ik mijn #271 van Stanley een beetje te licht vond en de brug te laag zodat je hem niet heel prettig kan vasthouden. Bij dit messing schaafje heb ik de brug nog iets hoger gemaakt en door het hoge eigen gewicht is het een bijzonder fijn schaafje geworden.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Prachtig grondschaafje Roeland, hoe heb je dat oventje gemaakt, is dan gewoon beton wat je in het blik hebt gegoten?

Groet Pel.

Dank je Pel, het is geen beton maar kalk met zand gemengd aan de bovenzijde steek ik mijn brander de achterzijde kan ik ook verwijderen zodat ik langere stukken metaal kwijt kan. Er staan diverse filmpjes op YT hoe je deze oventjes kunt maken, zelfs kleine smelt oventjes zodat je zelf alu of messing kunt smelten.

Groetnis, Roeland
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ziet er prachtig uit... Messing is inderdaad veel mooier, maar mijn vraag had betrekking op het feit dat ik wel kan lassen en de apparatuur er voor heb,
Maar niet kan hardsolderen! (geen apparatuur, maar vroeger wel gedaan op de lts)
Mooi stukje gereedschap!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ha goed gedaan.Ik ben soms stiekem aan het kijken op youtube naar messing gieten. Helaas eerst erg veel andere dingen te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.