zelfbouw pantofrees machine van matthias wandel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De mooie constructies van Matthias Wandel van woodgear.ca uit Canada hebben we al vaker hier gezien, o.a. zijn tandwielconstructies. Nu heeft hij een freesmachine gebouwd waarmee je vanaf zelfgemaakte schablonen kunt frezen, pen-gat, zwaluwstaart, multi pen-gat, multi deuvels. En het ziet er echt zo gaaf uit met weer zulke slimme en doordachte dingen.
Kijk maar op zijn pagina, wat meer naar beneden scrollen en je komt de filmpjes tegen!
http://woodgears.ca/pantorouter/index.html

Tekeningen zijn te koop, ik ben benieuwd wie ons verrast met de eerste pantorouter :eek: !

jaap


Attached files
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Geweldig ding.

Toen ik het zag dacht ik meteen: Ik wil er ook een maken!

Maar dat kan nog wel even wachten :?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ja Jaap, dit is fantastisch.
Heb nog wel een leuk electromotortje liggen om zo'n ding te bouwen.
Eigenlijk erg simpel, alleen om op het idee te komen is wat anders.
Meestal ga je pas naar oplossingen zoeken, als je regelmatig groeven moet maken met de hand, en dat veelvuldig moet doen. Dan ga je pas nadenken om dat te mechaniseren, en kom je met zoiets voor de dag. Ik vind het geweldig.
Bedankt voor het posten. Heb het in mijn favorieten gezet.
Ad
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hmmm ik heb 2 weken vrij, zal ik een pantorouter bouwen of allerlei andere dingen gaan doen.... even nadenken?......

. . . . . Ik ben er uit, mijn vrouw heeft besloten, allerlei andere dingen eerst . . . . :mrgreen:
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Scheppie zei:
Hmmm ik heb 2 weken vrij, zal ik een pantorouter bouwen of allerlei andere dingen gaan doen.... even nadenken?......

. . . . . Ik ben er uit, mijn vrouw heeft besloten, allerlei andere dingen eerst . . . . :mrgreen:

Toch mooi om te lezen dat ondanks je passie voor hout, je toch weet waar je prioriteiten liggen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Tussen t klussen door toch nog eens bekeken want 't ding intrigeert me wel..

Hierbij trouwens een video en site van een kant en klare variant voor de zeer draagkrachtigen onder ons http://jdstools.com/multi-router.aspx#

Wat ik mij bedacht is als ik naar het ontwerp van de originele post kijk is dat er een heleboel complexiteit toegevoegd wordt om de pantograaf te maken. Enige nut / doel daarvan is dat er een verkleining van 2:1 plaatsvind van template naar het werk. Als je dat niet nodig hebt of wilt dan is een veel simpeler koppeling tussen de freeskop en je aftaster voldoende... eens nadenken of dat simpeler te maken zou zijn.

Dit doet me ergens een beetje denken aan de Routher Lathe uit Router Magic van Bob hylton (pagina 269) , daar wordt ook een hele machine beschreven om zelf te bouwen. Al moet ik zeggen dat die me nog complexer lijkt dan deze.

Ik ben ook wel benieuwd naar de eerste forummer die de handschoen oppakt.
 

WR1944

Oud hout
Je zou een X-Y tafel kunnen maken van twee stel laderails, van die volle uittrekmodellen. Een taster met de diameter van de frees en je kan voorwerpen of vormen kopieeren. Denk ik in m'n simpelheid.
Maar die pantograaf is een fraai staaltje houtbewerking, petje af.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Scheppie zei:
Wat ik mij bedacht is als ik naar het ontwerp van de originele post kijk is dat er een heleboel complexiteit toegevoegd wordt om de pantograaf te maken. Enige nut / doel daarvan is dat er een verkleining van 2:1 plaatsvind van template naar het werk. Als je dat niet nodig hebt of wilt dan is een veel simpeler koppeling tussen de freeskop en je aftaster voldoende... eens nadenken of dat simpeler te maken zou zijn.

Reden van de complexiteit is dat je zo een 2:1 nauwkeurigheid krijgt. Dat wil zeggen dat een afwijking in je mal maar voor de helft doorwerkt in het object. Je kan ook aan de achterkant van je freesmachinein het verlengde van de as een stylo (aftaster) maken. Als je de stylo dezelfde diameter maakt als je freesbit dan kan je één op één kopieen maken van houten voorwerpen.

Ik zit er heel erg over te denken om hem te gaan bouwen. Heb al zware ladegeleiders gevonden en besteld, ben op zoek naar een geschikte freesmachine (heeft iemand een geschikt type dat ook grotere bits aankan?). Als ik echt ga beginnen houd ik jullie op de hoogte.

Groeten, @lex
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Inmiddels begonnen. De ladegeleiders zijn aangepast. Erg leuk om te zien dat je met vier stuks geleiders van in totaal €30,- echt superstabiele lineaire geleiders maakt met een vrijwel verwaarloosbare speling. Ik heb de bouwplannen gekocht. Zeer complete fotoverslagen en zaagplannen. Ik weet nog niet of ik alles 1 op 1 ga bouwen omdat ik in de y as meer ruimte nodig heb dan de 9cm in het ontwerp van Matthias.

@lex
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@lex, ben zeer benieuwd en met mij vast nog velen... zou je ons op de hoogte willen houden met foto's. Liefts zoveel mogelijk steeds als je eraan gewerkt hebt zodat we je project zien groeien. Ik heb er geen tijd voor op dit moment anders had ik het ook een prachtig project gevonden.

Welke frees ga je er in bouwen?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Voor de pantorouter heb ik een POF500 van Bosch gekocht. Was een tweedehandsje. Vanwege de vorm van het huis zeer geschikt om hiervoor te gebruiken. Heb nog gezocht naar een motor met spanbek zoals op een CNC flatbed wordt gebruikt, maar die zijn niet te vinden (zoals Matthias gebruikt in zijn eerste ontwerp; metaalkleurige cilindrisch huis). Zoals Matthias ook al heeft gedaan, kan ik later altijd nog een tweede mount maken voor een andere machine.

Ik denk niet dat ik veel foto's ga maken. Matthias heeft een grote hoeveelheid foto's en filmpjes van deze machine op zijn site staan en de bouwplannen (waarin nog veel meer foto's staan) kosten slechts $16,-

Voor de bouw zou ik graag een lintzaag kopen. Ik heb al in een ander topic gereageerd op een oproep tot het delen van ervaringen met lintzagen. Mochten jullie daar een mening over hebben, dan hoor ik die binnen dat topic erg graag:

viewtopic.php?f=1&t=2691&p=25776&hilit=lintzaag#p25776

Dank, @lex
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Misschien wat laat, maar ik heb een paar vraagjes over de pantofreesmachine.
Ik wil er namelijk misschien ook een maken, voor pen- en gat verbindingen.

Hoeveel watt heeft je freesmachine nodig die je er in zet?
Krijgt de frees niet teveel op zijn mieter?
Zij er ook andere dingen om pen en gat verbindingen te maken?

Alvast bedankt voor reactie!!!
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik denk dat je met een relatief lichte frees al wel uit de voeten kunt omdat je de hoeveelheid hout die je verwijdert zeer fijn kunt regelen met de slede (met de lineaire geleiders). Doe je lekker rustig aan en verwijder je weinig hout per omgang, dan denk ik dat de POF500 wel een aardige machine is. Als je het ding zeer hardhandig het hout in wilt kunnen 'rossen' dan zou ik gaan voor een hele zware machine. De GMF1400 van Bosch (ja ik weet het Bosch... :-( ) is daarvoor een zeer goede keus denk ik. Deze heeft een 12mm spanwartel en 1400 Watt opgenomen vermogen. Daarnaast is het huis cilindrisch wat de mount een stuk eenvoudiger maakt. Enig nadeel is de prijs van deze machine: plm €460,- in BTW. Das èrg veel vind ik en ik ben dus nog niet uitgezocht. Misschien eens kijken naar industriële motoren... Geen idee of daar iets in te vinden is.

Ik heb trouwens beukenhout binnen en ga deze week kijken of ik een lintzaag kan kopen. Zodra da klaar is (en mijn administratie, arghh...) dan ga ik met bouwen beginnen. Ik denk dat ik een aantal aanpassingen maak zodat de machine nog universeler wordt.

@lex
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Blijft interessant. Een Kress is misschien ook een geschikte freesmotor, heeft een standaar 43 mm opname net als boormachines, maar dan wel met een spantang voor het gereedschap. Zijn er in verschillende wattages en overal te koop. De link wijst naar baptist, maar hier in Bangkok liggen ze ook in de winkel. Wordt veel gebruikt in kleinere en dhz cnc freesmachines.
http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... etail=true

jaap
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Wow, dat is zeker een alternatief vor de veel duurdere en grotere Bosch! Ik ga binnenkort eens kijken wat de mogelijheden zijn. Hoe meer plaats er in de routermount overblijft hoe groter zijn werkbereik wordt.

Dank voor de suggestie!

@lex
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@lex, tijdje niets gehoord van je pantorouter, is het project een zachte dood gestorven of ben je zo druk aan het pantorouteren dat je geen tijd meer hebt om hem aan ons te laten zien?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hallo iedereen,

Ik ben nog niets verder dan de vorige post. Door onvoorziene drukte heb ik het houtbewerken even stil moeten leggen. Dat gaat waarschijnlijk nog door tot begin oktober en met wat geluk heb ik dan net een huisje gekocht dat heeeeel veel aandacht nodig gaat hebben. Dus ik ben bang dat de Pantorouter tot na de verbouwing even de koelkast in moet. Er moeten nog wel wat kozijnen gemaakt worden en wellicht ga ik hem tijdens de verbouwing daarvoor nog bouwen.

Als er weer schot in de zaak zit laat ik het weten! De Kress, het beuken en de ladegeleiders liggen in ieder geval klaar.

groet, @lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.