PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook een nieuw speeltje

Toxiq
19-01-18, 00:31
Begin december wist ik al dat hij ging komen, ruim anderhalve week geleden is het monster verhuist naar de Mancave
Een cms module moest plaatsmaken (is verhuist naar HStraat) en de werkbank moest wat groter

opspanbereik ruim 1000x1000 werkbereik 800x800x200

Eerst de losse onderdelen verhuist
72836

Ruimte maken en opruimen gaan hand in hand...
72837

We kunnen gaan bouwen
72838

Met de brug er op lijkt het weer wat
72839

Vandaag begonnen met het rek aan de wand, daar zit het eea aan electronica en de waterkoeling op
72848

Water afgetapt en vervangen voor koelvloeistof, gekozen voor longlife, of het wat uitmaakt, geen idee
72849

Dan aan de gang met de machine !
Oef, veel leren... Tekenen (cad) toolpath maken (cam) en dan nog de software die de kaart aanstuurt
Het voel als een universiteit in 1 week afronden (ok ok....iets overdreven)
De eerste foutmelding is er, heeeeeeeeeeeelp
72840

Als de foutmelding is opgelost lekker aan de gang met MDF, prima om mee te oefenen
72841

Dan iets stevigers, Padoek
Dit stuk lag er al een tijd, verdachte gaatjes
72842

Dan de plug maken, dat lukt vrij aardig
Er zijn vele manieren maar er is er maar 1 die past (vanwege de ronde hoeken die de freest maakt)
72843

Klaar, schuurpapiertje er langs
72844

En passen maar...
72845

Ohhhhhh, als een handschoen
72846

na enkele uren houd ik het niet meer, lijm droog of niet, ik moet het weten
In één enkele haal roets ik het blok langs de lintzaag (er zit een vari tooth van Tuffsaw in, dus het komt er wel strak uit)
Hieperdepiep, dik tevreden
72847

Skybiker
19-01-18, 04:19
Missie geslaagd Toxiq, ziet er strak uit.

Kun je wat meer vertellen over het tekenen en het gebruik van de programma's ?

henkverhaar
19-01-18, 07:09
Ga je ook werk voor derden doen? ;-)

rmenkveld
19-01-18, 09:01
Tof hoor Jeroen! Wat voor een CAD software gebruik je?

Toxiq
19-01-18, 09:03
Sky ja kan ik: Moeilijk :-)

Veel kan ik er niet over vertellen omdat ik het nog allemaal ontdekken moet
Vwb het tekenen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, kies een pakket waar je mee uit de voeten kan
Er zijn er aantal gratis of niet al te duur

Henk, Werk is een vies woord, het is hobby ;-)
Maar als ik een andere kan helpen komen we daar vast en zeker uit
Had je wat in gedachten dan ?

Ruben wat ik nu gemaakt heb, was een pakket met de Cam software in het het pakket, dat werkte wel fijn
Ik doe ook een poging om Fusion 360 onder de knie te krijgen, daar zit ook de Cam software bij in, maar heb ik nog niet gebruikt

BenchWorks
19-01-18, 10:51
Wow dat is extreem precies, die machine ziet er enorm stijf uit. Welke is het?

Sang
19-01-18, 12:29
Mooi machientje Toxiq, ik zag je filmpje ook al voorbij komen op cnczone.

Ben er zelf ook een aan het maken, heb op cnczone van een forumlid wat lagerkarren en rails kunnen kopen.

Fusion 360 moet je echt voor gaan, er is op youtube een autodesk medewerker die elke dag een tutorial upload, Lars Christensen. Ik heb met diverse programma's gewerkt (AutoCAD, SketchUp etc) en ik kan wel uren doorpraten over hoeveel Fusion wel niet beter is als/dan de rest.

Die watergekoelde spindel is wel een serieuze, ga je ook metalen/aluminium frezen? Zou wel leuk zijn als je (tegen vergoeding uiteraard) met jou CNC de onderdelen voor mijn CNC kan maken :)

Toxiq
19-01-18, 12:42
Fusion inderdaad mee aan de gang, maar moet nog veel leren, in dat opzicht is Aspire makkelijker
Alu is zeker een optie, toevallig gisteren wat gaten geboord in alu (wilde wat profiel aanpassen, ging zeer goed

De filmpjes van Lars ken ik ook, leuke informatieve filmpjes en een geweldig accent :-)

liglinisterglenn
19-01-18, 13:41
Om nu is heel nieuwsgierig te zijn, hoeveel heeft je dit in totaal gekost?

maja158
19-01-18, 17:10
Nu kun je de hamer weggooien Jeroen, want met een CNC past alles nog veel precieser!
Succes!

Groet,
Jan

Toxiq
19-01-18, 18:49
Om nu is heel nieuwsgierig te zijn, hoeveel heeft je dit in totaal gekost?

Ik kijk wel uit om dat hier te melden, mocht me vrouw eens mee lezen en zij heeft de hamer gevonden die ik volgens maja moet weggooien weet ik al waar ik klop me ga krijgen

Soms Jan, is een hamer gewoon lekker om je even uit te leven ;-)

Hunto
19-01-18, 18:54
Tja, dan heb je het beter voor elkaar. Ik heb ruim 30 jaar geleden voor de 3 in 1 optie gekozen, echtgenoot, maîtresse en secretaresse :D
Dat laatst heeft wel als resultaat dat ik dit soort uitgaves niet ongezien, en nog meer ongestraft, kan doen :confused:

jaap
19-01-18, 22:08
Indrukwekkend!! Zowel de machine als je eerste freeswerk!

jaap

Pel
19-01-18, 22:35
Het meeste wat ik van de CNC lees is voor mij abra cadabra Jeroen, maar het is zo te zien een geweldige machine, met heel veel mogelijkheden. Eens je het allemaal onder de knie hebt zal het een fluitje van een cent zijn, ik zie dat de mancave behoorlijk vol aan het raken is:)

Groet Pel.

jelmer
19-01-18, 22:41
ik zie dat de mancave behoorlijk vol aan het raken is :)

Daarom gaat ie hem binnenkort ook ruilen tegen een pruimestammetje :p

Pel
19-01-18, 22:47
;););)

Groet Pel.

Toxiq
19-01-18, 23:20
Ja vol wel maar daar komt ook wel een oplossing voor

Benchwork, ja dit is best een stijve machine, al zie ik nog wel punten waar nog winst te behalen valt
Het is geen merk, het is een zelfbouw met goeie componenten

RobertBol
29-01-18, 11:02
Hele mooie machine!
Heb je een lijstje welke componenten je hebt gebruikt en waar ze zijn aangeschaft?

Toxiq
29-01-18, 13:49
nee
ik heb de machine in zijn geheel over gekocht
maar als je info wil over wat waar te kopen enzo kan je denk ik beter op het cnc forum terecht daar zitten mannen die niks anders doen

RobertBol
29-01-18, 15:34
Dank voor het antwoord. Ga ik daar ook eens even neuzen.

Toxiq
29-01-18, 15:48
Zeker doen

hstraat
04-02-18, 19:17
Mooi werk Jeroen, en de CMS-OF hangt onder de werkbank nog werkeloos te zijn. Maar daar komt verandering in hoor ;) zie dat jij je slijpmachines ook ophangt. Geeft mij wel te denken, ga dat binnenkort ook maar realiseren. Weer meer ruimte op de werkbank.

Toxiq
04-02-18, 19:46
ja maar dat ik dingen ophang wil niet zeggen dat ik meer ruimte heb, lijkt wel of ik steeds minder ruimte heb :-)

hstraat
04-02-18, 19:57
Moet je gaan fabriceren i.p.v kopen :) Met je CNC ben je voorlopig wel weer even zoet. Tot je een grotere CNC machine ziet :P

Toxiq
04-02-18, 20:11
:D nee hier kan ik voorlopig wel even mee voort, flink bereik en loeisterk ben ik inmiddels wel achter