Restauratie van mijn Inca Major

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Na langgeleden eens voorgesteld te hebben, mijn eerste post hier.
Kort geleden heb ik een mooie Inca Major zaagtafel gevonden op marktplaats, en ben deze (voor zover mogelijk) aan het opknappen.


In eerste instantie ziet de zaag er nog mooi uit, niet mishandeld, maar er zit toch nog wel wat werk aan:
  1. [opgelost] De arm van de beschermkap mist.
  2. [opgelost] Her en der zijn toch wel wat boutjes en moertjes roestig en draaien wat stroef.​
  3. [opgelost] Het op/neer bewegen van de tafel gaat wat zwaar​
  4. [opgelost] lagers op de zaag-as lijkt wat teveel speling op te zitten.
  5. De motor trilt en maakt lawaai
  6. Een hoekje uit de tafelpoot is afgebroken.

Daarnaast wil ik de tafel ook nog wat uitbreiden:

  1. [deze is bijna compleet op de boorkop na!] Langgatboorinstallatie
  2. Aansluiting maken voor stofafzuiging.
  3. [wordt aan gewerkt] Zaagslede maken.
  4. ...

Voor extra onderdelen heb ik een tweede exemplaar van de Major gevonden. Een ernstig mishandeld exemplaar, maar bijzonder genoeg heeft deze weinig last gehad van roest, en heeft wel de arm van de beschermkap die ik miste. Ook zit er een nieuw Kelfort 250mm 42t zaagblad in. Ik verwacht dat deze er niet is uitgehaald omdat alles moervast zat.

Dit is de zaag na het schoonmaken, vervangen van de lagers en plaatsen van de beschermkap:
IMAG0536.jpg

In de volgende posts zal ik wat foto's plaatsen van het vervangen van de lagers en van verdere voortgang.
 
Laatst bewerkt:

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
lagers vervangen

De lagers leken aan vervanging toe. Na wat zoeken vond ik een handleiding van INCA op het internet, en ook een materiaallijst:
http://www.doebeli.ch/Files/pdf_inca_handbuecher/kreissaege_major.pdf
http://www.doebeli.ch/Files/pdf_inca/preisliste_inca_ersatzteile.pdf

Hieruit bleek dat het type benodigde lager, de 6204 RS2 is. Aan de slag dus.

Na Machine gedemonteerd te hebben, eerst de poelie er af:
IMAG0282.jpg

IMAG0283.jpg

Beschermring loshalen.


Voorzichtig de as met lagers uit het huis tikken:
IMAG0285.jpg

IMAG0286.jpg

Nu zit de as met lagers los in de behuizing van de machine. Nu moeten nog de lagers van de as. Dit heb ik met wat lijmklemmen en een blokje hout gedaan (soortgelijke manier als met de poelie). Hier heb ik helaas geen foto's van. Ik zou echter aanraden om gewoon netjes een poelietrekker te gebruiken. Ik had die niet voorhanden en heb het een beetje houtje-touwtje gedaan. De volgende keer bespaar ik me de moeite en ga zorg ik dat ik een poelietrekker leen van de lokale autogarage of zoiets.
Eerst moet één lager losgehaald worden voordat de as uit de machine te halen is. Daarna is het redelijk makkelijk om ook de andere lager los te halen.


Vervolgens de nieuwe lagers weer om de as heen. Dit was uitzonderlijk makkelijk om te doen:
De as goed schoonmaken, en een uurtje in de vriezer. één van beide lagers een half uurtje in de oven op 80 graden (ik heb gekozen voor onder en bovenwarmte, omdat voor mijn idee de warmte wat constanter is). Haal de as uit de vriezer, en de lager uit de oven en schuif deze direct op de gewenste plek. Dit gaat moeiteloos omdat de as ietwat gekrompen is in de vriezer, en de lager ietwat uitgezet is in de oven.
Er zit nu één lager op de as gemonteerd, deze even op kamertemperatuur laten komen, en dan als geheel weer de vriezer in. De tweede lager nu ook de oven in op 80 graden, en op dezelfde manier monteren als de eerste. Let wel op dat bij het monteren van de laatste lager de as ook weer in de machinebehuizing zit!
IMAG0482.jpg

Voorzichtig de as met lagers weer in de behuizing op z'n plek tikken. beschermring bevestigen en klaar!
IMAG0484.jpg
 
Laatst bewerkt:

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Heeft iemand trouwens enig idee wat voor boorkop er op past? Past er alleen originele Inca op, of is het universeel?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Heeft iemand trouwens enig idee wat voor boorkop er op past? Past er alleen originele Inca op, of is het universeel?
Voor zover ik heb begrepen zit er geen gangbare maat op de universal/compact. Of dat ook zo is voor de Major...
Ik heb in ieder geval nog een extra kop liggen die volgens mij bij een universal/compact hoort...
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Voor zover ik heb begrepen zit er geen gangbare maat op de universal/compact. Of dat ook zo is voor de Major...
Ik heb in ieder geval nog een extra kop liggen die volgens mij bij een universal/compact hoort...

Ik vond nog een Oude Rohm boorkop die ik niet gebruik met een B16 aansluiting. De boorstift die hier in zat heb ik losgetikt door deze met de stift goed in de bankschroef te bevestigen, en met een zo goed mogelijk passende sleutel voorzichtig de kop van de stift af te tikken. Omdat deze goed vast zat heb ik dit gedaan met behulp van een hamer. Voorzichtig tikken en de kop schiet er zo af:
IMAG0562.jpg
Deze methode vond ik in dit filmpje terug:
https://www.youtube.com/watch?v=EtT7SS0qPF0&feature=youtu.be&t=6m18s

Nu lijkt B16 wel precies de maat van de zaag-as van de Inca. Hieronder een vergelijk (deze mishandelde as komt uit mijn donor major)
Ze hebben hetzelfde conisch verloop, en zijn op dezelfde plekken even dik (ongeveer 15mm aan het uiteinde, en op dezelfde plek 16mm. Hier is denk die B16 vanaf geleid):
IMAG0566.jpg

Het enige verschil met de Inca boorkop volgens de gebruikaanwijzing van de INCA is dat er ter extra bevestiging ook nog een m5 boutje wordt gebruikt:
boorkop gebruikshandleiding.jpg

Er zit helaas geen gat in de ROHM boorkop om dit ook te doen, maar aan de andere kant denk ik dat als deze conische aansluiting goed werkt voor een kolomboormachine, dat dit ook wel goed genoeg is voor een horizontale boormachine.

Ik ga het in iedergeval proberen, en zal het laten weten of het daadwerkelijk gelukt is.
 

tuoh

Oud hout
Dat zou ik niet riskeren, de krachten die inwerken op de kop bij een kolomboor of een langgatboor zijn totaal anders. Bij de kolomboor enkel in het verlengde van as, bij de langgatboor zowel in het verlengde als haaks erop. Dat boutje voorkomt loswerken bij gebruik als langgatboor en is essentieel.

Spreek eens een metaaldraaier aan om de kop aan te passen als ie past, dat kost geen fortuinen.

Verzorgd werk overigens aan de machine, top.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Precies,op een kolomboor met kruistafel kan je ook niet frezen de boel loopt daar ook los.
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Precies,op een kolomboor met kruistafel kan je ook niet frezen de boel loopt daar ook los.

Echt heel mooi opknap werk! Gaat je nog veel plezier opleveren.
Mijn INCA master, opvolger van de Major, heeft ook een as met een B16 conus, maar dan met een uitwendige M12 schroefdraad aan het uiteinde, zodat je de boorkop er het laatste stukje op vast schroeft.
De kop draait zich vervolgens vast, zodat je behoorlijk wat kracht moet zetten om 'm weer los te krijgen.
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Dat zou ik niet riskeren, de krachten die inwerken op de kop bij een kolomboor of een langgatboor zijn totaal anders. Bij de kolomboor enkel in het verlengde van as, bij de langgatboor zowel in het verlengde als haaks erop. Dat boutje voorkomt loswerken bij gebruik als langgatboor en is essentieel.

Spreek eens een metaaldraaier aan om de kop aan te passen als ie past, dat kost geen fortuinen.

Verzorgd werk overigens aan de machine, top.

Heb jullie wijze woorden ter harte genomen:) De haakse krachten had ik idd geen rekening mee gehouden. Een gaatje boren was overigens zo gefikst. Boorkop netjes recht ingeklemd in de bankschroef onder de kolomboor, 5mm boortje er in, een beetje snij-olie en gaan. De plek waar het gaatje moest komen liep mooi taps naar het midden, dus het boortje werd automatisch gecentreerd.

Boorkop met M5 gat en passend boutje met verzonken kop.
IMAG0571.jpg

Roest van de conus verwijderen met licht schuurpapier en wd40. Mooi glad maken met staalwol.
IMAG0572.jpg

Volgens de Inca Handleiding: boorkop vastzetten d.m.v. 2 tot 3 lichte klappen met de hamer en een stukje hout ertussen. Borgen met een M5x15 boutje met verzonken kop.
IMAG0573.jpg
 
Laatst bewerkt:

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Echt heel mooi opknap werk! Gaat je nog veel plezier opleveren.
Mijn INCA master, opvolger van de Major, heeft ook een as met een B16 conus, maar dan met een uitwendige M12 schroefdraad aan het uiteinde, zodat je de boorkop er het laatste stukje op vast schroeft.
De kop draait zich vervolgens vast, zodat je behoorlijk wat kracht moet zetten om 'm weer los te krijgen.

Blijkbaar zijn al die maten die Inca gebruikte toch behoorlijk gestandaardiseerd.
Schroefdraad er op lijkt me wel een veilig idee. De Inca Master lijkt me trouwens een hele mooie machine!!:eek: Volgens mij erg zeldzaam en gewild ook.
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Blijkbaar zijn al die maten die Inca gebruikte toch behoorlijk gestandaardiseerd.
Schroefdraad er op lijkt me wel een veilig idee. De Inca Master lijkt me trouwens een hele mooie machine!!:eek: Volgens mij erg zeldzaam en gewild ook.

Al bijna 30 jaar een fijne machine om mee te werken, met roltafel, langgatboortafel en een universele freeskop
 

Pwiggy

Actieve deelnemer
18 dec 2013
51
3
Heiloo
Matthijs,

Mooi machine, ik ben al een hele tijd op zoek naar die lange geleiders.
Heb je die toevallig dubbel, dan wil ik die wel overnemen van u
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Matthijs,

Mooi machine, ik ben al een hele tijd op zoek naar die lange geleiders.
Heb je die toevallig dubbel, dan wil ik die wel overnemen van u

Die heb ik helaas niet;) Denk ook dat het knap lastig is om de geleiders los te vinden. Ik heb wel redelijk recent twee keer een machine inclusief lange geleiders zien langskomen op marktplaats... Succes met de zoektocht.
 

Pwiggy

Actieve deelnemer
18 dec 2013
51
3
Heiloo
Bedankt, maar daar zitten de standaard aluminium geleiders rails op van ca 60cm, zoek de langere lengtes zoals op eerste foto van Matthijs te zien zijn.
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Mijn "master" heeft met een tafelverbreding minimaal geleiders van 1000mm, vandaar, of zoek je de nog langere?
 

Pwiggy

Actieve deelnemer
18 dec 2013
51
3
Heiloo
Er zijn 2 versies, de korte (standaard) van ca 60 cm en de langere, zoals op de foto van ca 1 meter volgens mij. Blijft een zoektocht om je Inca compleet te krijgen :), maar is wel een mooie machine!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.