uitvoertafel lintzaag

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier is de reden waarvoor ik van lintzaag ben veranderd, ik wilde al jaren deze tafel bouwen maar wist dat ik de Hammer niet eeuwig zou houden dus het was te gek om er één te bouwen op maat van de Hammer.
Nu dat de Felder er was moest ik er aan beginnen want zonder tafel is het erg onhandig.

De tafel van de Felder was nog lager dan de Hammer, deze is op 84cm hoogte, veel te laag voor mij (is er een reden waarom lintzagen laag zijn?). Dus heb ik er eerst een platform onder gemaakt om ze op 90cm te krijgen. Het probleem van restafval was van ver het grootste rond de lintzaag, ik was al begonnen mijn vorige kleine Hammer tafel te vullen maar dat was onoverzichtelijk, ik kon de diepte van elk stuk niet schatten en uiteindelijk bleef het meeste er eeuwig liggen. Dus geen plaats meer en een nieuwe stapel vormde zich, langs, achter, op de machine.

P1040221.jpg

Hier is mijn nieuwe tafel dus, zo'n 3m40 lang met opslag eronder om resten naargelang lengte te rangschikken. Begint op 1m10 breed, even diep als de lintzaag, en eindigt op 60cm diepte, later kan ik daar nog verder kasten bouwen.

P1040223.jpg

Net achter de machine is een opvangbak zoals op mijn paneelzaag, zo kan ik het afval er rechtstreeks in gooien, en niet meer op de vloer of tafel.

P1040222.jpg

De foto's zijn net genomen na de laatste laag hard wax dus het blinkt nog, filmpje volgt nog. De constructie is van den, bodemplaten van recuperatie osb, werkblad mdf-zero en rand beuk. Nu nog het probleem van de stukken korter dan 60 en langer dan 1m20.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Beste meneer Benchworks, kun je niet even ophouden met al dat moois, moet ik weer gaan dweilen hier.

Ik zou ook niet te hard duwen tegen een stammetje met zo'n glad afgewerkte tafel, kan zomaar door de wand schieten.

Maar prachtig gemaakt, kan je wat meer vertellen over de afwerking van de tafel ?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Maar prachtig gemaakt, kan je wat meer vertellen over de afwerking van de tafel ?

In dit geval 3 lagen hard wax van Osmo, gewoon met een "foam- brush" aangebracht en dan niet meer aankomen, tussen lagen schuren met groen vlies pad.
Osmo is iets te dik naar mijn wens, onlangs heb ik Blanchon ontdekt wat dunner is en zichzelf egaliseert. Daarom gebruik ik de Osmo hierop.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
weer een mooie, doordachte, verbetering van je atelier.
een schitterend idee eigenlijk.

groeten
Ornament
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Zeer netjes! Ik denk dat lintzagen zo "laag" zijn, zodat kleinere mensen als ik er ook mee kunnen werken. Ophogen is nu eenmaal makkelijker dan verlagen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Over die 'lage' bandzaag… Je moet niet vergeten dat er wereldwijd meer bandzagen gebruikt worden om vlees en. dergelijke mee te verzagen dan er door houtbewerkers in gebruik zijn — en in een productieomgeving is een hoge tafel daarvoor ongewenst (schouderklachten!).

@BenchWorks Mooi oplossing; ik denk mee over de maten die er niet in passen : )
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Over die 'lage' bandzaag… Je moet niet vergeten dat er wereldwijd meer bandzagen gebruikt worden om vlees en. dergelijke mee te verzagen dan er door houtbewerkers in gebruik zijn — en in een productieomgeving is een hoge tafel daarvoor ongewenst (schouderklachten!).

@BenchWorks Mooi oplossing; ik denk mee over de maten die er niet in passen : )

Heeft ook met de anatomie van een bandzaag te maken... Wil je de tafel verhogen, dan verlies je zaaghoogte... Wil je de zaaghoogte dezelfde houden, dan wordt de machine hoger en moet hij zwaarder uitgevoerd worden om dezelfde stijfheid te bieden...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Fraai hoor.... praktisch ook voor het resthout, hoewel mijn eerste gedachte was om een rechte kast te maken en vanaf de achterkant tot de gewenste lengte op te vullen om helemaal flexibel te zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Fraai hoor.... praktisch ook voor het resthout, hoewel mijn eerste gedachte was om een rechte kast te maken en vanaf de achterkant tot de gewenste lengte op te vullen om helemaal flexibel te zijn.

Het zou flexibeler zijn, zeker nu dat blijkt dat ik vooral lange en korte resten heb, en weinig tussen in. Maar de tafel is bijna 1m20 diep, die diepte aanhouden over de ganse lengte maakt de tafel te diep en de muur er achter te ver. Deze gaat tot 60cm diepte, zodat ik daar later verder gewone kasten langs kan maken zonder dat het visueel vloekt.

Ik zat nu te denken om tegen de muur, tussen de twee ramen, een vakkenkast te maken die ging van ongeveer 60 naar 30cm diepte. Daar zouden alle kortere stukken in passen. Eerst dacht ik aan een open arm rek om de lange stukken te leggen, het probleem is dat je die dan opstapelt en dat de hele boel naar beneden komt als je er één wil.

P1040221k.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Mooi geheel. Past mooi in de werkplaats.
Hoe is de afzuiger aangesloten? er komt maar één darm naar de machine? een soort T stuk gebruikt achter de machine? Moest je hier een foto van hebben.... Moet binnenkort er ook eentje installeren....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mooi geheel. Past mooi in de werkplaats.
Hoe is de afzuiger aangesloten? er komt maar één darm naar de machine? een soort T stuk gebruikt achter de machine? Moest je hier een foto van hebben.... Moet binnenkort er ook eentje installeren....

Ze heeft twee 120mm buizen, de andere zit opzij naar achter toe maar ik heb het op één buis gehouden die ik aansluit vooraan onder de tafel. Uit gemak, maar ook om daar volle druk te houden, en niet door 4 te delen met twee buizen. Je wil voorkomen dat het zaagsel tussen het wiel en het lint valt, maar eens het onderaan ligt is er niets meer aan te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.