Vloeistof voor wetsteen

Woodcarpenter

Nieuw lid
8 dec 2016
5
0
Dag allemaal,

Ik heb onlangs een Stanley bailey 5 aangeschaft maar ik zou het zonde vinden om hem van in het begin verkeerd te wetten.
Daarom heb ik ook een nieuwe, vlakke wetsteen aangeschaft van Stanley, er zat ook nog een slijpklemmetje en olie bij.
Het flesje van Stanley is behoorlijk klein. Ik heb gezien dat YouTubers zoals Matt Cremona,... Hun steen opbergen in een potje "water"?. Anderen gebruiken dan weer een spuitbus met product in.

Mijn vraag luidt als volgt: Welke wetvloeistof gebruiken jullie, en waar kan ik die kopen want ik vind nergens een navulling van Stanley.

Deze wetsteen heb ik: https://www.heelgoedgereedschap.nl/...GzLbMLjzvkSPYe834qhoCit4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds


Mvg
Woodcarpenter
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Alles kan (olie, niets, water, zeep), een fijne minerale olie lijkt mij het meest aangewezen. En op langere termijn eventueel iets grofs (richtsteen, baksteen) om de steen op te frissen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, zit er geen gebruiksaanwijzing bij? Als ik op de foto af moet gaan lijkt het mij een grove watersteen? Steek de steen in een kom met water als hij veel water opzuigt dan is het een watersteen. Stanley heeft de naam Stanley eens verkocht daardoor kwamen er van allerlei dubieuze spullen op de markt die de naam Stanley naar de mallemoer hebben geholpen. Die steen van jou heeft helaas niks met het echte Stanley van doen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Alles kan (olie, niets, water, zeep), een fijne minerale olie lijkt mij het meest aangewezen. En op langere termijn eventueel iets grofs (richtsteen, baksteen) om de steen op te frissen.

Dit is niet waar, er is een duidelijk verschil tussen een watersteen en een oliesteen, een Belgische coticule is een watersteen waar je niet met olie aan moet komen, een Arkansas steen dan weer wel.

Groet Pel.

Bekijk bijlage oliewetstenen.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Dit is niet waar, er is een duidelijk verschil tussen een watersteen en een oliesteen,
Op het eerste zicht is het een poreuze aluminium oxide steen die met een flesje olie is verkocht. Duidelijk een oliesteen dus?
Ik weet niet waarom Stanley moet afgekraakt worden, het is een goede steen aan een goede prijs 7€.
Belgische Coticule is een steen die alleen met spuug wordt gebruikt dacht ik. Of voor iemand die scheert eventueel zeep. Volgende keer probeer ik olie, de steen is geen Shapton Pro die niets goed verdraagt.
 

Woodcarpenter

Nieuw lid
8 dec 2016
5
0
Ik heb even het topic aangepast:

Ik vind nergens navullingen of andere, geschikte wetvloeistof dus zoek ik eventueel naar alternatieven.

Alvast bedankt.
 

Woodcarpenter

Nieuw lid
8 dec 2016
5
0
zit er geen gebruiksaanwijzing bij?

Op de achterkant staat er enkel hoe je hem moet gebruiken maar niet of ik er water,... op mag doen.
Stanley verkoopt spijtig genoeg geen navullingen voor het flesje want na een paar keer wetten is dat flesje al leeg.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op het eerste zicht is het een poreuze aluminium oxide steen die met een flesje olie is verkocht. Duidelijk een oliesteen dus?
Ik weet niet waarom Stanley moet afgekraakt worden, het is een goede steen aan een goede prijs 7€.
Belgische Coticule is een steen die alleen met spuug wordt gebruikt dacht ik. Of voor iemand die scheert eventueel zeep. Volgende keer probeer ik olie, de steen is geen Shapton Pro die niets goed verdraagt.

Ik spuw niet op mijn coticule. Echt niet. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Een coticule gebruik je met water.
Spuug heb je altijd bij de hand, water is (was) in sommige werkplaatsen niet altijd bij de hand.Ik vind het gewoonweg een onsmakelijk idee.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op de achterkant staat er enkel hoe je hem moet gebruiken maar niet of ik er water,... op mag doen.
Stanley verkoopt spijtig genoeg geen navullingen voor het flesje want na een paar keer wetten is dat flesje al leeg.

Als je er eenmaal olie op hebt gedaan, zal je waarschijnlijk verder moeten met olie (of een olie-achtige vloeistof).
Een carborundumsteen kan ook met water.
Eventueel een beetje experimenteren. Echt fout kan het eigenlijk niet gaan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Neen, geen plantaardige olie. Die wordt ranzig of gaat verharden.
Sommige gebruiken dunne, minerale smeerolie , anderen olie aangelengd met petroleum, paraffine olie..
Ruitenreiniger (maar dan het goedkope spul) schijnt ook goed te werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik gebruik gewoon water op de carborundum steen.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Carpenter,
welkom op dit forum.

In verband met de steen; niet opbergen in water. Zeker niet indien je werkt in een schuurtje of tuinhuisje. Vriest dan stuk.
Zoals hierboven reeds geschreven is doe je er paraffineolie op. Veel transparante lichte smeeroliën zijn eigenlijk paraffineolie. Gekend is ook de zogenaamde naaimachineolie: weerom hetzelfde. Dus kijk maar eens rond in gereedschapswinkels of in de bouwmarkten. Vaak staat er iets van een fiets of naaimachine op het busje. Je kunt ook Skidd van Ikea kopen en dat eventueel wat aanlengen met een transparante ( geen blauwe nemen) petroleum.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.net
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Belgische Coticule is een steen die alleen met spuug wordt gebruikt dacht ik.

Niet correct. Standaard gebruik van een coticule is gewoon met water om fijn af te werken, of met "slijpmelk" als er wat meer mag afgehaald worden (= water op de coticule, en met een kleiner stukje coticule van een paar cm² erover wrijven, dan komen er extra partikels met slijpende eigenschappen vrij).

Ik ken nogal wat mensen die coticules gebruiken (inderdaad zoals je schrijft om open scheermessen te slijpen), geen enkele gebruikt spuug. Spuug is enkel nuttig om eventueel wat viscositeit toe te voegen, maar doet niets aan de slijpeigenschappen. En dat kan je ook doen door bvb een druppeltje afwasproduct toe te voegen.

Ik gebruik m'n coticules niet voor beitels enzovoort, dat lijkt me overkill. Ik gebruik voornamelijk een tormek.
 
P

Pel

Guest
Het spugen op een coticule deden we vroeger in de bouw, in de werkplaats lag hij in een pot met water.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb een flesje naaimachine olie die ik bij mijn olie steen gebruik.
Ik heb geen idee wat voor steen het is, ooit bij Ducotools gekocht.
Met deze olie werkt het heel goed. En het flesje is makkelijk afsluitbaar. Het flesje heb ik bij de Karwei gekocht.
Het voordeel van olie vind ik dat het minder gedoe geeft: een beetje olie op de steen en je kan je beitel slijpen/polijsten. Dan met een oude doek de steen en je beitel schoonvegen en klaar!
En je beitel heeft gelijk een micro laagje olie wat weer een beetje tegen roest beschermt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.