PDA

Bekijk Volledige Versie : Vloeistof voor wetsteen

Woodcarpenter
17-01-18, 15:14
Dag allemaal,

Ik heb onlangs een Stanley bailey 5 aangeschaft maar ik zou het zonde vinden om hem van in het begin verkeerd te wetten.
Daarom heb ik ook een nieuwe, vlakke wetsteen aangeschaft van Stanley, er zat ook nog een slijpklemmetje en olie bij.
Het flesje van Stanley is behoorlijk klein. Ik heb gezien dat YouTubers zoals Matt Cremona,... Hun steen opbergen in een potje "water"?. Anderen gebruiken dan weer een spuitbus met product in.

Mijn vraag luidt als volgt: Welke wetvloeistof gebruiken jullie, en waar kan ik die kopen want ik vind nergens een navulling van Stanley.

Deze wetsteen heb ik: https://www.heelgoedgereedschap.nl/slijpset-stanley-3-delig-0-16-050?gclid=CjwKCAiAhfzSBRBTEiwAN-ysWJ6sUT7K2_kcP0Mw3WOfVVV9a74d9QaGx_dGzLbMLjzvkSPY e834qhoCit4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Mvg
Woodcarpenter

damien
17-01-18, 15:29
Alles kan (olie, niets, water, zeep), een fijne minerale olie lijkt mij het meest aangewezen. En op langere termijn eventueel iets grofs (richtsteen, baksteen) om de steen op te frissen.

Pel
17-01-18, 15:30
Welkom op het forum, zit er geen gebruiksaanwijzing bij? Als ik op de foto af moet gaan lijkt het mij een grove watersteen? Steek de steen in een kom met water als hij veel water opzuigt dan is het een watersteen. Stanley heeft de naam Stanley eens verkocht daardoor kwamen er van allerlei dubieuze spullen op de markt die de naam Stanley naar de mallemoer hebben geholpen. Die steen van jou heeft helaas niks met het echte Stanley van doen.

Groet Pel.

Pel
17-01-18, 15:48
Alles kan (olie, niets, water, zeep), een fijne minerale olie lijkt mij het meest aangewezen. En op langere termijn eventueel iets grofs (richtsteen, baksteen) om de steen op te frissen.

Dit is niet waar, er is een duidelijk verschil tussen een watersteen en een oliesteen, een Belgische coticule is een watersteen waar je niet met olie aan moet komen, een Arkansas steen dan weer wel.

Groet Pel.

72766

damien
17-01-18, 16:08
Dit is niet waar, er is een duidelijk verschil tussen een watersteen en een oliesteen,
Op het eerste zicht is het een poreuze aluminium oxide steen die met een flesje olie is verkocht. Duidelijk een oliesteen dus?
Ik weet niet waarom Stanley moet afgekraakt worden, het is een goede steen aan een goede prijs 7Ä.
Belgische Coticule is een steen die alleen met spuug wordt gebruikt dacht ik. Of voor iemand die scheert eventueel zeep. Volgende keer probeer ik olie, de steen is geen Shapton Pro die niets goed verdraagt.

Woodcarpenter
17-01-18, 19:09
Ik heb even het topic aangepast:

Ik vind nergens navullingen of andere, geschikte wetvloeistof dus zoek ik eventueel naar alternatieven.

Alvast bedankt.

Woodcarpenter
17-01-18, 19:15
zit er geen gebruiksaanwijzing bij?

Op de achterkant staat er enkel hoe je hem moet gebruiken maar niet of ik er water,... op mag doen.
Stanley verkoopt spijtig genoeg geen navullingen voor het flesje want na een paar keer wetten is dat flesje al leeg.

mathieu
17-01-18, 19:15
Op het eerste zicht is het een poreuze aluminium oxide steen die met een flesje olie is verkocht. Duidelijk een oliesteen dus?
Ik weet niet waarom Stanley moet afgekraakt worden, het is een goede steen aan een goede prijs 7€.
Belgische Coticule is een steen die alleen met spuug wordt gebruikt dacht ik. Of voor iemand die scheert eventueel zeep. Volgende keer probeer ik olie, de steen is geen Shapton Pro die niets goed verdraagt.

Ik spuw niet op mijn coticule. Echt niet. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Een coticule gebruik je met water.
Spuug heb je altijd bij de hand, water is (was) in sommige werkplaatsen niet altijd bij de hand.Ik vind het gewoonweg een onsmakelijk idee.

mathieu
17-01-18, 19:17
Op de achterkant staat er enkel hoe je hem moet gebruiken maar niet of ik er water,... op mag doen.
Stanley verkoopt spijtig genoeg geen navullingen voor het flesje want na een paar keer wetten is dat flesje al leeg.

Als je er eenmaal olie op hebt gedaan, zal je waarschijnlijk verder moeten met olie (of een olie-achtige vloeistof).
Een carborundumsteen kan ook met water.
Eventueel een beetje experimenteren. Echt fout kan het eigenlijk niet gaan.

Woodcarpenter
17-01-18, 19:25
Als je er eenmaal olie op hebt gedaan, zal je waarschijnlijk verder moeten met olie (of een olie-achtige vloeistof).

Mag dat dan ook bv; olijfolie zijn of is dat te stroperig?

damien
17-01-18, 19:45
Een (fijne) machine olie wordt niet ranzig wat wel kan gebeuren met olijfolie

mathieu
17-01-18, 19:45
Neen, geen plantaardige olie. Die wordt ranzig of gaat verharden.
Sommige gebruiken dunne, minerale smeerolie , anderen olie aangelengd met petroleum, paraffine olie..
Ruitenreiniger (maar dan het goedkope spul) schijnt ook goed te werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik gebruik gewoon water op de carborundum steen.

ornament
18-01-18, 00:33
Hallo Carpenter,
welkom op dit forum.

In verband met de steen; niet opbergen in water. Zeker niet indien je werkt in een schuurtje of tuinhuisje. Vriest dan stuk.
Zoals hierboven reeds geschreven is doe je er paraffineolie op. Veel transparante lichte smeeroliŽn zijn eigenlijk paraffineolie. Gekend is ook de zogenaamde naaimachineolie: weerom hetzelfde. Dus kijk maar eens rond in gereedschapswinkels of in de bouwmarkten. Vaak staat er iets van een fiets of naaimachine op het busje. Je kunt ook Skidd van Ikea kopen en dat eventueel wat aanlengen met een transparante ( geen blauwe nemen) petroleum.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.net

trilliwilli
18-01-18, 06:51
Zuivere paraffineolie: https://dullerenco.nl/paraffine-olie

DeCrow
18-01-18, 12:57
Belgische Coticule is een steen die alleen met spuug wordt gebruikt dacht ik.

Niet correct. Standaard gebruik van een coticule is gewoon met water om fijn af te werken, of met "slijpmelk" als er wat meer mag afgehaald worden (= water op de coticule, en met een kleiner stukje coticule van een paar cm≤ erover wrijven, dan komen er extra partikels met slijpende eigenschappen vrij).

Ik ken nogal wat mensen die coticules gebruiken (inderdaad zoals je schrijft om open scheermessen te slijpen), geen enkele gebruikt spuug. Spuug is enkel nuttig om eventueel wat viscositeit toe te voegen, maar doet niets aan de slijpeigenschappen. En dat kan je ook doen door bvb een druppeltje afwasproduct toe te voegen.

Ik gebruik m'n coticules niet voor beitels enzovoort, dat lijkt me overkill. Ik gebruik voornamelijk een tormek.

Pel
18-01-18, 13:52
Het spugen op een coticule deden we vroeger in de bouw, in de werkplaats lag hij in een pot met water.

Groet Pel.

SunRayes
18-01-18, 14:13
Ik heb een flesje naaimachine olie die ik bij mijn olie steen gebruik.
Ik heb geen idee wat voor steen het is, ooit bij Ducotools gekocht.
Met deze olie werkt het heel goed. En het flesje is makkelijk afsluitbaar. Het flesje heb ik bij de Karwei gekocht.
Het voordeel van olie vind ik dat het minder gedoe geeft: een beetje olie op de steen en je kan je beitel slijpen/polijsten. Dan met een oude doek de steen en je beitel schoonvegen en klaar!
En je beitel heeft gelijk een micro laagje olie wat weer een beetje tegen roest beschermt.

DeCrow
18-01-18, 14:33
Het spugen op een coticule deden we vroeger in de bouw, in de werkplaats lag hij in een pot met water.

Groet Pel.

Wegens geen water beschikbaar ?

tuoh
18-01-18, 15:09
Wegens geen water beschikbaar ?

Wij sopten die dingen in verschaalt bier;););)

Spaander
18-01-18, 15:46
:D:D,
Overigens komt het op mij wel over dat je die steen dan niet vaak gebruikt heb.:D:D.
Mvg, :).

Pel
18-01-18, 15:56

;);););)

Groet Pel.

mathieu
18-01-18, 17:57
Na het weekend had je dan wel een vlijmscherpe beitel nodig om de wetsteen te scheren :D

BossyRangs
18-01-18, 23:44
Interessante technieken ;) Maar bijna alle antwoorden op dit topic zijn naast de kwestie. Zoals Pel al aangaf, deze slijpsteen is waardeloos. Heb die ook een tijdje gebruikt, omdat ik niet teveel geld wou uitgeven, maar ben dan snel overgestapt op goeie slijpstenen van Eze-lap. Dus alle goed bedoelde adviezen over welke slijpvloeistof te gebruiken vervallen omdat de steen zelf niet voldoet. Mijn advies: koop een kwalitatieve set stenen: grof, medium en fijn. Er zijn verschillende systemen: waterstenen, oliestenen, keramische stenen en diamantstenen zijn denk ik de belangrijkste. Het ene systeem is niet per se beter of slechter dan het andere, maar je moet wel een keuze maken in het begin.

usernaamvergeten
18-01-18, 23:56
Ik gebruik paraffine olie voor mijn oliestenen, een literfles kan je voor ~6 euro bestellen bij je plaatselijke drogist. Doe je lekker lang mee. Die Stanley steen heb ik ook gehad, vond het niet veel soeps. Kan je beter een combinatie India steen kopen van Norton, o.a. verkrijgbaar bij Dictum voor 15,40 euro (exclusief verzenden). Eventueel aangevuld met een Washita voor het afwetten, moet je wel een echte oude kopen want ze worden al jaren niet meer nieuw verkocht. O.a. verkrijgbaar bij Ducotools en anders via Ebay UK.

coko
19-01-18, 00:58
Die stanley steen heb ik ook gehad, was mijn eerste slijpsteen. Hoewel ik toen nog geen ervaring met slijpen had, merkte ik wel dat het geen topper was.
Met oliestenen gebruik ik een mix van ongeveer 80% paraffine olie en 20% "dunne" olie zoals naaimachine olie. Puur paraffine olie vind ik net iets te dik of glibberig.