triton

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo forummers,

op mijn zoektocht naar een dust cyclone en naar een bovenfrees kwam ik bij het merk Triton uit.
zij verkopen een cyclone(20 liter emmer) voor ongeveer 40 euro.

ze hebben 2 verschillende bovenfrezen. de ene heeft 1400 watt vermogen en zijn grote broer 2400 watt. ik wil de bovenfrees vooral in de freestafel opstellen gaan gebruiken.

wie heeft er ervaring met deze machines?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Geen ervaring, maar destijds bij het zoeken viel de grote Triton af om een heel simpele reden: je kan een frees alleen wisselen als de knop op uit staat (deze dingen hebben een aan/uit schakelaar en niet zo'n wipwap ding). Veilig, maar onhandig als je je machine onder een tafel hebt gemonteerd en met een aparte nullast schakelaar wil bedienen (nog veiliger)> uiteindelijk ben ik bij de Bosch GMF 1400 terechtgekomen. De vaste houder zit in mijn freestafel en de plunge-houder (weet even niet het Nederlandse woord) voor het losse gebruik. Wisselen is zo gebeurd. Gekocht bij Axminster.
1400 watt vond ik wel genoeg.
 

WR1944

Oud hout
Ik had ook plannen om een freestafel te maken met een Triton bovenfrees hier in Amerika. Ik ontdekte echter een 240 V aansluiting in de zekeringkast die voor de airco gebruikt werd. Die airco is al lang geleden vervangen door 2 120 V units dus ga ik die verbinding omleiden naar de werkplaats. 240 V en 60 Hz is geen probleem voor de Festools. Dan verkoop ik het meeste Festool gereedschap niet maar neem het mee, inclusief de CMS tafel met OF1010. Dan heb ik geen losse freestafel nodig.
Over de Triton heb ik wisselende berichten gehoord. Misschien moet je wat dieper op het Internet graven om meer inzicht te krijgen. Maar de negatieve ervaringen waren met wat oudere modellen, misschien is er wat verbeterd.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
haasjetik zei:
Geen ervaring, maar destijds bij het zoeken viel de grote Triton af om een heel simpele reden: je kan een frees alleen wisselen als de knop op uit staat (deze dingen hebben een aan/uit schakelaar en niet zo'n wipwap ding). Veilig, maar onhandig als je je machine onder een tafel hebt gemonteerd en met een aparte nullast schakelaar wil bedienen (nog veiliger)> uiteindelijk ben ik bij de Bosch GMF 1400 terechtgekomen. De vaste houder zit in mijn freestafel en de plunge-houder (weet even niet het Nederlandse woord) voor het losse gebruik. Wisselen is zo gebeurd. Gekocht bij Axminster.
1400 watt vond ik wel genoeg.

Ik heb zelf de Triton TRB001 en hoewel de veiligheid niet ideaal is vind ik dit absoluut geen probleem! Pak em beet drie seconde extra werk, dus waar praten we over?
De spindle steekt dan 1.5 cm boven de basis uit en wordt dan geblokkeerd zodat de frees makkelijk met een sleutel losgedraaid kan worden.
Het gepongel met mijn bosch en dewalt frees met handmatige spindle lock in combinatie met freestafel is pas frusterend.

Maar de GMF is zeker een interessante machine, heb er ook op liggen azen, maar voor een frees puur voor freestafel gebruik leek mij de triton verreweg de beste keus.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
allemaal bedankt voor de tips. ik las een test in FWW waar de grote triton bovenfrees erg goed uitkwam. qua aanschaf lijkt me dit enorm mee te vallen. prijzen liggen rond de 250 euro. prijs mag niet doorslaggevend zijn maar het scheelt nogal.

het idee dat je de bovenfrees van bovenaf de tafel kan verstellen lijkt me ook wel erg makkelijk.

alle suggestie's zijn enorm meegenomen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De Triton stond vorig jaar ook mijn "shortlist" voor gebruik in de freestafel. Toendertijd was deze echter niet verkrijgbaar wegens problemen met het voortbestaan van de fabrikant. Dat schijnt weer opgelost te zijn! Het blijft een mooi ding voor onder de tafel en er is ook goed over nagedacht, de spindel die boven de tafel uitsteekt voor het gereedschapwisselen, en de koellucht opening goed beschermt tegen invallend stof etc. Voor gebruikt "uit de hand" werd deze frees in een recente test van FWW wat minder beoordeeld omdat hij door de bouwwijze wat topzwaar is.
De oplossing van haasjetik met de Bosch is ook een hele goede! Zelf heb ik de Trend T11 (al 100x vermeld geloof ik :oops: )

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
forummers,

is het aan te raden om voor de grotere triton of de kleinere te gaan? prijsverschil is klein , het vermogen echter een stuk hoger. er wordt geen productiewerk meegegaan, alleen hier een daar een klein projectje.

bedankt weer
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
In aanvulling op de vraag de grootste frees of de kleinere: de kleine kun je ook van bovenaf (door de bodemplaat) verstellen met zo'n "zwengel". Kan dit inmiddels ook bij de grote versie?
Ik heb ook al een keer op het punt gestaan om de grote versie te bestellen om onder de freestafel te bouwen. De genoemde nadelen op internet (stofafzuiging, topzwaar bij normaal werk, duurzaamheid bij 1ste types) hielden mij nog tegen. Feit blijft wel dat het een enorme krachtpatser is van een bovengemiddelde kwaliteit voor een scherpe prijs.

Voor wat betreft de Bosch GMF. Ik zag dat ze in Amerika nu een fixed base verkopen die ook de hoogteverstelling door/boven de freestafel mogelijk maakt (RA1165) voor de 1617. Volgens mij is de 1617 de basis voor de GMF 1400, zou mooi zijn als ze deze basis ook in Europa gaan verkopen. Ook is er een nieuw type uit in de VS (met aan/uitschakelaar in de handvaten van de fixed base), voor veiliger werken.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
demuis zei:
In aanvulling op de vraag de grootste frees of de kleinere: de kleine kun je ook van bovenaf (door de bodemplaat) verstellen met zo'n "zwengel". Kan dit inmiddels ook bij de grote versie?
Ik heb ook al een keer op het punt gestaan om de grote versie te bestellen om onder de freestafel te bouwen. De genoemde nadelen op internet (stofafzuiging, topzwaar bij normaal werk, duurzaamheid bij 1ste types) hielden mij nog tegen. Feit blijft wel dat het een enorme krachtpatser is van een bovengemiddelde kwaliteit voor een scherpe prijs.

De grote kan nog niet van bovenaf versteld worden, maar door het "rack and pinion"systeem stel je hem snel op ongeveer de juiste hoogte en met de fijnstelling op precies de juiste hoogte.
De veer is verwijderbaar en dat verschil is duidelijk merkbaar. Nadeel blijft dat je onder de tafel moet zijn.

Qua stofafzuiging is de Triton juist veel beter dan mijn Dewalt en Bosch, maar bij een freestafel wordt de stofafzuiging meestal achter de fence geplaatst dus de triton scoort hier extra punten door de slim ontworpen ventilatie sleuven waardoor er minder stof aangezogen wordt voor de koeling in een onderste boven plaatsing.
De machine is inderdaad iets topzwaar, een zware motor weegt nu eenmaal wat. Weegt een goede 6 kilo tegenover de Festool Of 2200 die bijna 9 kilo weegt. Zulke monsters gebruik je natuurlijk niet voor delicaat werk.

De nadelen van de Triton zijn de compleet waardeloze zijgeleider en dat de machine alleen geschikt is voor 1/2" en 1/4" frezen. Voor de 1400 watter zijn schijnbaar wel 8 en 12 mm verlopen te verkrijgen.

Voor alround gebruik geef ik de voorkeur aan de Bosch Gof 1400, voor puur freestafel werk geniet de Triton mijn voorkeur.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
momenteel neig ik het meeste naar de triton mof001. dit is de kleinere uitvoering. lijkt me nog iets multifunctioneler. vooral het feit dat de grotere uitvoering niet echt geschikt is voor gebruik uit de hand lijkt een doorslag-gevende faktor te zijn. komende week blijf ik kijken naar recensie's op het internet dus alle opmerkingen zijn enorm welkom

de dust collection dca300 lijkt me goede optie te zijn ipv eigenbouw. iemand toevallig ervaring met de dca300?
 
A

Athanor

Guest
Rick, weetje zeker dat dit lichtere model ook vanaf de bovenkant van de tafel is te verstellen?

Fons
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
rickkoorman zei:
momenteel neig ik het meeste naar de triton mof001. dit is de kleinere uitvoering. lijkt me nog iets multifunctioneler. vooral het feit dat de grotere uitvoering niet echt geschikt is voor gebruik uit de hand lijkt een doorslag-gevende faktor te zijn. komende week blijf ik kijken naar recensie's op het internet dus alle opmerkingen zijn enorm welkom

Ik begrijp het toch niet helemaal hoor. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je een frees in- en uitbouwt uit je tafel, als je daar niet een handige constructie voor hebt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@haasjetik : de opmerking zette me weer aan het denken. nu ben ik een echte hobby'st. ik vraag mezelf inderdaad af of het geen ergernis wordt op de frees onder de tafel weg te halen zodat ik hem ook met de hand kan gebruiken. mmmmm, nu sta ik weer een beetje neutraal voor de keuze. erg goede en zeer bewaardeerde opmerking, bedankt hiervoor! zijn er mensen die 1 bovenfrees gebruiken voor tafel en handgebruik? zo niet, dan heb ik wel een goed excuus om 2 machines aan te schaffen of anders een 2-in-1 bovenfrees(of is dit ook lastig verwisselen??)
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Rick, ik ben blij een bijdrage te kunnen leveren aan het proces.

Een tijdje geleden zat ik feitelijk met dezelfde vraag. Uiteindelijk heb ik zelf een freestafel gebouwd met een Axminster lift er in. Daar hangt de Bosch GMF 1400 in het vaste deel in. Wisselen gaat erg snel (het is een soort bajonetsluiting). Ik. Gebruik wel een verlengspindel, omdat je anders niet lekker bij de bout om te wisselen kunst en je soms ook hoogte te kort komt.
In de praktijk heb ik in ieder geval al een klein nadeel ontdekt: er komt houtstof in het gat voor de hoogteverstelling, waardoor de zwngel soms niet meer pakt. Spuitbusje lucht help, maar is niet ideaal.

Ik kan niet meer precies naspelen hoe dat nu zat met de aan/uit schakelaar van de Triton, maar als je daar geen last van denkt te hebben lijkt die grote me een goede keus. Koop je er nog een kleine naast voor het handwerk (ik gebruik hem voor zwaluwstaarten op een Leigh jig).

Mocht je dezer dagen in Amsterdam zijn, kom gerust langs, ik laat het graag een keer zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.