Welk soort multiplex is dit?

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik zag dit bij IKEA en wil thuis ook een wand bekleden met dit hout. Weinig noesten, dus ik dacht aan populieren multiplex, maar het is veel minder wit dan populieren en iets mooier gevlamd.

Wie kan dit identificeren?

Schermafbeelding 2018-01-17 om 13.21.22.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarschijnlijk berk, omdat het er op lijkt en een zeer gangbare soort is voor multiplex, zeker voor IKEA. Vergeet niet dat multiplex formaldehyde uitstoot in de omgeving net zoals laminaat parket enz, ik zou de hoeveelheid in een kamer beperken aan het noodzakelijke, en vermijden indien mogelijk. Zeker niet doen in een kinderkamer.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ah, idd Berken multiplex.

Is de aanwezigheid van veel Formaldehyde niet iets van vroeger en nu door keurmerken nauwelijks interessant om rekening mee te houden?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De lobby's achter de meubel/keuken en vloer industrie hebben ervoor gezorgd dat onze EU parlementairen hen in rust laten verder doen, met chantage op vlak van tewerkstelling want de alternatieve lijm is duurder. Diezelfde arbeiders waarvoor ze uiteindelijk ventilatie hebben moeten voorzien in de fabrieken want ze vielen als vliegen door keelkanker in Polen.
Je bent er dus aan gehouden om als je zo'n product koopt, je huis 3-4 maanden lang te ventileren. Dit is geen grap, maar ze zeggen het liever niet op de verpakking want dat zou mensen afschrikken.

Nu multiplex is volgens mij minder erg want minder lijm, maar te duur voor de industrie.
 
Laatst bewerkt:

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
@BenchWorks: wat betekent het nu concreet wat je zegt? Ondanks keurmerken blijft alles troep? Of lees ik het verkeerd. En ventileren moet je toch. Altijd.

Maar hoe lang ligt het bij de leverancier? Is het dan niet uitgewaaid? Hoe lang moet het thuis nog in een aparte ruimte? Ik denk dat we ons te druk maken, maar better safe then sorry, dat wel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De meeste 'moderne' UF lijmen stoten geen of heel weinig formaldehyde uit. Nadeel van die lijmen - ze zijn minder sterk/duurzaam. Overigens stoot multiplex heel veel minder uit dan spaanplaat en MDF.

En formaldehyde is weliswaar kankerverwekkend, maar op een hele andere manier dan de meeste carcinogenen, zie o.a. de meest recente (zeer uitgebreide) classificatie en labelling evaluatie door het ECHA (https://echa.europa.eu/documents/10162/33be542e-7f27-4982-8078-d468f94310e4). Formaline kan bij hoge blootstelling (dwz beroepsmatig - langdurige en hoge concentratie) leiden tot kanker van de keelholte (nasopharynx) zeer waarschijnlijk als afgeleid gevolg van de irritatie / reactiviteit van de stof. Er is derhalve sprake van een blootstellingsgrenswaarde waaronder de stof dus NIET kankerverwekkend is. Bij blootstelling binnenshuis aan formaldehyde uit plaat en spaanmateriaal zijn de andere effecten veel relevanter (denk hoofdpijn enzo).
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Interessante discussie! Maar nu de grote vraag: wat is een alternatief plaatmateriaal?
Ik ken alleen ecoboard. Maar dat is niet op Veel plekken te koop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.