Hulp keuze tafelkolomboor

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Hallo iedereen,

Ik zou graag een nieuwe kolomboormachine aanschaffen maar had graag eerst wat meningen of opmerkingen gekregen van mensen met meer ervaring/kennis.
Ik maak messen en het is daarvoor dat ik hem nodig heb, dus vooral om in staal tot +-5mm te boren. Ik zou hem ook willen gebruiken om gaten te ruimen, dus waarschijnlijk moet het daarvoor ook wel een ietwat nauwkeurige machine (niet te veel speling) zijn?

Ik al enkele machines aan het vergelijken:

https://www.vynckier.biz/nl/boormachines-1/b14p-230v

https://www.alphametal.be/nl/shop/product/52708-bernardo-tb16t-tafelkolomboormachine

https://www.alphametal.be/nl/shop/product/52707-bernardo-tb14t-tafelkolomboormachine

En ik had ook eens gekeken naar de Contimac CH10 en CH16N.
Ik heb al ergens gelezen dat iets grotere boormachine sowieso al steviger gebouwd is en langer meegaat dan de echt kleine modelletjes, maar buiten die reden denk ik niet van een groter model nodig te hebben.
Van contimac heb ik begrepen dat dat echt goede machines zijn, maar die zijn ook al een stuk duurder, zeker de CH16N, die trouwens geleverd word met een boorkop 3-16mm, maar ik moet soms ook kleiner boren, dus een extra boorkop kopen is natuurlijk weer een extra kost.

De Bernardo's zien er ook best degelijk uit, zeker de TB16T, voor een redelijke prijs.
En dan ten slotte de Optimum B14, daar had ik mijn oog eerst op laten vallen, maar ik had dan ergens iets gelezen die daar niet tevreden over was door te veel speling, dus ik weet niet echt of Optimum over het algemeen bekend staat als een goed merk of niet?

Alvast vriendelijk bedankt voor alle hulp
Met vriendelijke groeten

Casper Michiels
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Kan je niet helpen met de keuze, maar ik zag de naam alphametal staan. Ik meen me nog te herrineren van forums dat bestellingen daar niet altijd vlekkeloos verlopen als ik het goed heb.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
In deze prijsklasse zullen fouten/speling erg afhankelijk zijn van het exemplaar wat je toevallig hebt. Ik heb de Optimum uit je eerste link en ben erg tevreden. Hooguit zou ik volgende keer uitkijken naar een machine met iets meer vermogen.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Nu je het zegt, ik heb in het verleden al wel eens gelijkaardige dingen gehoord over alphametal, jammer, want ergens anders kost dezelfde boor wel direct een stuk meer.

En Jan, waarvoor gebruik je je kolomboor dan dat je meer vermogen zou willen? Ik heb nu een oude Perel en ik zou eens moeten nakijken welk vermogen die heeft, maar het is ook echt een kleintje dus dat zal ook wel niet spectaculair veel zijn
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Wanneer ik keukenscharnieren in wil boren met een 35 mm potboor heeft de machine het zwaar, terwijl een handboor daar geen problemen mee heeft. Maar misschien moet ik de hand in eigen boezem stoppen: ik ben vaak te lui om de snaar om te leggen.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Heeft zo'n potboor veel meer vermogen nodig dan een gewone boor? Veel groter dan 7 mm met een metaalboor boor ik amper en nooit echt veel problemen mee
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Met de kleine Optimum heb ik de nodige boringen gemaakt voor keukenscharnieren. In mdf weliswaar, maar wel van goede kwaliteit. Het machientje had daar geen probleem mee.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik zou in ieder geval opteren voor zo'n kolomboor machine waar je je tafel omhoog en omlaag kunt laten gaan zoals bij de onderste twee. Dit maakt het vele malen makkelijker dan die andere. Verder heb je al eens voor een tweedehandse gekeken? Zou die wel eerst uitproberen (dus scherpe boor en stuk staal meenemen :) ) ..
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Die Bernardo’s worden onder verschillende namen verkocht. Ik heb er één met een andere merknaam en plaat waar je werkstuk op legt zit niet geheel haaks onder de boor. Anderzijds zit er geen waarneembare speling Bij het boren.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Welk merk is die van jou dan? Ik heb het trouwens eens nagekeken en mijn huidige kolomboor heeft 0.12kW, dus ik denk niet dat vermogen een probleem is :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.