Figuurzaagklem voor geleiderails

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Re: Fret g clamp

Hoi, ok.

Nou heb ik gisteren ook G-klemmen gekocht, maar die krijg ik niet zo snel in een geleiderrails geschoven :mrgreen: :

22457.jpg


Ik ga wel even koekeloeren bij de bouwmarkt en de ijzerhandels.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Re: Fret g clamp

Hallo Dries,
Ik weet dat die klemmen in ieder geval geleverd worden bij die plankjes die gebruikt worden om te kunnen figuurzagen. Ik denk dat ieder bouwmarkt die hulpstukjes om te figuurzagen wel verkoopt.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet Jos
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Re: Fret g clamp

Het aanpassen van een goede lijmtang op een festool geleiderail is een tijdrovende bezigheid.
De bek/kop van een lijmtang is gemaakt van een soort gietstaal en is moeilijk te bewerken. Veelvuldig koelen omdat het staal anders verbrand. Het gebruiken van een figuurzaagklem kan maar als je de orginele klemmen een tijde gebruikt hebt is de rest behelpen.

Wim
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Re: Fret g clamp

Ja het zijn goeie klemmen maar voor de rails heb je niet veel kracht nodig, veel mensen zagen vaak zonder klem. Voor die paar euro vind ik het het proberen waard.

Die beugelzaagklemmen lijken behoorlijk goed inpasbaar.

gr.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Re: Fret g clamp

De getoonde eerste klem heet:
"Figuurzaag klem"

De benoemde blauwe "G-klem" hier boven heet volgens mij niet zo.
Ik weet dat er een aantal webshops zijn die ze zo benoemen, maar volgens mij is dit fout.

De afgebeelde blauwe is officieel een:
Ketelklem, of C-klem, ook word de naam Constructieklem gebruikt.
Deze klemmen komen oorspronkelijk uit de staalbouw.

In Amerika worden C klemmen idd soms G klemmen genoemd.

Irwin, Bessey en Stanley benoemen deze ook als C klem.

http://www.irwin.com/tools/browse/clamps/c-clamps

http://www.irwin.co.uk/xp/PDF/IR_LIT_Workholding-NL.pdf
pagina 5.

http://www.bessey.de/catalogue/catalogu ... owBookmark

http://www.stanleyworks.nl/product_deta ... WT.svl=new

Officieel heeft een G-klem nl een andere vorm, met de schroefspindel op 45 graden van het klemstuk. Deze worden voornamelijk in de muziek wereld gebruikt om licht of geluid aan "Trussen" te hangen.

Attached files
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Re: Fret g clamp

Bedankt voor de info!

Ik ben even naar de praxis gegaan, en volgens mij gaan ze zonder of met heel weinig aanpassing in de f...... groeven passen. De grootste waren uitverkocht dus ik ga nog even bij andere bouwmarkten kijken, dan laat ik binnenkort weten of het goed werkt.
 

WR1944

Oud hout
Re: Fretclamps voor geleiderails

Ik meen me te herinneren dat enkele van de naapers van het Festool railsysteem ook klemmen hebben voor in de rail. Ik dacht iets als Makita en/of DeWalt. Eén van die merken heeft een goed passende en goedkopere klem, de andere is nog goedkoper maar daar moet je een klein stukje afvijlen. Dat goedkope moet je zien in relatie tot Festool. Persoonlijk lijkt me een uit plat staal gebogen klem vrij zwak.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Re: Fretclamps voor geleiderails

WR1944 zei:
Ik meen me te herinneren dat enkele van de naapers van het Festool railsysteem ook klemmen hebben voor in de rail. Ik dacht iets als Makita en/of DeWalt. Eén van die merken heeft een goed passende en goedkopere klem, de andere is nog goedkoper maar daar moet je een klein stukje afvijlen. Dat goedkope moet je zien in relatie tot Festool. Persoonlijk lijkt me een uit plat staal gebogen klem vrij zwak.


Hoi,

Inderdaad, ik zocht eerst naar de makita klemmen gezien die hetzelfde zouden moeten zijn en 22 euro kosten, maar ik vind ze niet.

Vandaag ga ik bij de gamma kijken en als ze de goede hebben morgen testen in de werkplaats.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: Fretclamps voor geleiderails

Dries Haneborst zei:
Inderdaad, ik zocht eerst naar de makita klemmen gezien die hetzelfde zouden moeten zijn en 22 euro kosten, maar ik vind ze niet.

Vandaag ga ik bij de gamma kijken en als ze de goede hebben morgen testen in de werkplaats.

Sowieso te bestellen bij een Makita dealer (de grotere zullen ze wellicht ook op voorraad hebben). Zijn trouwens ook te bestellen via de Makita website.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Re: Fretclamps voor geleiderails

De figuurzaagklemmen heb ik inmiddels aan het werk gezet:

Foto-MLBJSDMG.jpg

Foto-IVBBBN4L.jpg


Laatste foto laat een geleider zien voor de bovenfrees met 30mm kopieerring, erg handig(is dan ook gemaakt uit pure noodzaak). In de zijkanten een 4mm groef waar de klemmen mooi in passen, geen klem in de weg! Dat zou me met gewone kleine tangen niet lukken.

Ook op de cirkelzaag heeft het zn nut bewezen. Ik moest er wel wat vanaf vijlen/zagen. De maten zijn wat beperkt maar het meeste wat ik afkort kunnen ze wel aan(en meestal zijn ze natuurlijk niet nodig omdat een hand volstaat en sneller werkt, maar ik vind ze nu toch onmisbaar). Een ander nadeel is dat ze niet snel verstelbaar zijn zoals normale tangen. Het 4mm staal is in ieder geval sterk genoeg voor dit soort klemwerk, ook na aanpassing.

Ik heb geen invalzaag dus daar heb ik ook niks mee kunnen testen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.