Zelfbouw stofafzuiging klein formaat

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hier een korte beschrijving van een goedkope oplossing voor een stofafzuiging die niet zo veel ruimte in neemt.
In onderstaand topic gaf ik aan hier nog even op terug te komen: Opknappen-INCA-vlak-vandiktebank-tips-gevraagd
Deze afzuiging is een verbeterde versie van eerdere probeersels.
Hij bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Zelfbouw stofzuiger van een oude Bosch stofzuiger en underlayment met wat schuimband
  • Cyloon van Aliexpress
  • Opvangbak met wieltjes van underlayment van binnen afgekit, 60*40*30 wat neer komt op 75lt.
Mijn eerte afzuiging was de cycloon op een 15lt emmer icm een kleine karcher stofzuiger. Al met al neemt het niet veel ruimte in maar het is jammer dat de bak van de stofzuiger zelf niet gebruikt word. Ik wilde het liefst iets vierkants maken wat voordeliger is tov een ronde opvangbak. Op dat moment ging ging onze oude huisstofzuiger kapot waardoor ik de beschikking had over een hele kleine motor van wel 3000 watt en een aardig groot stoffilter.

De stofzuigermotor en printplaat heb ik in een langwerpige bak geklemt tussen rubbers. Daar bovenop zit het stoffilter geklemt met een kleine rubberen ring. Afmetingen van de bak zijn ongeveer 20x20x45 cm, heel weinig ruimte voor zo veel power! De ruimte met stoffilter is afgekit ivm drukverlies.
Later heb ik de bak iets aangepast met een soort geluidsdempende uitlaat. Zonder het geluidsabsorberende materiaal leek het net een turbinemotor op volle toeren.
Op de printplaat zit een kleine spanningsomvormer die hitte afgeeft. Om deze hitte goed af te voeren heb ik er een stip aluminium tegenaan gezet die vol in de luchtstroom staat.

In het begin heb ik goed gekeken of hij oververhit raakt maar hier is tot op heden totaal geen sprake van. En het is heerlijk dat niet elke dag de opvangbak geleegt moet worden.
 

Bijlagen

  • DSC_1224 (2).jpg
    DSC_1224 (2).jpg
    67,9 KB · Weergaven: 643
  • DSC_1228 (2).jpg
    DSC_1228 (2).jpg
    88 KB · Weergaven: 648
  • DSC_1229.jpg
    DSC_1229.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 636
  • DSC_1231 (2).jpg
    DSC_1231 (2).jpg
    57,7 KB · Weergaven: 634
  • DSC_1232 (2).jpg
    DSC_1232 (2).jpg
    64,6 KB · Weergaven: 634
  • DSC_1233 (2).jpg
    DSC_1233 (2).jpg
    53,5 KB · Weergaven: 640
  • DSC_1234 (2).jpg
    DSC_1234 (2).jpg
    82,3 KB · Weergaven: 654
  • DSC_1235 (2).jpg
    DSC_1235 (2).jpg
    64,2 KB · Weergaven: 639
  • DSC_1225 (2).jpg
    DSC_1225 (2).jpg
    69,4 KB · Weergaven: 638
Laatst bewerkt door een moderator:

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Heb je ook rekening gehouden met de statisch electriciteit van de diverse kunststof componenten en de vonken die daar uit voor kunnen komen ?
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ja Ik heb er over nagedacht om koperdraad op om de cycloon te wikkelen en middels een aardedraad via het net af te voeren. Echter het is er nog niet van gekomen mede omdat ik niet echt heel overtuigt van het gevaar.(overtuig me). De staticiteit die er nu in zit is voor mij niet voelbaar en trekt af en toe wat stof aan.
Ik zie op youtube wat vonken op aparatuur maar vooral op metalen delen. Ook zie ik weinig zelfbouwers de cycloon aarden. Een huisstofzuiger met een cyloon is ook niet geaard en is ook behoorlijk statisch, oké huisstof is mischien minder brandgevaarlijk dan hout.
Heel zeker van mn zaak ben ik niet..
Ik ben benieuwt hoe anderen dit klusje aangepakt hebben.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
netjes gedaan, je brengt mij op ideeën. ik gebruik nu een losse bak met cycloon en een losse huisstofzuiger. dit neemt veel plaats in beslag.
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Ik heb een profi bouw zuiger MET aarding, en daar kan ik andere apparatuur met aarding op aansluiten en ondanks dat krijg ik soms nog steeds schokken en zie vonken vliegen.. een vonk is genoeg in de juiste stofwolk... ik zou er niet op wachten
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ziet er heel handig uit!

Overal zie je cilindervormige opvangbakken, zoals een ton/vat. Ondervind je geen nadelen van de rechthoekige opvangbak?
Ik denk er zelf aan een opvangbak te maken uit mdf omdat mijn ton na al die tijd meer en meer implodeert (zelfs na versteviging)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik ga ook een houtenbak voor bovenop me Festool stofzuiger bouwen met cycloon, vandaag net 5mtr starmix slag met 2 adapters via mp gekocht voor koopje. Cycloon is al in huis. Nu hout nog :) en de kou de schuur uit. Wel gaaf van een huis tuin en keuken stofzuiger zo'n apparaat te maken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Het is een vast gegeven dat een contraptie als de jouwe statische elektriziteit gaat genereren, dit in combinatie met stof is dus zeer gevaarlijk, dat is een feit, geen punt van diskussie.
Het zou toch heel jammer zijn dat e.e.a. in de hens vliegt, alhoewel dat wel weer ruimte bied voor talloze nieuwe projecten;););););)
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Hoe krijg je die delen dan geaard? Ik heb verschillende opties gelezen:
- aarddraad eromheen wikkelen
- aarddraad eromheen en door en door vastzetten in de buis met in de buis uitstekende koperen schroefjes
- een aardedraad door de buis trekken en aarden

Ben benieuwd naar jullie mening.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
@Fluo, een vierkante bak vind ik veel handerger qua ruimte. Daarnaast schroef je er vanalles aanvast zonder dat hij lek raakt.
WBT de de staticiteit ga ik binnenkort toch maar het een en ander aarden, momenteel gebruik ik de afzuiger niet zo veel.
BTW, ik heb het idee dat met dit weer ik zelf vele malen statischer ben dan deze machine, alles wat ik aanraakt tikt/vonkt..;)
 

Ervido

Nieuw lid
29 jan 2019
7
4
Heb je ook rekening gehouden met de statisch electriciteit van de diverse kunststof componenten en de vonken die daar uit voor kunnen komen ?
Wat betreft statische elektriciteit raad ik jullie aan eens naar deze film te kijken is van een iemand die er echt verstand van heeft
Hier een korte beschrijving van een goedkope oplossing voor een stofafzuiging die niet zo veel ruimte in neemt.
In onderstaand topic gaf ik aan hier nog even op terug te komen: Opknappen-INCA-vlak-vandiktebank-tips-gevraagd
Deze afzuiging is een verbeterde versie van eerdere probeersels.
Hij bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Zelfbouw stofzuiger van een oude Bosch stofzuiger en underlayment met wat schuimband
  • Cyloon van Aliexpress
  • Opvangbak met wieltjes van underlayment van binnen afgekit, 60*40*30 wat neer komt op 75lt.
Mijn eerte afzuiging was de cycloon op een 15lt emmer icm een kleine karcher stofzuiger. Al met al neemt het niet veel ruimte in maar het is jammer dat de bak van de stofzuiger zelf niet gebruikt word. Ik wilde het liefst iets vierkants maken wat voordeliger is tov een ronde opvangbak. Op dat moment ging ging onze oude huisstofzuiger kapot waardoor ik de beschikking had over een hele kleine motor van wel 3000 watt en een aardig groot stoffilter.

De stofzuigermotor en printplaat heb ik in een langwerpige bak geklemt tussen rubbers. Daar bovenop zit het stoffilter geklemt met een kleine rubberen ring. Afmetingen van de bak zijn ongeveer 20x20x45 cm, heel weinig ruimte voor zo veel power! De ruimte met stoffilter is afgekit ivm drukverlies.
Later heb ik de bak iets aangepast met een soort geluidsdempende uitlaat. Zonder het geluidsabsorberende materiaal leek het net een turbinemotor op volle toeren.
Op de printplaat zit een kleine spanningsomvormer die hitte afgeeft. Om deze hitte goed af te voeren heb ik er een stip aluminium tegenaan gezet die vol in de luchtstroom staat.

In het begin heb ik goed gekeken of hij oververhit raakt maar hier is tot op heden totaal geen sprake van. En het is heerlijk dat niet elke dag de opvangbak geleegt moet worden.
e
Hier een korte beschrijving van een goedkope oplossing voor een stofafzuiging die niet zo veel ruimte in neemt.
In onderstaand topic gaf ik aan hier nog even op terug te komen: Opknappen-INCA-vlak-vandiktebank-tips-gevraagd
Deze afzuiging is een verbeterde versie van eerdere probeersels.
Hij bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Zelfbouw stofzuiger van een oude Bosch stofzuiger en underlayment met wat schuimband
  • Cyloon van Aliexpress
  • Opvangbak met wieltjes van underlayment van binnen afgekit, 60*40*30 wat neer komt op 75lt.
Mijn eerte afzuiging was de cycloon op een 15lt emmer icm een kleine karcher stofzuiger. Al met al neemt het niet veel ruimte in maar het is jammer dat de bak van de stofzuiger zelf niet gebruikt word. Ik wilde het liefst iets vierkants maken wat voordeliger is tov een ronde opvangbak. Op dat moment ging ging onze oude huisstofzuiger kapot waardoor ik de beschikking had over een hele kleine motor van wel 3000 watt en een aardig groot stoffilter.

De stofzuigermotor en printplaat heb ik in een langwerpige bak geklemt tussen rubbers. Daar bovenop zit het stoffilter geklemt met een kleine rubberen ring. Afmetingen van de bak zijn ongeveer 20x20x45 cm, heel weinig ruimte voor zo veel power! De ruimte met stoffilter is afgekit ivm drukverlies.
Later heb ik de bak iets aangepast met een soort geluidsdempende uitlaat. Zonder het geluidsabsorberende materiaal leek het net een turbinemotor op volle toeren.
Op de printplaat zit een kleine spanningsomvormer die hitte afgeeft. Om deze hitte goed af te voeren heb ik er een stip aluminium tegenaan gezet die vol in de luchtstroom staat.

In het begin heb ik goed gekeken of hij oververhit raakt maar hier is tot op heden totaal geen sprake van. En het is heerlijk dat niet elke dag de opvangbak geleegt moet worden.
Wat betreft de statische elektriciteit raad ik iedereen aan om eens naar dit filmpje op you tube te kijken van iemand die er echt verstand van heeft.
.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Mooie uitleg, als ik het goed begrijp zegt hij dat het bijna onmogelijk is om een atmosfeer te creeren voor een stofexplosie door de hobbyist. En als dat dan zo is de kans heel klein dat die statische elektriciteit ook nog eens op die plek een vonk veroorzaakt. Gewoon PVC gebruiken voor de hobby-afzuiging dus.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ik heb een profi bouw zuiger MET aarding, en daar kan ik andere apparatuur met aarding op aansluiten en ondanks dat krijg ik soms nog steeds schokken en zie vonken vliegen.. een vonk is genoeg in de juiste stofwolk... ik zou er niet op wachten
Misschien een beetje laat, maar als je met profi gereedschap schokken krijgt en de vonken ziet vliegen bij je stofzuiger zou ik hem snel naar de stort brengen en een nieuwe halen...
 

jorisvh

Post veel
Wat betreft statische elektriciteit raad ik jullie aan eens naar deze film te kijken is van een iemand die er echt verstand van heeft
Interessant filmpje maar het enige dat bewezen wordt is:
  • Dat PVC statisch geladen kan worden door wrijving
  • Dat PVC een uitstekende elektrische isolator is
  • Dat het bijgevolg volstrekte onzin is om PVC te proberen aarden om eventuele statische ladingen te laten wegvloeien
Dat zijn feiten uit de fysica die wat mij betreft niet meer bewezen moesten worden en die er zelfs eerder op wijzen dat het “zou kunnen” mis gaan dan dat dat volstrekt onmogelijk is, want:
  • Door wrijving van stofdeeltjes met PVC zou een lading opgebouwd kunnen worden
  • Vermits PVC isoleert zou die lading steeds zou kunnen blijven toenemen
  • Uiteindelijk zou er zo een potentiaalverschil kunnen ontstaan dat groter is dan de doorslagspanning, wat tot een vonkoverslag zou kunnen leiden
  • Die vonk zou een mengsel van lucht en zaagstof tot ontploffing kunnen brengen
De man in de video beweert dat het een “near impossibility” is maar die stelling wordt helemaal niet onderbouwd laat staan bewezen.
Het feit dat ik al tig keer “zou” geschreven heb duidt aan dat ikzelf de kans ook zeer klein acht, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe klein die kans echt is.
Tot ik ik daar overtuigende info over vind bouw ik zelf geen afzuiging in PVC. Ik ken niemand die doodgebliksemd is maar mij zal je toch niet onder een hoge boom in een open veld vinden bij onweer. “Nearly impossible” is statistisch gezien nog altijd “possible”.
 

jorisvh

Post veel
Hier een korte beschrijving van een goedkope oplossing voor een stofafzuiging die niet zo veel ruimte in neemt.
Mooi ontwerp!
Klopt het dat de Bosch stofzuiger die je gekannibaliseerd hebt een zakloze stofzuiger was en dat het ronde filter dus eigenlijk het equivalent van de stofzuigerzak is, die er voor zorgt dat er geen grote partikels door de motor gaan?
Ik veronderstel dat er na de motor ook nog een fijnere HEPA filter zat die er fijn(er) stof uit zou halen. Heb je overwogen die te hergebruiken? Of, haalde die het debiet te veel naar beneden?

Wat betreft de cycloon zelf denk ik dat je je geen zorgen over statische oplading hoeft te maken. Normaal gezien zijn cyclonen uitgevoerd in antistatisch plastic (bvb HDPE met een additief). Dat is alvast zo voor die van Oneida Air niet zeker van de opstuurchineesmodelletjes .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.