Vraag elektra beckum

Bonestubbie

Nieuw lid
3 jan 2018
2
0
Hallo wood workers!,

Wellicht kunnen jullie mij helpen, enige tijd geleden heb ik een elektra beckum TKS TW22 zaagtafel geërfd van mijn opa. Geweldig apparaat werkt prima. Alleen nu mist het spouwmes, heb al diverse zaken geprobeerd maar tevergeefs. Zelfs metabo Nederland kan dit niet bestellen aangezien zij EB hebben overgenomen.

Wie weet hoe ik aan een spouwmes kan komen? Of bestaan er universele messen? De dikte maakt nog niet uit aangezien ik nog een nieuw zaagblad moet kopen

Alvast bedankt!!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat vaker gedaan word, is van een oud zaagblad een spouwmes maken. Zo kan je zelf de maat bepalen. Makkelijk te bewerken met een haakse slijper.

Er zijn ook verschillende diktes zaagbladen. Zo kan de goede zoeken, bij het zaagblad wat je aan gaat schaffen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ben je zeker dat typenummer juist is.
1010689216 is het bestelnummer voor een spouwmes van een TKHS 315 die dacht ik max. 22 cm bladen aankan.
https://www.kruis.nl/onderdelen/metabo/tkhs-315c-200-wnb/v1

Ik heb 2 weken geleden op deze manier nog vlot geleidingswieltjes voor een lintzaag van EB besteld bij het Metabo netwerk, gewoon via een lokale verdeler, wel zelf het serienummer opgezocht...

Als het echt niet te krijgen is, er zelf een maken van een gelijkaardig spouwmes: spouwmes moet een paar tiende millimeter dunner zijn dan je zaagblad (b.v. 2.4 bij een blad van 3.2 dik) Een paar mm speling tussen zaagblad en spouwmes. Ik het eerder al voor een oudere zaagmachine een spouwmes van een robland aangepast (de gleuf waar de bout doorgaat wat groter gevijld). Probeer in dit geval eentje uit karton te maken dat de juiste vorm heeft en ga dan naar een verdeler van houtbewerkingsmachines, combinés etc... en zie wat het best in de buurt komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.