Verschil balken/vlakke tafel

Otsoe

Nieuw lid
2 nov 2014
7
0
Weet iemand wat het verschil is tussen een CNC met balken en een CNC met vlakke tafel? Internet leverde voorlopig niet meteen verhelderende antwoorden :).
Alvast bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Een vlakke (vacuüm) tafel bij boorwerk en niet doorgaand freeswerk, ook perfect geschikt om kleine werkstukken te bewerken.

Balken zijn dan weer beter bij het doorgaand frezen, kantafwerking (onder en boven profileren bijvoorbeeld) De vacuumblokken zijn verstelbaar en kunnen zo de meest bizarre vormen klemmen zonder in de weg te zitten bij het frezen. Ook bij uitstek geschikt voor het bewerken van massief hout.

Bijna alle firma's die ik kan hebben een cnc met balken omdat de mogelijkheden van dit type een stuk groter zijn.

Het hangt ook af van het gebruiksdoel en zelfs van het merk machine, er zijn er met vlakke tafel die kunnen uitgerust worden met losse blokken om zo de voordelen van beide types in één machine te vatten.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat bedoel je precies met een vlakke tafel, het lijkt mij dat dit niet perse een vacuümtafel hoeft te zijn
stel je vraag eens op cnczone.nl
 

tuoh

Oud hout
Bij de professionele cnc machines zijn twee "strekkingen" qua werkoppervlak. De ene variant heeft een werkoppervlak bestaande uit verplaatsbare balken met eveneens verstelbare vacuumblokken (al dan niet cnc gestuurd) erop, de andere variant heeft een "matrix" (vlak) tafelblad als werkoppervlak. Werkstukken worden bij beide varianten altijd vacuüm geklemd. De krachten die op een werkstuk kunnen inwerken zijn van een heel andere orde van grootte dan bij die hobbydingen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Toxiq, dit is een CNC houtbewerkingsmachine met een zogenaamde balkentafel:

IMG_0529.JPG

Dit is een Biesse machine, een professionele CNC machine. Daar weten ze op CNCzone.nl helaas niet zoveel af. Daar zitten toch meer de hobbyisten.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik heb met beide type machines gewerkt. De vlakke tafel met losse cups (bijvoorbeeld een Homag BAZ) heeft als voordeel dat je veel flexibeler bent met het plaatsen van de cups. Het nadeel is weer dat er allemaal slangen over de tafel lopen welke kwetsbaar zijn. In de handel zie ik de laatste jaren dat de balkentafel wel meer verkrijgbaar is. Tegenwoordig stellen de cups en balkenzichzelf al in Bij Het laden van een nieuw programma (scheelt steltijd). Een vlakke tafel blijft altijd handwerk, waarbij hooguit de machine aangeeft waar een cup geplaatst moet worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.