Plafond kaal maken

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Ik zit op het moment na te denken om op de begane grond en eerste verdieping mijn plafonds kaal te maken en daarna de houtkleur weer in het zicht te houden. Nu twijfel ik aangaande de juiste methode om dit te doen.
Ik heb al een tidjje zitten zoeken op internet naar de beste methode en kom bij de onderstaande drie uit:
*Chemicalien gebruiken en dan de verf eraf krabben.
*Verfbrander gebruiken en dan de verf eraf krabben.
*Plafonds laten zandstralen.

Het gaat om ongeveer 260m2 aan hout wat boven je hoofd gedaan moet worden. Huis is niet bewoond en er staat ook geen meubelair in.
Alle drie de opties zou ik zelf kunnen doen, zandstralen ziet er ook niet ingewikkeld uit. Lijkt me een leuke klus aangezien het resultaat zo snel zichtbaar is. Uiteraard wel met een fatsoenlijk masker. Uitbesteden is een optie als het echt een vervelende klus blijkt te zijn.

Heb ik een methode over het hoofd gezien en hebben jullie ervaring met bovenstaande werkzaamheden?
 
P

Pel

Guest
Wat voor een plafond is dit, is het een balklaag met planken, dan is stralen een optie, maar ik zou er zelf zeker niet aan beginnen, dat moet je toch door een deskundige laten doen. Zelf de verf eraf branden is een hele klus, en je moet heel goed opletten dat er geen brandvlekken ontstaan, die krijg je er bijna niet meer uit. Werken met afbijtmiddelen, dat is nog een veel viezere klus, als het nu maar enkele M² waren, maar het zijn er 260! Ik wil je niet ontmoedigen maar, bezint eer je begint.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Als je wil gaan stralen moet je eens kijken naar het merk "Ibix" Met dit systeem straal je de naam van een visitekaartje:p Het ding werkt fantastisch en veroorzaakt ook niet teveel stof.
Je kan er hout mee stralen dat er nadien uitziet alsof het geschuurd is. Heb dit toestel jaren gebruikt in het museum, een topper.
 

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Het is inderdaad een balklaag met daarop liggend de planken. Niet ontmoedigen is geen probleem Pel, kan het ook laten doen. Scheelt me weer wat tijd en misschien ook ellende. Het is aan de andere kant ook wel weer iets wat je maar eens in je leven gedaan kan hebben.

Ibix kom ik ook tegen wanneer ik zoek bij Google. Deze zie ik ook voorbij komen om te huren. Dan zal ik de afweging moeten maken tussen huren en zelf doen of laten doen. Kom veel verschillende prijzen per m2 tegen.
 
P

Pel

Guest
Ik heb helaas van stralen geen verstand, maar wat touh zegt dat het met een IBIX straal apparaat te doen is, dan zou je moeten kijken wat voor jou het voordeligste is, huren of kopen. Je zou het apparaat ook even voor een korte tijd kunnen huren en kijken hoe het je af gaat?

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat is een best stukje. 260m2 is heel erg veel om te krabben met een brander of fohn. Daarna schuren en plamuren 2 x gronden en minimaal 1x aflakken.
of je moet het houtkleur willen maar dat is in nederland niet echt in de mode. Zandstralen is een optie maar je moet wel het juiste straalmiddel weten anders moet je echt aan de bak met schuren. Ik heb 2 jaar geleden een 20m2 beton (structuur grindtegel) schoongemaakt met vriendelijke afbijt. Dik erop hierna folie erover wij hebben 3 dagen gewacht en toen met de hogedrukreiniger met stoom de boel schoongespoten. Resultaat brandschoon. Ja met een stoomhogedrukreiniger binnen is natuurlijk wel een dingetje. Zandstralen trouwens ook veel rommel.
Succes met je keuze.
 

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Met vriendelijke afbijt bedoel je een soort ecologisch afbijtmiddel dat goed is voor mens en millieu? Werkt zoiets fijner?
Stoom hogedrukreiniger is ook geen apparaat wat ik heb, zal ik ook moeten huren dan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja Casey dat was inderdaad een diesel aangedreven stoomreiniger. Zat op een grote aanhanger. Zal eens kijken wat er op de emmer staat. Misschien werkt het ook met een gewone hdreiniger. Je moet ook hier uitkijken dat je de vezels niet uit het hout spuit. Ook is de hoeveelheid water die in je huis komt een ding.
Of dit fijner werkt weet ik eigenlijk niet. Je mag bedrijfsmatig niet met alle middelen werken. Het bedrijf waarmee wij werkten moest alles opvangen en afvoeren. Het spul wat erop zat was een soort latex uit de jaren 60 of 70. Wel goed spul anders blijft het niet ruim 45 jaar zitten.

- - - Updated - - -

Ja Casey dat was inderdaad een diesel aangedreven stoomreiniger. Zat op een grote aanhanger. Zal eens kijken wat er op de emmer staat. Misschien werkt het ook met een gewone hdreiniger. Je moet ook hier uitkijken dat je de vezels niet uit het hout spuit. Ook is de hoeveelheid water die in je huis komt een ding.
Of dit fijner werkt weet ik eigenlijk niet. Je mag bedrijfsmatig niet met alle middelen werken. Het bedrijf waarmee wij werkten moest alles opvangen en afvoeren. Het spul wat erop zat was een soort latex uit de jaren 60 of 70. Wel goed spul anders blijft het niet ruim 45 jaar zitten.
 

berrybonzo

Nieuw lid
5 dec 2017
16
0
Met vriendelijke afbijt bedoel je een soort ecologisch afbijtmiddel dat goed is voor mens en millieu? Werkt zoiets fijner?
Stoom hogedrukreiniger is ook geen apparaat wat ik heb, zal ik ook moeten huren dan.

Begin daar aub niet mee, ik ben schilder van beroep en wij hebben ook nog enkele bussen van dat spul,
Dat is niet meer wat het geweest is.

Krabben is echt een kl*tenwerk, voor jezelf maar ook voor een schilder, zeker bovenhands.

Als stralen de mogelijkheid is dan zou ik hier voor gaan, denk ik.
Alhoewel ik dit zelf in de praktijk nog nooit eerder heb gezien.

Waarom niet een mooie kleur op de balken en de tussenlagen mooie lichte kleur?

Ik ken wel een middel maar weet zo even niet de naam voor je, ik ga even zoeken! kom zo terug :rolleyes:

Groet Danny
 

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Heb wat filmpjes ervan gekeken, ziet eruit alsof het heel goed werkt maar het lijkt me ook erg tijdrovend.
De kostenpost aan materiaal lijkt me ook hoger dan zandstralen.

Het is tijd voor een interieurstylist, we komen er zelf niet uit of we ze blank gaan maken of schuren en dan weer verven.
Dat maar even afwachten en dan verder puzzelen. Als de balken en planken niet blank hoeven kan ik gewoon gaan schuren. Dat wordt dan weer een nieuwe zoektocht en wel 1 naar de beste schuurmachine voor deze klus!
 

berrybonzo

Nieuw lid
5 dec 2017
16
0
Nu ben ik geen interieurstylist maar je mag me best eens een paar foto's sturen in een PB.
Ik heb al aardig wat plafonnetje's geschilderd / gesausd / behongen, noem het maar op.
Met name oude heren huizen.

Een goeie schuurmachine is een Festool DTS 400 EQ.
Of kijk eens naar een Rupes Delta schuurmachine.
(als je het zelf gaat doen, denk ook om je gezondheid en neem er een stofzuiger bij)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.