Eerst drogen of eerst zagen?

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Afgelopen week is er door de storm een flink stuk uit onze pruimenboom afgebroken. We hebben nu een aantal aardige stammetjes liggen. Ik wil kijken of ik hier iets mee kan maken ipv verstoken in de kachel. Ik heb echter geen idee of ik de stammen eerst moet laten drogen of eerst moet zagen en de planken moet laten drogen. Heeft iemand advies?

NB: ik heb een proefstukje gezaagd. Uit de ronde stammen kan ik een vierkante balk van zo'n 8x8 cm zagen. Niet spectaculair dus, maar wellicht wel van invloed op het drogen. Ik wil dus uiteindelijk 'plakken' van 8cm breed zagen. (Sorry, ik ben (nog) niet op de hoogte van de juiste benamingen van dit soort zaagacties.)

Ik heb 2 proefstukjes gezaagd:

IMG_0401.jpg

Groet,
Arjaan
 

michielvl

Nieuw lid
13 jan 2015
12
2
friesland
Het mooiste is dat je het pruimen eerst watert. Minimaal 18 maanden in water dat ververst wordt. Voordeel: de kleur wordt mooier en het hout werkt nadien (veel) minder.
Daarna zagen vóór het drogen want dik hout droogt heel lastig. Drogen kan prima in de buitenlucht, onder dak in de wind.
Succes! Want pruimen is prachtig hout.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Dank voor de reacties zover!
Wateren wordt een beetje lastig als je in de stad woont; tenzij iemand daar nog een goede tip voor heeft.

@Pel: bedoel je: niet zagen maar eerst drogen met gesealde uiteinden? En dan ook de schors erom laten?

Groet,
Arjaan
 
P

Pel

Guest
De schors eraf halen, daar kruipen van allerlei beestjes onder.

Groet Pel.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Pruimen hout gaat inderdaad erg werken. Een paar jaar geleden heb ik een paar stukken dikke tak van ongeveer 15 cm gevonden. Met de lintzaag heb ik het globaal bekantrecht. De kopse kanten voorzien van een dikke laag muurverf, ook de noesten. Maar helaas is het hout erg gaan werken, splijten en twisten. Misschien kan je het dit hout het beste kwartiers zagen. Wat je ook kan doen, is het hout vers te bewerken door bv pollepels te maken. Als je een stuk hout vindt neem dan gelijk een besluit wat je er van wilt maken, en doe dan de voorbewerking. Alleen moet je leren hoe je de verschillende soorten hout het beste droogt...
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Mijn vader had een boomgaard met pruimenbomen en mijn ervaring is dat pruimenhout altijd gedraaid hout is. We hebben dat hout dus altijd gebruikt voor de kachel en de broodoven want bij het klieven waren de vezels altijd gedraaid rond de kern en dus voor niks goed.. Als je daar planken uit zaagt is het vragen voor problemen.
Jos
 

michielvl

Nieuw lid
13 jan 2015
12
2
friesland
Wateren helpt dus echt.
Dat kan in de stad ook in een regenton, mits er tamelijk veel water doorheen stroomt, anders wordt het heel vies.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
OK, dank voor alle informatie en ervaring! Ik ga kijken hoe ik het gemakkelijkst kan gaan wateren. Een regenton is een goede optie. Wij verwerken via onze regenpijp zo'n beetje al het water van het huizenblok (4 huizen). Gaat dus redelijk wat doorheen. Nu nog even een regenton scoren.

Groet,
Arjaan
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ook als het eens een paar dagen niet regent en als het dan warm is, moet je het water verversen. Als je dat niet doet, spreek uit ervaring, dan wordt het viezer dan je kunt verdragen. En dan is het de kunst om dat een jaar of langer te doen.
 

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Mijn ervaring is schors eraf halen voor de beestjes. En dan traag, heel traag laten drogen.
Het drogen hangt van het soort hout af, hoe harder het hout hoe langer het moet drogen. Dat drogen doe ik door het verse hout onder een afdak te hangen zodat de regen er niet aankan, tot het hout de omgevingsvochtigheid heeft. Dan verplaats ik het naar de werkplaats waar het verder kan drogen.
Maar wax op de kopse kanten heeft bij mij nog geen succes gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.