Ervaring met invalcirkelzaag en balken zagen?

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Gister had ik met mijn invalcirkelzaag (Bosch GKT) een akkefietje. Als beginner had ik graag wat tips van meer ervaren gebruikers :p Uit een balk (2x4) moest een hap van 40mm diep gezaagd worden met een bevel cut van 25 graden en een pivot van 10 graden*. De hap zat bijna aan het einde van de balk, waardoor ik geen geleiderail kon gebruiken. Twee dingen die me problemen opleverden:

  1. omdat ik veiligheidshalve achter de zaag sta, kon ik niet goed zien waar ik in het hout ging. Een houtje voor geleiding kon ook niet, omdat de zaagsnede bijna op het eind zat. De cirkelzaag hing links een stukje over het einde van de balk heen. Rechts, aan de zaagbladkant, kun je geen geleiding tegenaan houden.
  2. tijdens het zagen duwde de zaag zichzelf naar achter. Nu ben ik niet heel snel bang en snap dat een cirkelzaag best wel kracht heeft, maar dit vond ik toch niet zo'n fijn gevoel :( het was geen kickback omdat de delen tegen elkaar aanvielen, maar waarschijnlijk mijn gebrekkige coördinatie. Te veel bezig met het zaagblad, zaag niet naar beneden geduwd en een beetje wijfelend werken. Nieuw apparaat, dus ik moet er nog aan wennen.

Twee vragen aan meer ervaren gebruikers:

  1. :confused: hoe coördineren jullie de cirkelzaag als je een smal stukje moet zagen? Op zicht, op gevoel? Of de cirkelzaag alleen voor platen gebruiken? (ik had dit liever met een zaagtafel gedaan, maar ik ben nog mijn werkplaats aan t opbouwen. De zaagtafel staat klaar om ingewijd te worden .. )
  2. :confused: is de juiste werkwijze om een balk te zagen met een invalcirkelzaag: eerst op gang laten komen, induwen en dan pas zagen?

Overigens heb ik verder gezaagd met de decoupeerzaag. Dat ging iets minder netjes, maar met dat apparaat werk ik al jaren en ken ik de gedragingen goed. Dat vond ik voor gister wel net zo veilig en snel.

* komt uit een Engelse handleiding, geen idee wat de juiste Nederlandse termen zijn. In ieder geval: schuine lijn inzagen met de cirkelzaag ook schuin gezet.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Matthijs, ik ben geen prof dus klaar de zaag altijd eerst op toeren komen, duw hem in en ga dan pas zagen. De snede zoals jij die omschrijft had ik waarschijnlijk met een afkortzaag geprobeerd of met de hand. Dan heb ik meer controle. Nogmaals ik ben een simpele amateur, de profs zullen er wel een handigheid op weten.

succes, Walter
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik ben ook geen prof, maar herken wat je beschrijft. Inderdaad: eerst de zaag volledig op toeren laten komen en dan pas het hout in. Behalve de liniaal kan je ook prima met een opgeklemd balkje of plankje werken; daar kan je dan de voet van de cirkelzaag langs laten lopen. Als laatste sluit ik me bij Walter aan: zit zijn typisch klusjes voor een instelbare afkortzaag (Engels: miter saw).

Groet,
Arjaan
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ik ben ook geen prof, maar herken wat je beschrijft. Inderdaad: eerst de zaag volledig op toeren laten komen en dan pas het hout in. Behalve de liniaal kan je ook prima met een opgeklemd balkje of plankje werken; daar kan je dan de voet van de cirkelzaag langs laten lopen. Als laatste sluit ik me bij Walter aan: zit zijn typisch klusjes voor een instelbare afkortzaag (Engels: miter saw).

Groet,
Arjaan
Balkje kon dus niet :-( omdat de snede aan t eind zat. Hieronder een foto van min zaag: aan de kant van het zaagblad kun je de zaag niet tegen een balkje aan laten steunen.
gktc.jpg
Andere modellen hebben gewoon nog een stukje ijzer voor t blad zitten (zoals deze Makita)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mijn eerste gedachte zou ook zijn om het gewoon met de hand te zagen.... waarschijnlijk niet alleen veiliger maar nog veel sneller ook.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je met een invalzaag deze klus toch perse wilt doen moet je zorgen dat je de rail toch op een of andere manier steunt zodat je die toch kan gebruiken. Wat ik daarmee bedoel is dat je de balk die je moet zagen moet vastzetten aan een tafel, in het verlengde ervan of in jouw geval dwars erop aan het einde een ander stuk van hetzelfde type balk waar je de rail op kan laten rusten. Een ook deze vastklemmen aan de tafel. Maar eens met de rest het is beter dat soort zaagsnedes goed af te tekenen en met de hand te doen.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Beetje overkill van me dus :)
Gewoon geduldiger zijn met de handzaag de volgende keer.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Klinkt als een gevaarlijke actie met een invalzaag. Heb mijn zaag al 15 jaar, en heel in het begin was ik nogal overmoedig met het ding. De enige serieuze klapper was met het afkorten van een balkje, een soortgelijke actie, waarbij de zaag met kickback van de liniaal af vloog. Het is de enige klapper die ik heb gemaakt, en de laatste keer dat te klein materiaal onder de zaag lag.

Als de handzaag je enige alternatief is, is sneller geen discussie. Veiliger wel. Laat de invalzaag dan lekker in zijn koffer zitten, die is voor plaatmateriaal. Alles wat lat of balk genoemd wordt van kleinere afmetingen, bewerk je niet met een invalzaag.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Misschien was een strook triplex die je tijdelijk op de balk bevestigt en die wat meer overstak (is dat een woord?) handig geweest — je hebt dan in elk geval wat steun buiten de balk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klinkt als een gevaarlijke actie met een invalzaag. Heb mijn zaag al 15 jaar, en heel in het begin was ik nogal overmoedig met het ding. De enige serieuze klapper was met het afkorten van een balkje, een soortgelijke actie, waarbij de zaag met kickback van de liniaal af vloog. Het is de enige klapper die ik heb gemaakt, en de laatste keer dat te klein materiaal onder de zaag lag.

Herkenbaar ;-) Onze kleinste lineaal (een 'Festo' nog) draagt nog steeds de sporen van mijn kickback-klapper waardoor de (net nieuwe) invalzaag uit het hout klom en over de lineaal ging 'wandelen'. Gevolg van 'even snel een stukkie hout proberen af te korten'. Sinds die tijd gebruik ik de invalzaag lig een stuk oordeelkundigen ... Niet afkorten tenzij er een aantal voorzorgsmaatregelen genomen zijn en zo mogelijk altijd de lineaal aan het werkstuk vastklemmen.
 

volvod5

Nieuw lid
9 jan 2018
3
1
Erg gevaarlijk wat je van plan was. Dat kan je echt veel beter met een stationaire machine doen van Dewalt, makita of scheppach.
Als je op zoveel dingen tegelijk wilt letten dan wordt het resultaat ook niet je dat. Anders gewoon met je zaag leverancier bellen die moeten je zeker kunnen helpen.
Groet Michel
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Klopt, maar mijn radiaalzaag had 't begeven :-(
En ik wilde 'shopdogs' maken, zoals in dit filmpje. Deze meneer (met vast heel veel meer ervaring dan ik) zaagt rustig vanuit de losse pols met de cirkelzaag. Nu heb ik een invalcirkelzaag, lijkt me dat de krachten dan nog iets anders werken.

Het is mijn eerste serieuze grote project en gelijk een heleboel rare hoeken. De zaagsnedes zien er dan ook niet uit, maar ja, de eerste is altijd je broddellap hé ;-)
 
P

Pel

Guest
De man heeft een relatief kleine cirkelzaag, en hij is er ook nog handig mee (ervaring), ik zou die toeren toch maar niet meer uithalen, de reactie wat trilliwilli al zegt lees dat nog maar eens goed door.

Groet Pel
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De man heeft een relatief kleine cirkelzaag, en hij is er ook nog handig mee (ervaring), ik zou die toeren toch maar niet meer uithalen, de reactie wat trilliwilli al zegt lees dat nog maar eens goed door.

Groet Pel
Goddoemme die knuppel zaagt dan nog in de richting van zijn eigen arm. Als klapper eindigt hij de zaagsnede met zijn Japanse zaag... wat duidelijk sneller werkt!
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
<stopt in een hokje> Volgens mij is dat iets Amerikaans </stopt in een hokje>

Zonder gekheid, ik zie Amerikanen (vaak DeWalt-gebruikers) dit vaker doen .. zoals in deze veiligheidsvideo over cirkelzagen.
Staat er eentje op het dak uit losse pols te zagen (vanaf 0:20) - maar goed, hier volgens mij ook als voorbeeld bedoeld hoe niet te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=iRWOhqgyIuk
 
P

Pel

Guest
Wij werkten vroeger in de bouw veel met die handcirkelzagen, dan weet je precies hoeveel het kan hebben. Dit waren andere zagen als die invalzagen van tegenwoordig, die zijn erop gemaakt dat ze vast op een rail schuiven. De cirkelzagen die wij hadden kon je met een hand bedienen, er waren ook zwaardere cirkelzagen daar kon je dat niet mee.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.