Draagvermogen?

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik ben zelf niet zo'n rekenwonder en de theorie is in de loop der jaren zover ongebruikt weggezakt dat ik er zelf niet echt uit kom.

Wat is zo ongeveer het draag vermogen van bijgaande constructie. de lange dunne (18mm) latten komen met keilbouten tegen de muren en dit worden de draagarmen (44x44) voor hout opslag. De liggers worden verlijmd en geschroefd.
Ik had het hout nog als restant dus dacht daar kan ik een mooi wandrek van maken.

20180106_143158.jpg

Alvast dank voor jullie hulp.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Aan rekenen is lastig of zinloos omdat je de basisgegevens niet hebt in dit soort gevallen. Maar hoe dan ook, het is een tamelijk zwakke constructie en de afmetingen van de regeltjes en liggertjes zijn ondermaats. Zelfs voor een boekenplankje vind ik het te zwak.

Zelf heb ik voor dit doel staanders van 90 keer 50 en liggers eveneens van 90 keer 50 en geschoord.
Hierbij een voorbeeld zoals het zou kunnen.

dea21b3682be226dab15bbd3bf8d6b94.jpg

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Meest simpele manier: ga er zelf aanhangen of staan.
Hoe zit de ligger vast aan de staander, alleen geschroefd? Pas daar een pen en gat toe, of een dikke deuvel en een schoortje doet wonderen.
Omdat de muurregel zo dun is, zal je boven elk liggertje een bout moeten plaatsen.
 
P

Pel

Guest
Daar zou ik toch een schoor tussen zetten, want dat schuine blokje dient echt nergens voor!

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Schoren zoals Klaas suggereert gaat natuurlijk ten koste van de opslagcapaciteit als je er een aantal boven elkaar hebt. Wat net zo goed werkt en meer ruimte overlaat is een driehoek van plex aan beide kanten. 30 lang, 12, 13 cm hoog voldoet al (ik heb het zelf zo gedaan, met simpele geschaafde panlatten & daar ligt een flinke hoeveelheid hout op…). Je kunt daar ook nog wat creatief in doen en die driehoeken organiacher qua vorm maken, dus wat meer ingesneden — dat maakt door de aard van het materiaal niet veel echt qua sterkte.

Wat van belang is: het gewicht op de liggers moet overgebracht worden op de basis, je vloer dus. Als je bijvoorbeeld de staanders op de vloer laat steunen, heb je relatief weinig nodig om die aan de muur te bevestigen. Hangen ze daarentegen vrij, dan moet de kracht naar de muur & moet het allemaal wat noester vastgemaakt worden.

Mijn staanders rusten met bouten (in inslagmoeren onderin de staanders) op de vloer en zitten elk met een paar hoekijzertjes aan de muur vast — ik heb altijd het idee dat ieder gat in een stuk hout de belastbaarheid vermindert & doe dat dus zo.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Meest simpele manier: ga er zelf aanhangen of staan.
Hoe zit de ligger vast aan de staander, alleen geschroefd? Pas daar een pen en gat toe, of een dikke deuvel en een schoortje doet wonderen.
Omdat de muurregel zo dun is, zal je boven elk liggertje een bout moeten plaatsen.

Dat heb ik dus maar gedaan. Ik heb hem geklemd aan een tafelpoot en heb er toen iemand van 40kg op laten staan (niet op het uiteinde maar met 2 voeten tegen de staander aan).

Heeft het prima gehouden en buigt niet eens door. Voor mijn doel prima in orde.

De staander rust op de vloer en 2x 10mm deuvels voor de bevestiging van de liggers en steunblokjes.

Dank voor jullie hulp.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij de staander durf ik met mijn gewicht ook wel op de ligger te gaan staan, dan heb je geen buiging, alleen afschuiving.
Begin anders met een volle emmer water aan het einde.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Schoren zoals Klaas suggereert gaat natuurlijk ten koste van de opslagcapaciteit als je er een aantal boven elkaar hebt. Wat net zo goed werkt en meer ruimte overlaat is een driehoek van plex aan beide kanten. 30 lang, 12, 13 cm hoog voldoet al (ik heb het zelf zo gedaan, met simpele geschaafde panlatten & daar ligt een flinke hoeveelheid hout op…). Je kunt daar ook nog wat creatief in doen en die driehoeken organiacher qua vorm maken, dus wat meer ingesneden — dat maakt door de aard van het materiaal niet veel echt qua sterkte.

Wat van belang is: het gewicht op de liggers moet overgebracht worden op de basis, je vloer dus. Als je bijvoorbeeld de staanders op de vloer laat steunen, heb je relatief weinig nodig om die aan de muur te bevestigen. Hangen ze daarentegen vrij, dan moet de kracht naar de muur & moet het allemaal wat noester vastgemaakt worden.

Mijn staanders rusten met bouten (in inslagmoeren onderin de staanders) op de vloer en zitten elk met een paar hoekijzertjes aan de muur vast — ik heb altijd het idee dat ieder gat in een stuk hout de belastbaarheid vermindert & doe dat dus zo.

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je de krachten gaat ontbinden in het steunpunt, ga je een horizontale en een verticale component krijgen. De horizontale component gaat de staander van de muur willen trekken. Stevig vastschroeven is dus de boodschap. Het al dan niet op de vloer rusten maakt niet zoveel uit. Een bevestiging (schroef, keilbout of wat dan ook) kan veel meer afschuifkrachten dan trekkrachten opvangen. Met andere woorden, de schroef zal over het algemeen gemakkelijker uit de muur loskomen dan dat ze breekt. Het loskomen uit de muur kan je voorkomen door goede pluggen te gebruiken. Een goede universeelplug met houtdraadbout van aangepaste lengte is prima voor zulke bevestigingen.
Enkele gaten in een balkje boren voor de bevestiging zal de sterkte niet beïnvloeden. De afmetingen van het hout en bevestigingen moeten uiteraard aangepast zijn aan de toepassing.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
momentkracht wil je opvangen.
F(m)=F(v)x l

je zou ook gebruik kunnen maken van een spijkerplaat.
een driehoek erop maken van bijvoorbeeld multiplex.

die zou je nog omhoog kunnen zetten ook om hem slanker te kunnen maken. dan behoud je vrij veel ruimte om te kunnen stapelen.
je zou hem ook nog wat rond kunnen maken...

|>-
 

tuoh

Oud hout
Even een schets gemaakt met een sterkere constructie. De snijpunten van de schoor zitten juist op 150mm uit de hoek, = minimaal plaatsverlies. De schoor word in de staander ingewerkt, in de ligger word ie vast gezet met een schroef.

Twee aandachtspunten:

- de ligger moet met zware houtschroeven vastgeschroefd worden, van de staander naar de kopse kant van de ligger. Zou zelf opteren voor één bout met moer ingewerkt in het hout, zoals een bladklem.

- juist boven elke ligger een bout in de muur om te vermijden dat de staander van de muur gaat wijken.


Schapdrager.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.