Hoogslaper (in)stabiele poot

gosseeee

Nieuw lid
5 nov 2017
3
0
Dag allemaal,
Sinds een korte tijd lees ik regelmatig wat oude en nieuwe topics, tot nu toe zonder zelf iets gepost te hebben.

Ik ben van plan om een tweepersoons hoogslaper (voor +- 150kg) te gaan bouwen om meer leefruimte te creëren in een te klein geworden studentenkamer. Op wat klein knutselwerk na heb ik geen bouwervaring, maar na wat rondgestruind te hebben ben ik tot de volgende tekening gekomen. De intentie is om vuren te gebruiken, goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. Aan het hoofdeinde waar geen latten liggen een klein kastje te maken met verlichtingsmogelijkheid. De planken tegen de staanders aan verstevigen met hoekprofielen, en de liggers (rood) aan de muur bevestigen met raveeldragers. Over de ladder/trap heb ik nog niet echt nagedacht, maar het lijkt me leuk die ook zelf te maken.

Om het voor mijzelf wat eenvoudiger te maken het hout kleurtjes gegeven. Afmetingen:
Rood
4x 40x140 mm à 2200mm
1x 40x140 mm à 1960mm
Geel
2x 80x80 mm à 2400mm
Groen
1x 25x140 mm à 1960mm
1x 25x140 mm à 1750mm
Wit
30x 50x10 mm à 1000mm
Roze
2x 30x140 mm à 2100mm

bed2.jpg

Nu zit ik nog met twee vragen: 1)verwachten jullie dat de losstaande staander stabiel genoeg zal zijn? En 2)zien jullie verbeterpunten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
Groet, Gosse
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Gosse,

150kg voor een tweepersoonsbed is denk ik wat te weinig, maar gelukkig maak je het al snel sterk genoeg met een balk meer:) Verder lijkt me de vrijstaande poot niet stabiel als je die niet in twee richtingen onderin ook nog stabiliseert, hetzelfde geldt voor boven waar je in de 80x80 balk weinig breedte hebt om een stijve verbinding te maken.
Ik zou geen beugels gebruiken om de langsdragers aan de muur bij de deur te bevestigen. Ik zou hier eerst een balkje op de muur vast maken en daarop kun je dan alles mooi waterpas monteren.
Gevoelsmatig is je ladder een beetje slank en zou kunnen bewegen als je de sporten niet goed vast zet.

Heb je al nagedacht "hoe" je het gaat bouwen? Het "wat" is makkelijk, het "hoe" is vaak waar de meeste tijd in gaat zitten.
Hoe zorg je voor maatvoering op 2m hoogte? Hoe krijg je alles naar boven? en waar ga je op werken?
En vergeet niet dat je niet je hele muur vol met gaten en pluggen moet stoppen, want als je uit de kamer gaat moet je hem waarschijnlijk netjes opleveren.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik zie een aantal verbeterpunten:

Zet ook een regel op de muur (zo'n rode dus) en laat daar de liggende delen op rusten.
Ik zou 2 schoren (schuine verbinding onder 45 graden) tussen de vrijstaande paal en de rode liggers maken.
Waarom wel een paal bij de deur en niet bij de trap?
 

gosseeee

Nieuw lid
5 nov 2017
3
0
Bedankt voor de reacties.
Extra stevigheid door extra balken kan uiteraard. Als ik de 80x80 zou vervangen door 60x150 zou dat beter werken? Ik zat er nog over te denken enkele planken in te bouwen tussen de gele balken om extra opbergruimte te creeeren, hiermee zou ik waarschijnlijk ook de stabiliteit verbeteren(?). Wat betreft het monteren van de beugels op een plank is inderdaad een goede, sluit mooi aan op het ''hoe'' te bouwen, ik heb nog wat denkwerk te doen.

Wat betreft de paal bij de deur en niet bij de trap, ik ging ervan uit dat dit niet nodig zou zijn aangezien de beugels aan de muur gemonteerd zijn en dit voldoende dragend vermogen zou hebben.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Gosse,

90x90 voldoet snel als staander, en door de schoren wordt alles stijver en is het minder gevoelig voor uitknikken. Meer hout is altijd goed:)

Het klimtoestel van onze zoon staat op 4 staander 90x90 en het hele platform van 150x250 rust op 3 balkjes 40x70 dacht ik. En ik durf daar met mijn 150kg op te gaan staan. Let wel staan! niet springen:) Ga anders eens kijken hoe zwaar dit soort hoogslapers gedimensioneerd is, waarbij je wel moet beseffen dat ze meestal voor kinderen zijn gemaakt.
En je zou eens bij een goede ijzerwarenhandel langs kunnen gaan om je te laten adviseren over welke bevestigingsmaterialen ze hebben en voor welke hout maten. Dat geeft je een idee voor het te gebruiken hout. En misschien kijken wat je uit de catalogus van onze Zweedse vriend kan gebruiken. Ik kwam laatst een Video tegen van een kerel die in de ramsj bij Ikea een ladeblok kocht, dat demonteerde en voor weinig geld ombouwde naar iets wat hij nodig had.

En uiteraard niet schrikken van wat je uiteindelijk gaat uitgeven......
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
persoonlijk zou ik misschien zelfs opteren om deze te laten doorlopen tot over de deur dus een open verdieping . dan zit je al niet met zo een paal in het midden van de kamer ( niet altijd slecht maar ...) dan heb je iets steviger materiaal nodig om de lengte te overbruggen .
en je moet al niet over elkaar heen kruipen als er een een kleinere blaas heeft dan de andere :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.