Buitenkeuken / BBQ meubel

chrg

Nieuw lid
20 feb 2017
4
0
Beste houtexperten,

Als kerstcadeau heb ik een nieuwe BBQ gekregen (type Big Green Egg Large).
Ik zou hier graag een meubel voor bouwen, maar niet al te veel ervaring met houtbewerking. Eerste schetsen (incl. afmetingen) hieronder:
3D view full left front.jpg
front frame with dimensions.jpg
side frame dimensions.jpg

Ik vraag me echter af of de constructie die ik voor ogen heb, sterk genoeg is?
Werkblad zou beton worden (+/- 100kg op basis van 2.3ton/cbm) en BBQ zelf weegt 73kg.
Voor houtsoort heb ik meranti gekozen met basis balken van 58x56mm (met uitzondering voor horizontale balken die 58x70mm worden.
Verbindingen worden met pen-gat constructie gemaakt, met pen van 20mm.
Volstaat dit? Alle commentaar+kritiek welkom en geapprecieerd! :)
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik voorzie er geen problemen mee. Het blad ligt met de hele lengte evenwijdig ondersteunt op alle poten. Ook de BGE staat goed ondersteunt. Waar ik een beetje een vraagteken bij heb is het intrekkende vocht in de kopse kanten van de liggers op de vloer. Je zou deze wellicht onder verstek kunnen maken waar je de staanders met pen/gat verbinding in steekt. Het voordeel hiervan is dat de kopse kanten niet open staan en dat je dan meteen een goede lijmverbinding hebt op je verstek.
 

chrg

Nieuw lid
20 feb 2017
4
0
Hi Martijn,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Schets is nog niet volledig; er komen nog zwenkwieltjes onder waardoor tafel niet rechtsreeks op grond komt.
Dit kan echter in combinatie met jouw voorstel :)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zoals Henk al schreeft hebben een aantal voorgangers zo’n tafel gemaakt, voorbeeld van een leuke BBQforum is www.bbqgenootschap.nl. Daarin staan ook leuke gerechten en tips in, mocht de tafel klaar zijn :p.
Wel een vraag, waarom neem je een betonnen blad? Je gaat ongetwijfeld een keer knoeien, dan krijg je vlekken in beton die je niet uit krijgt. Of ga je het blad impregneren (wel een dure methode en niet vlekvrij garandeerd) of ga je deze behandelen met betonverf. Ik zou een granieten blad plaatsen of soortgelijkig, lijkt mij veel mooier.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ook ik heb zojuist het www.BBQforum.nl ontdekt, waar vele voorbeelden op staan.

Meranti als houtkeuze is redelijk duurzaam, maar let wel op dat je niet de kozijnlengtes neemt die van korte stukken aan elkaar zijn gelijmd (vingerlas). Deze hebben een verfafwerking nodig, en zijn niet geschikt voor kaal buitengebruik.

Verder de liggende delen boven op de kopse kant leggen, en beneden de liggende delen tegen de zijkant, zodat de inwatering op de kopse delen het minste is. Boven zou de kopse kant naar boven kunnen wijzen, als deze volledig wordt afgedekt door het blad en er geen inwatering optreed, dat heb je hier zo getekend.

Het maakt veel uit of de constructie altijd in weer en wind staat, of onder een afdak. Kijk maar naar tuinmeubels die altijd buiten staan, die hebben het zwaar te verduren.

Beton kaal zal gaan vlekken, daar moet je van houden. Wanneer je het gaat verven met betonverf, zal je het na een aantal jaren opnieuw moeten doen. Het zal schelen als het in de winter is afgedekt met een zeil, dat verlengt de levensduur aanzienlijk. Let ook op de steen onder de bbq, ik heb begrepen dat die behoorlijk warm kan worden en kan barsten. Die moet voldoende dik zijn.
 

chrg

Nieuw lid
20 feb 2017
4
0
Bedankt voor al de feedback.
Op basis hiervan heb ik volgende verbinding getekend voor bovenste 4 hoeken. Tussen "groene" en "bruine" balk komt pen & gat. Klopt dit?
verbinding (1).jpg

Wat betreft het werkblad: Ik zoek iets hittebestendig, niet te prijzig en contrasterend met het hout. Vlekken vind ik niet heel erg, is patina :)
 

chrg

Nieuw lid
20 feb 2017
4
0
Ondertussen verlopen vorderingen traag, maar gestaag... Pen-gat verbindingen netjes maken is niet mijn sterkste kant....
IMG_1748.jpg


Wat betreft middenste verbinding, beter combinatie zoals op schets hieronder, of beter twee pen-gat verbindingen?
Hier zal natuurlijk het zware gewicht van bbq op rusten, daarmee de vraag.
verbinding midden.jpg


Wat betreft werkblad: zou ik hier een wapeningsnet in moeten gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Het lijkt mij wel verstandig om wapeningsnet toe te voegen. Dit om scheuren in blad te verkleinen. Welke wapeningdraad, rasterafstand, etc, weet ik niet heb geen ervaring mee.

Ik ben niet helemaal thuis in verbindingen, als ik jou foto's bekijk, vrees ik dat er te veel speling op de verbindingen ontstaat. Ik denk dat je wat netter en strakker moet afwerken, misschien valt het nog mee.
Veel succes met je verrijdbare BBQ.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
In plaats van wapeningsnet zou je gewoon kippengaas kunnen gebruiken.
Heb dit zelf ook toegepast bij het maken van een betonblad voor een keuken van 6 cm dik.
eerst wat afstandhouders er onder van 1 cm , dan kippengaas en weer een afstandshouder van 2 cm.
Eventueel de bekisting gewoon eronder laten zitten en dan zijn alleen je randen opgedikt, als je begrijpt wat ik bedoel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.