Multiplex verlijmen - welke lijm?

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Als beginner zoek ik een manier om mijn multiplex te verlijmen. Op Youtube-tutorials kom je van alles tegen, maar altijd loopt er wel iemand met witte lijm hout aan elkaar te lijmen :) Meestal is het flesje niet te zien. Daarom mijn vraag, wat is een goede lijm om multiplex/triplex mee te verlijmen? Heb ik aan één soort genoeg?

Het project wat ik nu aan t voorbereiden (nou ja.. uitmeten dan) ben, zijn schragen. Nu heb ik een paar stroken betonplex die ik op de juiste maat wil zagen en dan verlijmen. De betonplex is erg glad. Moet ik dan nog een andere
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Betonplex is juist van een gladde plastic laag voorzien om vuilafstotend te zijn, dus om dat nu te verlijmen lijkt me problemen zoeken.

Voor binnen is gewone witte D1 of D2 houtlijm voldoende lijkt me. http://www.houtbewerkingscursus.nl/houtlijm/ heeft wat informatie (en ik kan zelfs het merk op het flesje lezen....)

Betonplex verlijmen gaat niet echt lekker. Je kunt het schroeven of met deuvels verbinden.
Voor lijm gebruik ik gewone Bison, in de witte en bruislijm variant. De laatste voor Buiten en als het allemaal niet zo goed will passen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb geen idee welke soort lijm wel of niet, maar gevoelsmatig zou ik toch zoeken in de hoek van epoxy
echter, ik zou eerder de bovenstaande ideeën toepassen
Plaats de stroken met een paar lijmklemmen op elkaar, via de onderzijde boren, net niet door en door
deuvel er in en zo doorgaan
Hoef je niet eens op de mm nauwkeurig te werken, teken een raster van x cm uit en plaats op de kruislijnen een deuvel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.