Krijg zaagblad van radiaalzaag niet los

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Help! Het zaagblad van mijn radiaalzaag krijg ik niet los ..

Zie foto: de schroefdraad loopt net de andere kant op. Dus dan moet de moer met de klok mee om hem los te krijgen. Door middel van een inbus kun je de as stilhouden. Een andere manier (asblokkering) zit er niet op. Het hele spul zit moer eh muur en muur vast. Je ziet op de foto dat de moer beschadigd begint te raken en er zit geen beweging in. Op de foto zie je ook de inbus er nog inzitten (ter info).

Draai ik wel de goede kant op?
Iemand misschien een tip hoe je zo'n model los kunt krijgen?

IMG_20180103_211000866.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat ik altijd doe is met een nagel het schroefdraad volgen, dan weet je gelijk welke kan vast en welke kant los is.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Dat klinkt als een goede tip. Vanaf de moer naar het einde of van het einde naar de moer toe?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
als je bovenaf begint en je draait em rond en je nagel gaat naar beneden weet je welke kant op vast is. Dus naar de moer toe.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Dan is tegen de klok in / naar rechts dus vast en doe ik het goed. Nu krijg ik 'm alleen nog niet los :-(
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Dan is tegen de klok in / naar rechts dus vast en doe ik het goed. Nu krijg ik 'm alleen nog niet los :-(
Met twee man. Eén draait met een T-sleutel aan de inbuskant met de klok mee en één met een steeksleutel aan de andere kant met de klok mee. Ik heb een poos terug m'n zwager hiervoor opgetrommeld omdat ik het alleen niet redde. Twee kunnen meer dan éen..........
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Orgelvriend .. jij zou mijn zwager kunnen zijn ;-) (hij is organist, maar doet vziw niet aan houtbewerking)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Geen inbussleutel met ronde kop gebruiken (zo eentje die je schuin kan gebruiken). Die hebben te weinig contact met de inbusbout.
Moer opwarmen met gasbrandertje.
Een hamer gebruiken om een paar flinke tikken te geven op de sleutel of inbussleutel.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Misschien even de moer laten schrikken door een paar tikken met een hamertje?
Of met een slagschroever de moer proberen los te maken. Slagschroevers hebben een hoog impulsvermogen om vastzittende moeren los te "trillen"
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik heb altijd geleerd "met de tanden van de zaag mee = losdraaien". Verder idd het zaagblad blokkeren en desnoods een goede imbusdop met een wringijzer. Die zijn gemaakt voor grote krachten en bij een goede passing beschadigd je bout dan niet. Verder zou ik zeker een ringsleutel gebruiken als de moer zo vast zit. Geen steeksleutel, daarvan beschadigd de moer. Succes!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Inderdaad linkse draad. Dus de andere kant om los draaien dan dat je normaal gewend bent. Zaagblad blokkeren tussen 2 tanden in met een schroevendraaier tegen de machine aan zodat je niet zelf hoeft tegen te houden. En met een goed passende steeksleutel losdraaien. Als je een stukje metalen buis hebt, kan je deze op de.steeksleutel zetten omte verlengen. Geen moer die daar tegen kan :)

Inspuiten met vet of olie zou ik proberen niet te doen. Of later weer goed schoonmaken, om problemen later met loskomen te voorkomen. De moer draait zich waarschijnlijk wel zelf vast, maar als er een motorrem opzit, kan dit wel gebeuren. (Al is de kans erg nihil)
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Misschien "heiligschennis", maar als ik het blad niet los krijg draai ik het volledig omhoog en leg ik een lange imbus sleutel tussen de tanden van het blad. Bij het losdraaien van het blad houdt de imbus het blad tegen en zorgt dat ik mn handen vrij heb om de moer los te draaien. Doordat de imbus vlak op de tafel ligt worden er geen "vreemde" krachten op het blad uitgeoefend.

De moer opwarmen met een brandertje kan, maar vind ik link ivm het aanwezige houtstof/zaagsel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat bedoelde ik ook met de schroevendraaier. Alleen het blad omhoogdraaien gaat hier niet op. Het gaat om een radiaalzaag. Maar je kunt dit kunstje wel gebruiken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Blokkeer het blad muurvast. B.v. d.m.v. lijmklemmen een balk ertegen spannen. Dan met een nauwkeurig passende sleutel met een lang handvat de moer losdraaien. Eerst tijdje laten weken in kruipolie.

Knipex heeft hele goede sleutels die nauw passen. Alternatief is b.v. een dopsleutel met een wringijzer dat voldoende lang is.

Voorzichtig zijn dat je er niet vanaf schiet en je handen kwetst.

https://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=group_detail&parentID=1368&groupID=2175
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
heb deze thread zitten volgen en heb misschien nog een andere idee. Het omgekeerde van verwarmen .....

Bij de betere electronica zaak (bv Conrad) kan je "koude spray kopen"- dit wordt gebruikt om op printed circuit boards fouten op te sporen. (laten uitzetten en krimpen van componenten en tracks)
De spray koelt zeer snel af - en is erg effectief.

Als je dit nu op het uiteinde van de as spuit - dus niet op de moer, dan zal de as hopenlijk een klein beetje krimpen en de moer lost te krijgen zijn.

Je moet alleen niet te lang op de as spuiten want dan "koelt" de moer ook af en heeft het geen zin.

Misschien helpt dit - nooit geschoten nooit raak :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.