Werkblad - keuze houtsoort

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,

Er werd mij gevraagd om een (mobiele) kast te maken om knutselwerken op uit te voeren. Dat kan gaan van gewone kleine dingen die niet inwerken op het materiaal van het werkblad, tot zaken die dat wel doen, zoals bijvoorbeeld het boetseren van klei. Formaat van het werkblad wordt ongeveer 80 op 2500 cm. Kunnen jullie mij een houtsoort aanraden die daar het meeste voor geschikt is? Uit ecologische overwegingen, liefst geen tropische houtsoorten.

Ik dacht in eerste instantie aan beuk, maar op de website van mijn houthandelaar raden ze dit af: https://www.hanssenshout.be/nl/hout/beuk/

Alvast bedankt voor het advies

Frank
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beuken bladen zijn anders overal in gebruik..... alles hangt ervan af hoe je het verwerkt. Voor grotere oppervlakken is lamineren van stroken altijd aan te raden anders is de kans op kromtrekken bij dit formaat groot. En een goede afwerking natuurlijk zodat je vlekken makkelijk verwijderd.

Maar als het iets simpels wordt als een mobiele "werkbank" dan zijn er ook prima tafelbladen te koop die je een hoop werk besparen en die al gelamineerd zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens bij de massieve werkbladen van beuken bij Hornbach, daar heb ik laatst een werkblad van gebruikt. Kan je zelf het hout niet eens voor kopen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.