Harvey zaag en Dado blade

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Nu wil ik eerdaags een Dado set aankopen maar weet nog niet welke,

Hier in de NL heb ik tot nu toe 2 keuzes, dit zijn de Dado set van CMT en de Dado set van Harvey zelf,
over de CMT is wel het een en ander te vinden maar over de set van Harvey niet zo veel.

De prijzen liggen bij beide ongeveer hetzelfde, de Harvey set is hier te krijgen http://www.tendotools.com/nl/houtbe...s/harvey-verstelbare-groefbladenset-dado.html

En de CMT set bij https://www.toolnation.nl/cmt-verstelbare-groefzaag-dado-200-x-30-x-24t.html en wat meerdere verdelers.

Mijn vraag is, of er gebruikers zijn van de Harvey set en wat de ervaring hier mee is ?
en de ervaring van de CMT gebruikers zodat ik mijn keuze kan gaan maken.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Geen ervaring met de dado, maar de CMT is hier veel goedkoper. Vendita Untensili is een goede zaak en heb daar al meer CMT-spullen gekocht. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt 7% korting.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Geen ervaring met de dado, maar de CMT is hier veel goedkoper. Vendita Untensili is een goede zaak en heb daar al meer CMT-spullen gekocht. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt 7% korting.

even gekeken en dat scheelt inderdaad een Jas, maar kan niet voor Nederland kiezen bij het afrekenen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vreemd, dat lukt mij wel. Je kunt ook Mobiltechnica proberen. Die is zelfs nog wat goedkoper.

CMT is Italiaans, vandaar dat het daar goedkoper is.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
IK heb een Freud Set 8inch die bevalt mij ook goed. Het enige nadeel is dat de aangegeven maten in inches zijn, maar dat is redelijk eenvoudig om te rekenen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
is jouw as dan 30mm? In mijn Harvey zit een 5/8 as met een vulring voor de 30mm zaagbladen etc. Maar de dado bladen passen dus exact op mijn as.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
dan is dat dus ook een van de dingen die bij nieuwe versie is veranderd. Dan vallen er helaas een hoop opties voor je af. De CMT lijkt dan een mooie optie.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
dan is dat dus ook een van de dingen die bij nieuwe versie is veranderd. Dan vallen er helaas een hoop opties voor je af. De CMT lijkt dan een mooie optie.
Hoi Avos, je hebt me begin 2015 ook geholpen omdat de as toen gewijzigd was naar 30 mm en ik in de war was: https://www.woodworking.nl/showthread.php?9812-Harvey-circkelzaagtafel/page9

@Skybiker: ik gebruik sinds toen dus de CMT-set en ben er heel tevreden over. Hieronder zie je een vingerverbinding met de CMT-set in 19mm beuk.

IMG_4062_resized.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier is iets dat ik niet begrijp, de zaag is volgens de site geremd en de as is -zo te zien- glad zonder extra pennen.
Ook de gebruikte dado sets in de video van tendotools en van CMT hebben geen extra gaten voor die pennen.

Hoe kunnen ze dit in de EU verkopen? Zet je dus meerdere bladen op dezelfde as, die op de as en onderling kunnen draaien, dat is voor zover ik het weet toch verboden in de EU ivm het loskomen tijdens het remmen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De as draait rechtsom.
De moer draait linksom.
Dus het zaagblad kan nooit loskomen alleen strakker komen te zitten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De as draait rechtsom.
De moer draait linksom.
Dus het zaagblad kan nooit loskomen alleen strakker komen te zitten.
De moer is links zodat die bij het opstarten en zagen strakker komt te zitten, maar bij het remmen gaat de energie de andere kant op en wil die dus alles losdraaien. Daarom hebben industriële machines extra pennen zodat het blad vast zit op de as en geen energie kan overbrengen op de moer tijdens het remmen.

Ik denk dat de regelgeving het verbiedt om machines te verkopen waar meerdere bladen op kunnen zitten die onderling kunnen draaien, Felder heeft dat opgelost met die pennen en eigen frezen die daarop voorzien zijn.
De sets van CMT zijn voor zover ik het weet gemaakt voor antieke non-CE ongeremde machines.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@ BenchWorks, dat geremd zijn van de Harvey valt wel mee, die draait rustig uit totdat alles stil staat, dat er echt merkbaar geremd wordt merk ik echt weinig van dus met het gewicht van de Dado sets zal het dan wel mee kunnen vallen dat alles los komt, volgens Harvey kan de Harvey Dado set veilig gebruikt worden op al hun zaag machines.

Maar met die pennen was het wel beter geweest.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Je hebt gelijk wbt de draairichting van de moer.
En inderdaad valt de remkracht wel mee hoor.
Vraag me soms af of er wel een rem op zit.
Duurt zeker 6 seconden voor een normaal zaagblad stil staat.
Dado stack duurt nog langer ivm massa.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat de norm is 10 seconden, wat een eeuwigheid is. In het echt stoppen professionele machines in 2-3 seconden. Wat soms toch wel een hevige deceleratie is.
Heb je een link naar hun dado set? Ik probeer vooral te begrijpen hoe ze het legaal kunnen doen. In de Harvey handleiding die ik heb gelezen staat niets over het gebruik van dado. In de Felder handleiding is daar een gans hoofdstuk over want het gebruik daarvan is gereglementeerd en de gebruiker moet weten hoe je het moet gebruiken en wat wel en niet mag.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De legaliteit zit hem er volgens mij in dat het professioneel niet is toegestaan, voor particulieren zijn er altijd wel mazen in de wetgeving door bijvoorbeeld alles Los te verkopen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De legaliteit zit hem er volgens mij in dat het professioneel niet is toegestaan, voor particulieren zijn er altijd wel mazen in de wetgeving door bijvoorbeeld alles Los te verkopen?
Machines voor de industriële houtbewerker. Zware uitvoeringen, zware motoren. Gebouwd naar de noden van de vakman.
Dit staat nochtans op de site van Tendotools die Harvey in België verdelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.