Zwarte vlekjes op multiplex

jdr

Nieuw lid
27 jun 2017
5
0
Voor mijn werkplaats heb ik pas een ladekastje gemaakt om mijn gereedschap op te bergen. Als ladefront heb ik (onbewerkt) multiplex gebruikt om het een beetje af te werken. Na anderhalve week zitten de ladefronten nu echter vol met zwarte vlekjes. De ladekast staat in de garage en overig hout daar heeft hier geen last van. Kan iemand mij vertellen wat dit is en of dit weer weg te krijgen is? En misschien nog wel belangrijker: hoe kan ik dit voorkomen bij volgende projecten?

Zo zag het er anderhalve week geleden nog uit:

IMG_20171219_154300.jpg

Inmiddels ziet het er zo uit:

IMG_20171231_151209.jpg

IMG_20171231_162443.jpg
 

jdr

Nieuw lid
27 jun 2017
5
0
Bedankt voor de reacties. Ik heb niks met de ladefronten gedaan qua afwerking, dus ook niet ingeolied. Valt dit nog te redden? Of kan ik beter nieuwe frontjes gaan maken?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
afvegen met een doek gedrenkt in bleekmiddel vernietigt de schimmel normaal
en dan toch maar afwerken met olie of lak
 

jdr

Nieuw lid
27 jun 2017
5
0
Bedankt voor de tip! Dat ga ik eens proberen. Ik heb nog een flesje lijnzaadolie staan. Zou dit daar geschikt voor zijn?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Bedankt voor de reacties. Ik heb niks met de ladefronten gedaan qua afwerking, dus ook niet ingeolied. Valt dit nog te redden? Of kan ik beter nieuwe frontjes gaan maken?

overnieuw maken!!! voor in een schuur?

moet je mijn kasten zien, verf, olie brand, vlekken.
het lijkt wel een abstract schilderwerkje.:D:D:D
ik heb een schuur om in te werken, niet om te pronken.
 

jdr

Nieuw lid
27 jun 2017
5
0
Ik ging er niet vanuit dat het eeuwig er mooi uit zou zien ;) Het is alleen zo zonde als het net af is en er al meteen zo uit ziet... Maar ik wil eigenlijk vooral voorkomen dat de schimmel gaat verspreiden en de rest van de meubels ook aan gaat tasten.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
als het ondertussen nog niet te laat is...watersofperoxide met natriumbicarbonaat....krijg je waarschijnlijk alle vlekken mee weg...heel het oppervlak behandelen..
groet, tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.