Houtverbinding

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi hoi, ik ben van plan een hoogslaper te maken. Het frame wordt gemaakt van balken rond de 69x69mm denk ik.

Nu heb ik de volgende houtverbinding gevonden die me wel mooi lijkt. Maar ik vraag me af of deze sterk is of misschien heeft er iemand een mooi alternatief?

De balken worden wit gelakt en de verbinding wil ik graag strak hebben. Maar wel zo stevig mogelijk

https://i.pinimg.com/736x/fd/9d/cc/fd9dcc8f7d8ff38613bc338d60a0a378.jpg

Het lukt me niet om een foto bij te voegen. Hopelijk werkt de link.

Alvast bedankt!
Dirkjan
 
P

Pel

Guest
Verbinding is m.i. Niet geschikt als losse verbinding in een hoogslaper, op de foto is de verbinding geintregreerd in de tafel, samen met het tafelblad dat is dan misschien een prima verbinding. Alhoewel ik denk dat het meer uit esthetisch oogpunt deze verbinding is gebruikt, het ziet er ook heel mooi uit.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tuoh

Oud hout
Constructief lijkt die verbinding nergens op, het is zelfs nauwelijks een verbinding. De kracht zou moeten opgevangen worden door twee stukjes kopshout???? De minste trekkracht op die verbinding is voldoende om deze te laten bezwijken, dan rest er nog enkel een stapeltje brandhout.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik neem aan dat je hoogslaper iets van een rail om het bed heen krijgt? Heb je het dan hier over de verbinding van de poten en de rail bovenop, of moet dit de verbinding van de dwarsbalken bij de matras worden?
Als het gaat om de rail bovenop, en die rail is niet zo veel hoger dan het bed, en de poten zijn massief genoeg, en je wil dit graag omdat het er mooi uitziet, dan lijkt me het wel kunnen.

Mits de verbinding bij de matras zo stevig is, dat de verbinding bovenaan bijna geen kracht meer hoeft op te vangen. Persoonlijk vind ik 69x69 erg dun, voor een hoogslaper. 90 tot 100 vierkant lijkt me beter. Maar dat hangt er ook van af of je de achterkant aan een stevige muur gaat schroeven en of je de zijkanten nog verstevigt door er bv. een kast of bureau tussen te monteren.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik neem aan dat je hoogslaper iets van een rail om het bed heen krijgt? Heb je het dan hier over de verbinding van de poten en de rail bovenop, of moet dit de verbinding van de dwarsbalken bij de matras worden?
Als het gaat om de rail bovenop, en die rail is niet zo veel hoger dan het bed, en de poten zijn massief genoeg, en je wil dit graag omdat het er mooi uitziet, dan lijkt me het wel kunnen.

Mits de verbinding bij de matras zo stevig is, dat de verbinding bovenaan bijna geen kracht meer hoeft op te vangen. Persoonlijk vind ik 69x69 erg dun, voor een hoogslaper. 90 tot 100 vierkant lijkt me beter. Maar dat hangt er ook van af of je de achterkant aan een stevige muur gaat schroeven en of je de zijkanten nog verstevigt door er bv. een kast of bureau tussen te monteren.

Waarom is 69x69 volgens jou te dun?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Omdat poten van een hoogslaper niet alleen op druk belast worden, maar ook door kinderen die er aan hangen, of er van de zijkant tegen duwen, etc.

Maar, zoals ik al schreef, het maakt een heel verschil of je aan de voorkant een losse poot van 180 cm ziet die nergens aan vast zit dan bij het matras, of een poot die in het midden door een kast of blad ondersteund wordt. Zie bv hier:

https://neo-eko-meubelwerktekening.nl/product/werktekening-tweepersoons-hoogslaper-ana/

waarom die vrije hoekpoot op de vloer aan de achterste poot bevestigd is. Als je iets als https://www.doorbouwbedden.nl/hit-hoogslaper-grenen-gelakt/ ziet, dan zijn de dwarsverbindingen tussen de poten onder het bed er niet voor niets. Als die er niet zijn, zou ik zeker dikker hout nemen.

En de houtsoort zal ook wel verschil maken. Neem je het allergoedkoopste grof gegroeide bouwmarktvuren met wat losse noesten er in, of eiken, om maar eens wat te noemen.

Maar zonder een schetsje van wat TS wil maken is het lastig daar iets over te zeggen. Bovendien weten we nog steeds niet wáár nu precies die verbinding moeten komen...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
69x69 kan prima, mits er aanvullende maatregelen wordt genomen voor de stabiliteit. Verreweg het meest veilige is het bed aan de muur te monteren. En de poten die los staan mogen er niet makkelijk onderuit kunnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voordat je een gepaste verbinding gaat kiezen moet je de basiseisen van je ontwerp vastleggen.
Het maakt bovendien een verschil of je een vaste of demontabele constructie wil (met bedhaken bijvoorbeeld).
Dus eerst een schets maken en een lijstje met de eisen die aan de constructie gesteld worden.
Daarna kan de uitvoering van het ontwerp ingevuld worden.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi bedankt allemaal.
Ja nu ik zo de reacties lees begrijp ik inderdaad wel in dat de verbinding niet sterk is. Ik had gehoopt dat het wel goed zou komen met een flinke portie houtlijm. Maar als de verbinding zelf al zwak is (druk op kops hout) dan blijft dat natuurlijk wel gepriegel.

Nu zie ik ook dat ik het zelf helemaal verkeerd in mijn hoofd had, er hoeven maar twee balken verbonden de worden, ik denk dat ik daarvoor gewoon een halfhout verbinding ga gebruiken met twee deuvels erdoor. (en als iemand daar een betere verbinding voor bedenkt, dan lees ik dat ook heel graag).

De verbinding zou op de volgende plekken komen:
IMG_0300.jpg
en
IMG_0302.jpg

Het bed is niet hetzelfde, maar wel dit idee. Aan twee kanten wordt het op de muur gemonteerd. Dus er zullen weinig zijdelingse krachten op komen (of hoe zeg je dat correct)
Bedankt voor jullie reacties, ik leer daar erg veel van!


Groeten en bedankt,
Dirkjan
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als je het op de zelfde manier maakt als op de foto dan kan het prima. Feitelijk wordt dezelfde verbinding gebruikt, maar sluiten niet 3 maar 2 balken op elkaar aan. Aan die planken kun je een pen maken, en in balken een gat. Mocht het toch niet stabiel genoeg zijn, kun je altijd nog van binnen uit wat schroeven zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.