Uiltje van iep

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik bedoelde eigenlijk de hoogte, maar het kopje staat er natuurlijk los op, dus dat kun je eenvoudig rechtzetten
had ik eerder even geen erg in
Nog steeds een leuk uiltje ;-)
 
P

Pel

Guest
Mooi gestileerd uiltje, als je dat kunt draaien dan ben je m.i. al een heel goede houtdraaier.

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat ziet er op zo'n video verbluffend simpel uit. Maar als je het zelf probeert, merk je al snel dat dat toch niet zo is. met name hoe rond de kop moet zijn voor hij in het lijf goed klemt, viel me toch wel een beetje tegen. Als je het zo gemakkelijk en vloeiend als Arend-Jan kan, ben je echt goed bezig.
 

houtbewerkers

Actieve deelnemer
24 aug 2013
170
170
74
Wassenaar
houtdraaien.weebly.com
Ik heb Jan ooit het uiltjes draaien zien demonstreren op een landelijke demodag van Radius. Jaren later kreeg ik het uiltjes draaien door. Jan draait het volledig op gevoel. Ik draai de kop met de 41 % methode een manier die goed bij me past omdat mathematisch ben en graag dingen via eenvoudige wiskunde wil benaderen. Toen ik het zo leuk begon te vinden dat ik het ook wilde demonstreren op mijn manier heb ik Jan gevraagd of hij dat goed vond. En dat vond hij toen hij mijn resultaat zag. Het is het eerste ook waar het over hebben als we elkaar hier of daar zien.
 

houtbewerkers

Actieve deelnemer
24 aug 2013
170
170
74
Wassenaar
houtdraaien.weebly.com
Klopt. Maar dat is met veel van dat soort voorwerpen. Ik heb intussen veel van ons afdeling dat voorgedaan en merk dat met name het kopje draaien in de inklemming en vooral de oogjes lastig zijn. Je moet daar een gevoel voor opbouwen en ik gebruik het als ik bezig ben aan wat nieuws. Het triggert je concentratie en gevoel. Wat essentieel voor houtdraaien.
 

houtbewerkers

Actieve deelnemer
24 aug 2013
170
170
74
Wassenaar
houtdraaien.weebly.com
Dat is eenvoudig uit te leggen. Draai een cilinder die circa 3,5 de diameter is. Maak direct een aansluiting voor op de chuck.
Draai de cilinder op de plaats waar je het kopje eraf draait de cilinder 4 mm dunner. Stel dat t.p. van het kopje de diameter 7 cm is en vlgns de 41 % methode een achtkant zijden heeft dan zijn de vlakjes 2,87 mm. Teken eerst het midden af in het vlak waar je draait en teken de 2,87 mm af. Draai dan met een afsteekbeitel de 2,87 mm af aan weerszijde van het kopje. draai dan de schuine zijden af met een vlakke beitel of schalenguds. Meet het vlak na op de 2,87 mm en teken het midden van dak vlak af. Draai dan de puntjes zo mooi ogelijk af en de kop. Draai dan voorzichtig de aansluiting zo rond mogelijk af waar ik een dunnen afsteekbeitel voor gebruikt. Draai dan in het onderlijf een bijna halve ronding zodat het kopje 4 mm over het midden in de uitholling past. Draai eerst, als dat nodig is nog wat van het kopje af in de richting zoals die is gedraaid. Draai hem dam een kwartslag en kijk af dat hij sluitend past en tik hem met de hand vast. Draai rustig met een scherpe smalle ronde guds de bol rond en zorrg dat je de hartlijntjes blijft zien. Nog niet schuren. Teken de midden van de oogjes af met een steekpasser rekening houdend dat de diameter van de oogjes iets minder is dan de helft van de diameter van het kopje.Gebruik de tegencenter om het kopje in de inklemming te plaatsen en draai met een kleine guds een hol vlakje met de diameter van het oogje. teken het oog bolletje af en draai eerst de verdieping van het oogje en vervolgens het oogbolletje. Schuur en werk het oogje af, doe vervolgens hetzelfde met het tweede oogje en schuur en werk het kopje af. Draai de voet en wek dat af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.