Doorlopende "ribbel" in beuken werkblad

Werkbank40

Nieuw lid
28 dec 2017
2
0
Beste Lezers,

Ik hoop dat het geoorloofd is hier de volgende vraag te stellen:

Kort geleden heb ik een ANKE werkbank gekocht met een 40mm beuken werkblad. Na aanleiding van een onderwerp over werkbanken hier op het forum heb ik besloten deze te behandelen met rauwe lijnolie. Terwijl ik vandaag bezig was een laag olie op de onderzijde van de werkbank aan te brengen viel het mij op dat er over de gehele lengte van de werkbank een opstaande ribbel loopt. Zie ook onderstaande foto:
IMG_0367.jpg

Omdat het werkblad is opgebouwd uit verlijmde beuken houtdelen lijkt mij dit niet helemaal pluis. De ribbel is ~0.5mm dik en voelbaar met een kwast.

Bij de montage van de werkbank heb ik het onderstel onder enige spanning moeten monteren omdat de dwarsliggers niet zuiver recht zijn gefabriceerd. Tevens maakt de werkbank af en toe metaalachtige geluiden alsof het frame zich zet. Na het zien van de ribbel op de onderkant van het blad ben ik er aan gaan denken dat dit hiervan misschien wel de oorzaak is.

Ik ben mij ervan bewust dat dit geen daadwerkelijke woodworking-gerelateerde vraag is maar ik hoop dat iemand dit fenomeen wellicht herkend en iets zinnigs over de oorzaak en/of ernst van de ribbel in mijn werkblad kan zeggen.

Groeten,

Werkbank40
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het lijkt mij een ribbel, gevolg van een beschadigd mes van de vlak of vandiktebank. Als er een spijker of iets dergelijks geraakt is, krijg je een ribbel over de hele lengte.
 

tuoh

Oud hout
Die "ribbel" is meer dan waarschijnlijk ontstaan door beschadigde schaafmessen (stukje uit) Dat komt wel meer voor bij schaafmessen.
Als het je stoort ga er dan even over met een schraapstaal of blokschaaf.
 

Werkbank40

Nieuw lid
28 dec 2017
2
0
Aan de bovenzijde van het blad is dit beeld gelukkig niet terug te zien.

Ik stoor mij niet aan de ribbel maar ik wil graag zeker stellen dat deze ribbel geen beschadiging van het blad is door spanningen of krom trekken...

Het is op de foto niet duidelijk te zien maar de ribbel loopt niet evenwijdig met de lengte van de werkbank.

In ieder geval bedankt voor de geruststellende berichten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat het niet evenwijdig met het hout loopt, komt omdat het iets scheef door de vandikte is gekomen. Even de schaaf of schuurpapier er over, en je bent er vanaf. Maar omdat het op de onderkant zit, zou ik me er niet aan storen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
'Je hebt het onderstel onder enige spanning moeten monteren en hoort nu een metaalachtig geluid alsof het hout zich zet.'

Misschien terzijde: hoe is het blad op het onderstel bevestigd? Kan dit zijdelings nog werken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.