Waar op te letten bij nieuwe werkplaats

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Hallo allemaal.

momenteel werk ik in de garage, maar heb maar 3vierkante meter en als ik wil werken moet veel naar buiten en bij slecht weer kan dit niet en wordt daardoor beperkt in de tijd dat ik kan en wil hobbien.

ik ben momenteel aan het kijken voor een blokhut in de tuin van de firma lugarde. Deze hebben de wand dikte in 44mm en hoop dat dat beter is ivm kou en tocht. Ook de ramen en deuren zijn van dubbel glas.

ik lees veel over roestem gereedschap en dergelijke in garage maar dat heb ik nu niet en weet niet of ik daar tegen aan ga lopen.

wie heeft er nog meer een soort van blokhut werkplaats en heeft tips en goede ideeen die je achteraf beter had kunnen doen of nog wilt doen?

Onderstaande is een afbeelding van het huisje dat ik uitgezocht heb om te gaan plaatsen volgend jaar

7ACE7376-F135-44FE-8344-156BBDE4BE39.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik zou om te beginnen de blokhut zeker isoleren aan de binnenkant, als je je gereedschap regelmatig gebruikt dan heb je van vliegroest niet zo heel veel last. Gereedschap wat je niet zo vaak gebruikt b.v. stalen sponningschaaf spuit ik in met WD 40, of Japanse camellia olie. Ook de beitels van mijn houten schaven olie ik voor de winter in omdat ik ze ook niet dagelijks gebruik, verder is het zaak dat je af en toe je gereedschap controleerd, dan valt het m.i. mee.

Groet Pel.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik heb ook zo`n blokhut als schuur, die van mij is 5x5m (binnenwerks zal dat 4,7x4,7 zijn)
Ramen zijn gewoon enkel glas, wanden zijn ook 44mm dik.
Ik heb zo een https://www.qs-gartendeco.nl/gardenhouses-hamburg-houten-blokhut-500x500cm.htm die was toen €2000, dat was een aanbieding vanwege Koninginnedag of Pasen ofzo...

Vocht of roest op mijn gereedschap heb ik nog niet kunnen ontdekken (schuur staat er nu een jaar of 5)
Ik heb wel een betonvloer gestort waar ik de schuur op heb gezet, dat zal allicht schelen met vocht in de schuur.

Echt goedkoop vind ik die Lugarde ook niet.....
Nu zal dat wellicht ook komen door zaken als dat HR++ glas wat ze erbij leveren, maar toch.....

Achteraf gezien denk ik wel eens dat ik mijn schuur beter helemaal zelf had kunnen bouwen van hout en niet met een bouwpakket.
En dan had ik ook een borstwering opgemetseld van een halve meter hoog, kan zo op die betonvloer.....
Kozijnen (ramen) met HR++ glas vind je soms voor een paar tientjes op Marktplaats, ook nieuwe soms voor onder €100.
 
Laatst bewerkt:

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Nee, die van mij was onbehandeld hout.
Elke 2 jaar strijk ik hem in met holzlasur (koop ik in Duitsland) , dagje werk.
 
Laatst bewerkt:

ramonvalk

Nieuw lid
8 jan 2016
11
0
Hallo mijn voorkeur zou gaan naar een schuur met een houtskelet frame en rabat delen er om heen. Lijkt mij handiger om te isoleren en electra mooi weg te werken . Of moet het echt een blokhut zijn ? Groet ramon
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Eens met ramon.

Als ik weer een houten schuur zou bouwen dan deed ik het ook met een houtskelet frame en rabat delen er om heen.
Het lijkt wel misschien wel robuuster als je een blokhut hebt met planken van 44mm dik, maar de hele stevigheid moet van die planken komen, daar zit verder geen frame/constructie meer in, daarom is dat ook dikker.

Of wil je vanwege het gemak liever een bouwpakket ?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Zo’n blok hut heeft idd mijn voorkeur, daar het makkelijk op te zetten is. Wilde wel een betonnen fundering maken en het dak isoleren.

Dat andere met rabat delen is natuurlijk ideaal om geheel te isoleren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
In veel gemeenten mag je tot een bepaald aantal vierkante meter vergunningsvrij bouwen. Ik heb ook een tuinhuis gebouwd voor tuinspullen en een gedeelte overkapping. Deze is 4 bij 5 meter. Maar ik mocht ook tot 3 meter hoog bouwen. (Al is ie wel 3,20 hoog geworden (meetfoutje denk ik ;) ))
Het tuinhuis op je voorbeeld is dan niet zo te zien. Ik zou, als dat kan, wel 3 meter hoog gaan bouwen. Zo heb je ook nog wat zolderruimte om dingen op te bergen. Een beetje extra ruimte komt altijd van pas natuurlijk.

Met zelfbouw heb je de maten helemaal zelf in de hand, en kan je alles lekker isoleren. Er is niks minder dan met kou in een koude schuur te staam werken. Ook is het beter voor je lijm, verf en gereedschap wat je daar hebt staan.

En ja, het is misschien iets meer werk als je het voor het eerst doet. Maar zoiets bouw je maar één keer.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
+1 voor zelfbouwen.
Vloertje met vorstrand storten, als dan wat hoger gaat zitten dan de tuin kan je de wanden op de vloer zetten zonder metselwerk borstwering.
Als je de uren niet telt is het nog goedkoper ook en je hebt maatwerk.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Zelf bouw geeft idd alle vrijheid, maar ik wil ook gemak hebben dat het snel klaar staat, daar ik nu al een paar maanden niets kan doen.

ik heb naar andere sites gekeken naar aanleiding van tips hier en het kan idd goedkoper.
hebben jullie sooms foto’s van jullie werkplaatst blokhut, lijkt me wel leuk en informatie vol hoe jullie dit gedaan hebben en ingericht hebben.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
D dak bedekking bij deze blokhutten wordt met bitumen plaatjes gedaan.
zou dak bedekking van onduvilla beter zijn?
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Zelf doen! Vloertje storten partytent kopen en prefab dubbelwandige panelen bouwen geïsoleerd en wel goed dak erop marktplaats ramen en deuren erin en wat je aan kosten spaart direct op het dak monteren in de vorm van zonnepanelen. Eitje ;)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb (met hulp) mijn eigen schuur/carport) gebouwd. Totale oppervlak 6x10m. De vloer heb ik wel laten storten en ook het dak heb ik laten doen. Mijn schuur is houtskelet, met aan de binnenzijde plaatmateriaal en de buitenzijde Zweeds Rabat. Het skelet staat op de betonnen vloer, met een laag PDC folie er tussen tegen het vocht. Aan de buitenzijde van het skelet damlopen folie en de binnenzijde dampdicht. Zitten een paar tochtgaatjes in de schuur, dus ventilatie is ook geregeld.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik zou de betonvloer op polystyreen storten. Van die U-vormige delen voor de fundering en in het tussendeel vlakke platen. Daar worden de vloeren van uitbouwen bij woningen ook op gestort. Die hebben geen kruipruimte, en dit gaat optrekkende kou en vocht tegen. De wapeningsnetten leg je er op een paar opvulstenen zo op. Eventuele doorvoeren voor heipalen en nutsleidingen zijn met een mes zo gemaakt.

Het is tevens je bekisting, alleen de randen aan de buitenzijde die vanaf de polystyreen boven de grond uitsteken hebben nog een bekistingsrand nodig. Het scheelt enorm in de isolatie van de vloer, ik zou dat zeker overwegen. De kosten zijn het niet, een volledige bekisting, inclusief het verloren deel aan de binnenzijde moet anders ook getimmerd worden.

Je vind de polystyreen bekisting onder andere hier:
https://www.bmn.nl/ruwbouw/funderingsbekisting
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.