Vloerdelen schaven

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb frans eiken vloer (massief) die ik wil hergebruiken. De planken zijn nu vrij donker geolied en we willen graag een lichtere kleur. Ook heeft de vloer gebruikssporen (wat op zich niet erg is natuurlijk).
Nu zit ik eraan te denken om de vloerdelen door de vandikte bank te halen. Maar daarmee krijg ik vooral aan het eind van de planken een lichte snipe. Om dat met de handschaaf te corrigeren wordt me wat te gek (het is ongeveer 60 m2).
Wat is een goede manier om de snipe te verminderen?
Ik zit erover te denken om een rolbokje te kopen en die achter de uitvoertafel te zetten, maar wordt het daar beter van?
De schaafmachine is een scheppach hmc3200.
Alvast bedankt voor het meedenken...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Je kunt de doorvoer verlengen, bijv. met een geplastificeerde meubelplank. Fixeren door twee balkjes. Als de aan- en uitvoer langer zijn kunnen de rollers de te schaven planken niet 'omhoog' en 'omlaag' drukken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je breedte genoeg hebt, dan de volgende plank invoeren vlak voordat de voorganger er doorheen is. Rolbokje voor/achter en/of je tafel voor/achter verlengen zal ook zeker schelen, al was het alleen maar in gebruiksgemak.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
vandikteschuurbank
daar heb ik laatst een vloer mee gedaan voor de kamer van onze dochter, dat ging perfect
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
vandikteschuurbank
daar heb ik laatst een vloer mee gedaan voor de kamer van onze dochter, dat ging perfect

Tja.. maar die heb ik niet :) En om die speciaal voor dit klusje aan te schaffen...
Goeie tip trouwens om de delen meteen achter elkaar door te voeren. Morgen eens kijken of ik dat in m'n uppie ga redden.
Naast elkaar gaat niet lukken, de planken zijn 21 cm breed.
Het verlengen van de schaaftafel is ook wel een optie, maar hoeveel lengte zal ik moeten maken om het gewenste effect te geven? De vloerdelen zijn ongeveer 2 m lang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.