Eerste endgrain snijplank

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Een tijdje terug voor het eerst een mooi pakketje houtjes gekocht van MasaveHout en een poging gedaan om een snijplank van kopshout, of zoals de Engelse zeggen: endgrain, te maken.


Ik kan eerlijk gezegd de houtsoorten niet benoemen. Misschien kan Rik zich een en ander herinneren?


Tussenstappen heb ik niet gefotografeerd.
Dit was het hout. Padoek had ik zelf nog liggen...een soort was te poreus/licht om te gebruiken.

3AC1B3FB-55A9-46AA-8E64-8444C6EF362C.jpg

Het resultaat:
72EA23C2-E887-44E2-BEF3-74B201768582.jpg

9CBEEE53-0489-4484-8EB8-864277419EE1.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Mooie plank, heb je het vlak geschuurd of het je zo'n grote vandiktebank? Ik zou zoiets ook wel eens willen proberen maar maximale doorvoer van me kity is 20cm.
 
P

Pel

Guest
Je hebt hem denk ik vlak geschuurd Pascal, daardoor gaat donker schuurstof in het licht hout zitten? Hoe meer je schuurt hoe erger dat het wordt, als je hem op de vandiktebank of vlakbank met heel scherpe messen, en dan een halve millimeter per keer eraf schaaft dan heb je dat niet meer. Als je met padouk en ander licht gekleurd hout samen werkt is dit m.i. het ergste, het schuurstof van padouk is heel fijn van structuur.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Is eerst 'gevlakt' met de bovenfrees. Op twee plaatsen wegens te snel (?) of botte frees (?) wat chip-out gehad.
Daarna indd met bandschuurmachine geschuurd tot gladder, daarna met kleine handschuurder afgewerkt, afgeveegd met water, nog eens licht geschuurd, nog eens met vochtige doek afgeveegd en met ikea olie voor snijplanken geolied. Zonder olie vond ik hem mooier, nu is ie'iets te donker naar mijn goesting.

Uitblazen heb ik indd niet gedaan! Goede tip vriend volgende keer. Heb nog heel wat hout over...
Moet alleen nog eens uitkijken nr andere lijmklemmen. Ik trek altijd alles wat krom of schotelend
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.