Ik stel voor dat ik mezelf even voorstel, dat kunnen jullie je vast wel voorstellen.

Paulus Plus

Nieuw lid
27 dec 2017
9
0
Amsterdam
Hallo!

Ik ben Paulus en ik ben dol op "dingen maken" en "werken met mijn handen".
Daarbij gebruik ik zeer regelmatig hout, maar ik ben er ook niet vies van om dit te combineren met verschillende soorten metaal, kunststof, electronica of andere uitdagingen die op mijn pad komen.
8 Jaar geleden ben afgestudeerd aan de HKU (Vrije Vormgeving, combi tussen autonome kunst en product design) en sindsdien maak ik zowel opdrachten in aanvraag als vrij werk. Er zal op dit forum vast wel een plekje zijn waar ik foto's kan posten om dit toe te lichten:)

Na meerdere keren via Google op dit forum terecht te zijn gekomen heb ik besloten me maar eens aan te melden, dus hier ben ik dan!
Ik hoop hier zo nu en dan antwoorden en tips te kunnen vinden, maar ook zeker mijn ervaringen te kunnen delen.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
welkom ,,

we zijn uiteraard altijd benieuwd naar de maak en eind resultaat foto's van de gemaakte projecten..

groet robert
 

Paulus Plus

Nieuw lid
27 dec 2017
9
0
Amsterdam
Thx allemaal:)
Hier een kleine greep van wat me de afgelopen tijd bezig heeft gehouden:

Tafeltje + krukje (Mahonie + Essen-fineer patroon)

IMG_1042.jpg


Bijzet-tafeltje (Essen-fineer + watergedragen beits, epoxy afwerking)

IMG_1551.jpg IMG_4556.jpg IMG_4560.jpg


Modular synth case (Mahonie)

IMG_3645.jpg IMG_3756.jpg


Drankkast (Mahonie + Essen-fineer)

IMG_4493.jpg IMG_4500.jpg


Keukenkastjes (Populieren-multiplex (+ panelen in schuifdeurtjes gelaserd) + Eiken)

IMG_4774.jpg IMG_4811.jpg


En het volgende project was wel echt mijn kindje:)
Schoenenkast (Noten, Teak, Ebben + zelf gesoldeerde messing scharnieren)

IMG_4569.jpg IMG_4570.jpg IMG_4573.jpg


Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Welkom!

En supermooi werk zeg! Grote complimenten!! Erg goed wat je met fineer, maar zo te zien ook hout (synth case) doet.

Groet,
Arjaan
 
P

Pel

Guest
Prachtige werkstukken Paulus, vooral de dieptewerking met het fineren is heel mooi, daar mag je best trots op zijn, kortom eerste klas vakwerk.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Zaag je dit allemaal zelf uit Paulus, en waarmee doe je dat, want het moet allemaal precies aan de maat zijn?

Groet Pel.
 

Paulus Plus

Nieuw lid
27 dec 2017
9
0
Amsterdam
Yes, ik zaag het allemaal zelf.
Eigenlijk beide gevallen op dezelfde manier, behalve dat ik het massieve hout eerst op de vlakbank gelijke dikte heb gegeven.
Daarna zaag ik banen/stroken met mijn invalzaag. (ik schroef een lat onder de invalzaag-lineaal vast zodat iedere strook precies even breed wordt)
Dan zaag ik de stroken op in ruitjes met een afkortzaag (30 graden, maar dat had je vast al wel door), zelfde methode met een blokje geklemd om ieder ruitje tot op de halve millimeter identiek te maken:)
 
P

Pel

Guest
Maar Paulus die hoekjes wat jij motiefjes noemt die zijn m.i. toch uit gestanst, of op een lintzaag uitgezaagd? Dat wil ik toch ook eens gaan maken, ik vind die diepte werking gewoon fantastisch, je blijft er naar kijken, je weet zeker dat het een vlak is, maar toch zit er die twijfel in je achterhoofd (m.a.w. gezichtsbedrog).:)

Groet Pel.
 

Paulus Plus

Nieuw lid
27 dec 2017
9
0
Amsterdam
Maar Paulus die hoekjes wat jij motiefjes noemt die zijn m.i. toch uit gestanst, of op een lintzaag uitgezaagd?

Nope, er is geen stans of lintzaag aan te pas gekomen. Ik denk dat je specifiek het patroon bedoeld waar ik een extra stukje uit het ruitje heb gehaald toch? (1e foto; Essen fineer)
Die stukjes heb ik er voor 90% uit kunnen zagen met de afkortzaag, zo ingesteld (telescoop ding) dat het blad niet helemaal terug kan. Laatste 10% zaag ik los met m'n Japanse trekzaag.
Bedoelde je dat?
 
P

Pel

Guest
Inderdaad dat bedoelde ik Paulus, bedankt voor de uitleg.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.