geschaafd hout door vandiktebank golft

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik heb een rare, ik heb de messen gelijk afgesteld op mijn kity 635 met het hout principe (streepjes zetten en de messen hierop afstellen). Nu heb ik er vurenhout door heen gehaald en er zit een golf beweging in. Ik heb het vandikte gedeelte op snellere doorvoer gezet en het lijkt minder maar als ik met mijn vingers erover ga voel ik dat het niet zuiver vlak is. Zou dit met de afstelling van de messen te maken kunnen hebben. Het hout loopt er vloeiend doorheen en ik gebruik glijmiddel. Het is voor mij een raadsel (heb al gezocht op het forum maar kan zo snel niets vergelijkbaars vinden). Het is ook enorm lastig om hier foto van te maken want je voelt het uitsluitend met de vingers zo op het oog lijkt het mooi geschaafd.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Hier lijkt het wel op maar wat kan ik er aan doen, ik snap de uitleg niet helemaal. ik heb de doorvoer snelheid al opgevoerd het lijkt beter te gaan maar is voelbaar en amper zichtbaar. Toch de messen opnieuw stellen?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Verhelderend. ik dacht dat het compleet vlak zou zijn. Maar ben nieuw met de vandiktebank. Heb vurenhouten vloerdelen dunner gemaakt zodat ik het kan hergebruiken :). Ga er eerst wel met de schuurmachine over en dan wordt het toch nog een mooi stukje hout. Het valt ook reuze mee de machineslag want ik kan het niet zien maar alleen voelen. Heb de kity 635 op de hoogste doorvoer snelheid gezet.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Machineslag kan je niets aan doen: is eigen aan een schaafmachine, de golfbeweging komt door de draaiende beweging van de as t.o.v de voortgang van de doorvoer. Normaal geeft een hogere doorvoersnelheid meer machineslag (het 'golfje' blijft even diep, maar je krijgt minder & bredere golven, bij een lagere aanvoersnelheid krijg je meer, maar minder brede golven).

Om het te verwijderen moet je ofwel naschuren ofwel er eens met een fijn afgestelde handschaaf (zoetschaaf / smoothing plane) over gaan.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Sorry, had de link van Ronald L. niet geopend... Geeft duidelijk weer waar het over gaat....
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Dank allen voor reageren, ik ga met de schuurmachine bezig. Hierna zijn de stukken hout klaar om bewerkt te worden door de figuurzaagmachine. Ga weer leuke werkstukjes maken.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je het kan voelen kan je het met goede belichting ook gewoon zien.... en de theorie is juist dat het met een lage doorvoersnelheid iets minder is omdat dan de golfjes/hapjes dichter bij elkaar liggen en elkaar meer kunnen overlappen.

Beetje experimenteren voor het resultaat dat je zoekt...
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Machineslag wordt ook minder als je laatste gang met minder afname gebeurd. Je hebt een relatief lichte machine, als je direct 2 á 3 mm afneemt als laatste gang, is de machineslag meestal erger dan wanneer je nog een pasr tiende mm afneemt in je laatste gang.

Ook dit zou ik proberen, en dan met de lage doorvoersnelheid. Wanneer je de spanning van de veren op de aandrukrollen kunt stellen, kun je nog kijken of deze iets te verhogen zijn. Je gaat de machineslag hier niet mee verhelpen, maar wanneer je machine niet al te stabiel is, druk je hiermee eventuele speling er wat meer uit.

Je werkt niet met een profi schaafbank, daar zijn instabiliteitsproblemen geen probleem.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
ik ging er ook niet vanuit dat de kity een professioneel apparaat is, is ze veel te klein voor. Maar ik doe inderdaad als laatste een hele minime afname. Zal eens kijken of er nog wat op te spannen is. Anders jou maar uitnodigen voor een kop koffie Trilliwilli? Je woont vlakbij :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.