Schakelaar op mot-afzuiger en afstandbediening werkt niet door beveiliging

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Nu wilde ik op de HBM 200 afzuiger een afstandbediening van klik aan klik uit gebruiken maar dat werkt niet,
daar als je de stekker eruit trekt en er weer in doet je toch weer op de groene knop moet drukken om de boel
op te starten door de beveiliging in de schakelaar.

Wat kan ik hier aan doen om het te veranderen dat dit wel werkt.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Heeft de afzuiger een nulspanningsbeveiliging? En waarom trek je de stekker eruit?

KAKU werkt helaas niet met een nulspanningsbeveiliging, die zal je moeten overbruggen, waarbij deze de beveiliging wel kwijt is. Je zou kunnen proberen hoe de KAKU schakelaar reageert als de stroom afvalt, volgens mij moet je die ook weer opnieuw inschakelen, dan fungeert die als nulspanningsbeveiliging.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Het gaat om een HBM 230 volt uitvoering, de stekker eruit is het zelfde als de stroom onderbreken met een klik aan/uit AB

het gaat om zo'n schakelaar.

hbm-l-1907.jpg-1920x1080-1874537c8d.jpg
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Krijg je alleen voor elkaar door de schakeling aan te passen.
3 opties die me zo te binnen schieten zijn de schakelaar er helemaal tussen uit te halen en hem alleen te schakelen met KAKU en de andere optie is om een op afstand te schakelen dubbelpolig relais te gebruiken en deze over de schakelaar te plaatsen, nog een stap verder is helemaal een nieuwe schakeling er voor maken :)

Ben wel benieuwd hoe die afzuiger bevalt en voor wat voor een apparaten je hem gebruikt.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Krijg je alleen voor elkaar door de schakeling aan te passen.
3 opties die me zo te binnen schieten zijn de schakelaar er helemaal tussen uit te halen en hem alleen te schakelen met KAKU en de andere optie is om een op afstand te schakelen dubbelpolig relais te gebruiken en deze over de schakelaar te plaatsen, nog een stap verder is helemaal een nieuwe schakeling er voor maken :)

Ben wel benieuwd hoe die afzuiger bevalt en voor wat voor een apparaten je hem gebruikt.

Kijk even hier in mijn draadje, daar heb ik het één en ander neergezet. https://www.woodworking.nl/showthread.php?19777-Van-boerenschuur-tot-werkplaats/page9
Tot nu toe zuigt deze prima op de zaagtafel, de rest nog niet geprobeerd.

Ik denk dat ik de schakelaar er maar tussenuit ga laten, deze zit nu te hoog om het handmatig te moeten doen,
Ik zet er wel een ander schakelaar op die wat lager op het houten frame komt te zitten.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat is nulspanningsbeveiliging, zorgt ervoor dat er niet weer ingeschakeld na stroomuitval.

Die zal je ertussenuit moeten halen om het te laten werken. Kijk met de KAKU schakelaars wel uit dat ze de inductieve last van een motor aan kunnen. De opgegeven wattages zijn meestal voor ohmse lasten, zoals verlichting.

Een motor heeft door zijn werking met wikkelingen een faseverschuiving in de last, dat wordt inductieve last genoemd, en die is fors groter. Vandaar ook vaak de problemen met inschakelen van zware machines en de zekeringen die eruit vliegen.

Dimmers en schakelaars zijn hier meestal niet op berekend. De AMU-500 van KAKU is specifiek voor schakelen van motoren, en zoals het type al doet vermoeden voor maximaal 500 watt. Hou daar even rekening mee.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dank voor het antwoord, ik denk dat de afzuiger wel meer is dan die 500 watt, ik zal morgen eens kijken of ik de schakelaar kan verplaatsen, de AB gedachte was de makkelijke weg die ik kon bedenken maar het blijkt even anders.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De hbm200 neemt ongeveer 2100 watt startstroom.
En draait tussen de 500 en 800 watt.
Zorg dus dat je schakelmateriaal voldoende is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb dezelfde afzuiger en heb voor hetzelfde dilemma gestaan.
Bij mij staat de afzuiger in de ruimte naast de werkplaats en wilde ik hem vanuit de werkplaats kunnen bedienen. Maar ditzelfde zou jij nauuurlijk kunnen toepassen met een langere kabel tussen machine en bedieningskastje.
IMG_0194.jpg
Ik heb de originele schakelaar eraf gehaald en met een 4-aderige kabel verlengd tot in de werkplaats. Op de plaats van de oude schakelaar op de machine een noodstop gezet om de machine toch veilig bij de machine zelf te kunnen uitschakelen bij nood. (Let wel op, niet alle noodschakelaars kunnen genoeg ampere aan)

Ik heb dus een lasdoosje op de machine gemonteerd waar de originele stekker in binnenkomt, met aarop een 4-aderige krachtstroomcontactdoos. Vandaar met een vieraderige kabel naar een machineschakelaar boven mijn werkbank en weer terug naar de noodstop, en vandaar weer naar de motor.
Daarvoor heb ik een bevestigingsplaatje gelast en vastgeschroefd aan de behuizing.
De slang is bij mij met een snelkoppeling aangesloten en gaat door de muur, waar ik er aan de andere kant ook met een snelkoppeling een langere slang aan kan zetten.

De machine zelf bevalt mij prima, ik gebruk hem vooral op de zaagtafel en vandiktebank, maar ook om (schoon) zaagsel van de vloer op te stofzuigen werkt het prima (opvegen en loslaten voor de open slang).
Als de machine aanstaat, moet ik een raam of deur naar buiten op een kier zetten, anders merk ik dat hij veel lucht aanzuigt (het kattenluik dat in de deur naar de werkplaats zit gaat anders zelfs open).
Wel heb ik het frame van de machine aangepast en vestevigd (houten plaat met metalen kader ipv de metalen onderplaat en nieuwe staanders die steviger en star zijn).

Nu weet ik niet waar je woont, maar je mag gerust eens komen kijken bij mij.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Bedankt voor de duidelijke antwoorden, mijn plan is nu ook om de schakelaar te verplaatsen zodat ik geen AB nodig heb.

Klusrob, Ik woon niet echt in de buurt, Omgeving R'dam anders was ik wel even langsgefietst.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.