PDA

Bekijk Volledige Versie : Teak vervangen door afzelia?

bom
21-12-17, 08:35
Op onze zeilboot wil ik enkele houten delen (kuipbank, doradekast en dergelijke) vervangen. Het oude hout (ik veronderstel teak) is helemaal ingesleten en gesplitst door de jaren heen. Nu speel ik met het idee om ipv teak afzelia te gebruiken. Waarom? Ook duurzaam, harder, maatvast, de helft goedkoper en er zijn gewoon minder 'plantageproblemen' mee. Uiteindelijk vergrijst het ook als het niet behandeld wordt. Een goed idee of niet? Groeten.

gpf
21-12-17, 09:39
Kan ook mahonie zijn. Foto?

bom
21-12-17, 09:45
Is mahonie niet minder duurzaam dan teak of afzelia? Het is de bedoeling het houtwerk niet te vernissen, dit omtrent het onderhoud hieraan in combinatie met afbraak door uv (de boot gaat naar de carieb).Foto's zal ik even deze avond posten. Met dank.

tuoh
21-12-17, 10:08
Afzelia kan perfect, maar Padouk is een nog iets betere keuze. Van deze laatste soort zijn de krimpcijfers nog een fractie lager dan van Teak.
De beide soorten vergrijzen quasi even snel en zijn dan nog nauwelijks uit elkaar te houden.

JOHN LAMERS
21-12-17, 11:27
Ik heb zelf op mij oude zeilboot ook padouk gebruikt en de banken en als stootrand.
Das mij heel goed bevallen.

Gr. John

WillemLimmen
21-12-17, 21:42
Bom, ben je bij het vergelijken van de prijs afzelia/teak uitgegaan van dezelfde zaagwijze (kwartielgezaagd)?

Groet Willem

Toxiq
21-12-17, 23:07
Je kunt ook kurk nog in je overwegingen meenemen, gaat ook lang mee, is niet duur en voelt rg prettig aan
Oh, en niet onbelangrijk, het is zeer makkelijk te verwerken