Taxus stam

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Ik ben in het bezit gekomen van enkele taxus stammen. De afmetingen zijn 1.20cm lang en 75 cm doorsnee. De andere stam is 1.50 cm en 45 cm doorsnee.
Het is de bedoeling om hier hout van te draaien maar aangezien dat mijn draaibank niet groter kan dan 40cm rond, zullen deze stammen dus moeten worden bewerkt tot maximaal 40 cm. Hoe pak ik dit aan om zo min mogelijk afval over te houden. Moet ik er schijven van ongeveer 15cm dik vanaf zagen om daar schalen van te draaien en zo het droogproces wat te versnellen? Of is het jammer om het op deze manier te doen en kan ik de stam beter aan iemand doen die hier meer uit kan halen en wat is dan de prijs ongeveer wat je voor zoiets moet vragen. In deze stam zit 35% vocht is pas gezaagd en ik kan geen rotting ontdekken, overal even hard.
 

Bijlagen

  • IMG_1010[1].jpg
    IMG_1010[1].jpg
    103,4 KB · Weergaven: 189
  • IMG_1009[1].jpg
    IMG_1009[1].jpg
    83,4 KB · Weergaven: 191

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Vels,

Als ik naar de foto van de kopse kant van een stam kijk, slaat de schrik me om het hart. Ik hoop, dat je de stammen hebt gekregen. De stam zit vol scheuren, en bij taxus lopen die ver door. Er is met deze maat maar één ding van te maken, en dat is een mooie boog. Splijten, vormen en je hebt een prachtige Engels longbow. Ook al zou die wel wat langer mogen zijn.
Het spijt me vreselijk voor je maar je plan om er schalen uit te halen zie ik somber in.

Veel sterkte.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Indien deze scheuren ver doorlopen is er nog geen man overboord ook hier kun je mee werken.
Even vlug wat tekeningetjes gemaakt.
IMG_1009natural.jpgAls je schalen wilt maken met natuurlijke rand je het zo kunnen zagen als te zien in de tekening, het midden niet weggooien! Hier kun je dan weer tussen de scheuren penblanks of plankjes voor deksels uithalen.
Schalen worden relatief klein voor de omtrek van de stam maar je haalt om de scheuren heen toch heel wat stukken eruit.

Grotere schalen is ook mogelijk alleen levert dan weer wat meer verlies op:IMG_1009Bowl.jpg op deze manier worden schalen (met of zonder) natuurlijke rand mogelijk op verschillende formaten ook hier geld "afval" niet weggooien maar herzagen tot kleinere plankjes/balkjes.

Indien de scheuren niet doorlopen:IMG_1009Plank.jpg kern eruit zagen en de rest tot de dikte van schalen zagen kan ook nog.
En wat betreft de lengte waarop je de schijven zaagt dat hangt af van de grootste breedte schaal die je eruit kan halen.

rood=kern
groen=scheuren
blauw=zaaglijn

-Edit,

Ik heb de schaal misschien iets verkeerd ingeschat... maar in principe kun je deze methoden op elke schaal toepassen.
 
Laatst bewerkt:

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Bedankt voor jullie meedenken, ik denk dat ik er eerst maar eens een stuk afzaag om te kijken hoever de barsten doorlopen. Marthijn bedankt voor het intekenen, zo wordt het wel een stuk duidelijker wat er evt. nog mogelijk is. 👍
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ipv er een stuk af te zagen zou ik kijken of je enige vorm van scheuren aan de andere kant kan ontdekken mocht je daar scheuren zien die ongeveer overeenkomen met de andere kant kun je ervan uitgaan dat ze erdoorheen lopen. Zo niet begin aan die kant met verdelen dan kom je ze vanzelf tegen scheelt toch weer die paar cm die je (mischien) achteraf niet kon missen.
 
wat maken die scheuren in godsnaam uit? Van dit hout moet je sowieso natuurrand schalen draaien, dat is het mooiste. Scheuren hoort er nu een maal bij en als je die mooi opvult met een heel andere kleur ziet het er zelfs geweldig mooi uit.

Zo'n stam kapotzagen voor bogen of iets dergelijks is gewoon door en door zonde...
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Die scheuren lijken mij ringscheuren en die willen nog wel is losraken van de rest van het hout. Verder was de vraag ook hoe een stam van 75cm te verzagen zodat je binnen de 40cm maximale draaidiameter van de draaibank komt dus vandaar. uiteindelijk blijft het lastig om vanaf een afstand te bepalen hoe de scheuren eruit zien en of je ze kunt negeren of niet. Maar zeggen dat je ze gewoon kunt negeren en evt kunt opvullen lijkt me wat kort door de bocht in dit geval gezien de structuur van de scheuren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die scheuren zijn voor het uiterlijk van het uiteindelijke object niet zo storend vind ik, maar wel lastig bij het draaien, omdat ze bij taxus inderdaad diep en ver kunnen doorlopen.
Opvullen is niet zomaar gedaan, ze zijn er al jaren, en vaak zitten ze vol met rommel. Constructief aan elkaar maken is dan lastig. Decoratief opvullen gaat nog wel, het beste natuurlijk als het object eenmaal gedroogd is.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.