Zaagblad voor hout met spijkers

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
heb hier een mooie lading oud dakbeschot liggen (eiken) waar vroeger de leien op zaten.
Zijn gigantisch mooie planken, maar dus heel veel spijkers (ook veel messing spijkers)
Nu wil ik proberen om er nog wat van te maken, maar zijn er ook zaagbladen waarmee ik dus dat hout het beste te lijf kan gaan?
Vind t zonde om ze in de kachel te gooien (en al zou ik dat willen, moet ik ze alsnog afkorten:rolleyes:)
 
P

Pel

Guest
Een oud zaagblad wat toch nergens meer goed voor is.

Groet Pel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Festool heeft zeker bladen die voor alu geschikt zijn
Kijk even op hun site wat ze nog meer hebben
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zeker geen (duur) zaagblad voor alu gebruiken! Als je geen wegwerpblad hebt (ik bedoel dus een goedkoop kreng, dat zit op de gemiddelde zaagmachine als je hem koopt), dan zou ik het hout te lijf gaan met een decoupeerzaag, om het grof op maat te zagen — dan kom je de spijkers zeker tegen en kun je ze markeren, mogelijk verwijderen en van daaruit verder gaan. Decoup-blaadjes zijn er heel goedkoop te vinden en dan doet het niet zoveel pijn als er eentje sneuvelt (wat ongetwijfeld gaat gebeuren).

Ter info: Alu-zaagbladen hebben een andere vertanding om vastsmelten van zaagsel en randen te voorkomen - ze zijn dus niet per se harder of scherper dan zaagbladen voor hout. En met een zaagblad voor metaal ga je niet makkelijk hout zagen, die zijn daarvoor te afwijkend geconfigureerd.

Enne: safety first! Dus bril op en zaken zo mogelijk met klemmen fixeren — een stuk metaal tegenkomen in hout kan heel onplezierig uitpakken...
 
P

Pel

Guest
Cranenbroeck heeft zaagbladen van ik meen iets van €6,95 als zo'n blad naar de filistijnen gaat, dat zal toch geen rib uit je lijf zijn dunkt me?

Groet Pel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Als je veel moet zagen zou ik in ieder geval niet één zaagblad van €6,95 van Van Crananbroeck kopen, want dan moet je nog een aantal keren terug naar de winkel. Ik heb daar ervaring mee omdat ik wat oude raamkozijnen wilde herbestemmen. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik zo'n blad voor geen enkel doel meer zou kopen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Spijkers er zoveel mogelijk eerst uithalen.
Ik gebruik voor zoiets een hss blad, en dan regelmatig zelf scherpen.
Voordeel is dat spijkers gelukkig niet zo hard zijn als schroeven.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Voor een langere standtijd heb je waarschijnlijk meer aan een blad met diamant, heb er zelf geen ervaring mee maar klinkt wel logisch ook als er zgn spaanplaat schroeven in kunnen zitten.

Rinus
 

tuoh

Oud hout
Diamant bestückte bladen en hout, dat levert enkel fikse rookwolken op, zagen zit er echter niet in. Deze zaagbladen zijn enkel (perfect) geschikt voor het verzagen van meubelplaat (spaan, melamine, hpl, etc..)
In massief hout doen ze echter niks, daar heb je scherp materiaal voor nodig.

De zaagbladen van "Evolution" kunnen de klus wel met gemak aan, die gaan niet uit de weg voor wat spijkers:p
 

RickvGils

Nieuw lid
24 nov 2017
6
0
Ik heb zelf een brandhoutzaag met een widia blad met een diameter van 700 mm.
Omdat ik veel dunne schijfjes zaag, kom ik helaas weleens een spijkertje tegen (of een spijker.. of schroef.. ik ben zelfs een keer een hoefijzer tegengekomen)

Elke keer als dit gebeurd, kijk ik na het zagen het zaagblad helemaal na.
Tot mijn verbazing blijft dit blad erg lang scherp, ik heb het blad pas na 2 jaar laten slijpen en ik gebruik deze toch zeker 1x in de twee weken.

Misschien is dit een mogelijkheid?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.