Veerkracht weg op doorvoermachine

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Deze week tijdens het werken drukten twee van de rollen opeens niet meer tegen het werkstuk.
Gereedschapswagen erbij gehaald om te zien wat er gaande was, ik had geen idee van hoe het open moest of wat ik ging vinden.

Bleek de schroef te zijn die de veren vasthield, die los was gekomen. Toch wel bijzonder dat op zo'n stevig gebouwde machine, die veren met gigantische spanning vast zaten met houtschroeven van 15mm lang. Deze schroef kon er maar 5mm in en ging binnen de kortste keren weer loskomen, dus heb ik een nieuw groter gat getapt en een meer gepaste schroef gezet.
Machine is een Felder F38

 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Dat heb je netjes opgelost. Wat een massaproductie draaien trouwens, anders kan die hele apparatuur natuurlijk niet uit :)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooi opgelost Timothy,

Allereerst onbegrijpelijk dat het vast zit met parker schroeven.
Nu is het veel beter door jou gedaan met boutjes en loctite.

Maar toch nog een paar vragen waarom ook niet gelijk die andere gedaan?
En waarom blaas je die metaalsplinters weg i.p.v. wegzuigen?

Mvg,:).

zie net dat Jelmer mij met een vraag voor is,:).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had de andere schroef al terug vastgezet met Loctite voordat ik ontdekte dat ik voor de andere een langere schroef ging moeten zetten, maar die ene schroef zit wat beter want ze kan dieper in doordat ze maar één veer moet houden. Korte Philips houtschroeven had ik ook helemaal niet verwacht want op die veren zit aardig wat spanning, eigenlijk een wonder dat het 3 jaren gehouden heeft.

Waarom blazen? Om de internet politie te voeden :p
Uit gemak eerlijk gezegd, het is toch maar aluminium en ik heb tegen de achterwand geblazen zodat alles vooraan uitvloog. De binnenkant was vettig, dus een stofzuiger had toch nooit alles gehad.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Makelij is toch een beetje bedenkelijk
Ik dacht eigenlijk dat ze die aanvoerapparaten gewoon bestelden bij maggi / steff of co-matic en van een aangepast jasje lieten voorzien / ander kleurtje... maar bij maggi en co-matic gebruiken ze een ander veermechanisme.

Zijn veren van dit type die rond een asje zitten:



Mag-40100013-2T.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Had je dan wel een veiligheidsbril op?
Mvg, :).

Ja meneer de agent (niettes, maar je kan het toch niet bewijzen!)

Felder maakt ze zelf waarschijnlijk niet, er staat wel op "made by Felder Austria" terwijl op al mijn andere machines staat "made in Austria"

@EVS dat is nieuw, nog niet helemaal zoals ik het wil, maar ik kreeg zo vaak vragen naar mijn werkplaats afmetingen en lay out, dat ik die tekening heb gemaakt. Als er suggesties zijn neem ik die graag, ik weet ongeveer waar ik naartoe wil gaan, maar op technisch vlak is het moeilijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.