voetschakelaar

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Wie kan me helpen?

Ik heb afgelopen week een nieuwe blum minipress pro aangeschaft maar wil deze gaan bedienen met een voetschakelaar.

Weet iemand waar ik hiervoor moet zoeken?
Heb wel al wat gegoogled maar vind niet onmiddellijk wat ik zoek.

Mvg
Koen
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
hmmm zoiets zou je ook voor de Hegner figuurzaag kunnen gebruiken dunkt me? Die kosten van Hegner ruim 100 euro. Dit zou op veel meer apparaten kunnen toch? Even die machine opgezocht op internet wordt zo te zien in de kastbouw veel gebruikt? Misschien als je machine binnen krijgt leuk blogje over maken? Heb zoiets nog nooit in actie gezien.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
https://www.conrad.be/ce/nl/overvie...id=ED45BE4F66E8ACD2CA065929FF222FAF.ASTPCEN24



Mogelijkheden zat... in de veronderstelling dat het een elektrische schakelaar betreft waarvan de functie moet worden overgenomen. Wat moet die pedaal juist doen? De volledige machine schakelen, of de functie van één druktoets overnemen? In het laatste geval denk ik dat je de bediening moet openen om te kijken wat de druktoets juist doet en op welk voltage hij werkt. Mogelijk lukt het om de pedaal parallel over deze druktoets te schakelen. Elegante oplossing zou kunnen zijn om een connector (gebruik b.v. de zoekfunctie van Conrad) in te bouwen achteraan of opzij van het bedieninspaneel, en aan de voetpedaal een kabel te maken met andere zijde van deze connector. Op die manier kan je de voetpedaal inpluggen op de machine. Nagaan of het schakelgedeelte op 220 werkt of op laagspanning (laagspanningsconnector of meer industriële connector).

Er bestaan toch geen oplossingen aangeboden door de machinebouwer zelf? Bovenstaande is goed doenbaar voor iemand die wat basiskennis van een schakeling heeft, maar naar garantie ga je wel kunnen fluiten....
 
Laatst bewerkt:

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Hallo Koen,

Ik heb nog 2 degelijke machine voetschakelaars 220V liggen, die die alleen werken als je ze ingedrukt houd, een gebruikte en een nieuwe. Mocht er wat in zien, doe dan een goed bod.

Ik was van plan ze te gebruiken voor mijn vorige draaibank, met vaste (te hoge) toerentallen, bij het beginstadium van draaien van grote stukken als ze nog niet rond en nog in onbalans zijn. Dan draai je dus tijdens het op gang komen en nog voordat de machine op toeren is en begint te schudden, dan gauw weer uit en tijdens de uitloop. Moet beter werken als de schakelaar op de stekkerdoos waarmee ik op dezelfde manier nogal wat onbalans heb weggewerkt.


De nieuwe:
20171219_173345[1].jpg
20171219_173435[1].jpg
20171219_173727[1].jpg
De gebruikte:
20171219_173924[1].jpg
20171219_174007[1].jpg
20171219_174512[1].jpg

groet Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.