slijpen op oliestenen?

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tijdens mijn opleidings jaren aan de meubelmakersvakschool in Amsterdam leerde wij slijpen met behulp van olie stenen en slijpen met de elektrische bankslijper(snellopend).
Beide systemen gebruikte ik afwisselend door elkaar, Na mijn diplomering starte ik m'n meubelmakerij en restauratiebedrijf en stapte ik over op geheel elektrisch slijpen op de bankslijper en afwetten in de hand met een belgisch brok of arkansassteen. Zo sleep ik tot volle tevredenheid jarenlang op deze manier.
Tot dat de Japanse waterstenen in zwang kwamen en ik nieuwsgierig als ik was een set kocht en ik was verkocht.
Nu slijp ik al ruim 15 jaar op Japanse waterstenen afgewisseld met slijpen op diamantsteen en het elektrische slijpgebeuren.
Ik had dus al zo'n 26 jaar geen oliesteen meer aangeraakt!

Tot een maand of wat geleden ik een aantal filmpjes zag over slijpen door Bill Carter op olie stenen. Bill verteld oa dat hij nog nooit op waterstenen had geslepen en dat hij het eigelijk maar onzinnig vond met al die gradatie's in gritt en die waterbende.
Hij slijpt zijn snij gereedschap op 1 oliesteen en stropt deze vervolgens af met z'n hand echt geweldig om te zien. :)
Maar dat is nog niet eens zo bijzonder, wat bijzonder is hoe hij zijn stenen in een doos maakt met begin en eind stop van kopshout zodat je de gehele steen ook aan het begin en einde kunt gebruiken om te slijpen

Ik werd hierdoor geïntrigeerd, ik had nog een oude oliesteen van mijn vader en een eigen aangeschafte steen dus twee mooie stukken hout uitgezocht. Mahonie en Olijfessen en hiervan 2 doosjes gebouwd voor m'n stenen.
Na het vlakken van de stenen waren de stenen gebruiksklaar.

Het slijpen op olie stenen gaat iets anders als op de huidige waterstenen, ze zijn iets minder agressief maar veel slijtvaster en het geeft inderdaad niet zo veel water overlast.
Een ander voordeel is dat je op 1 steen zowel kunt slijpen als afwetten, daarna even stroppen en afvegen en klaar is kees.

In feite als je het trucje eenmaal door hebt heb je een gigantische tijdwinst tov waterstenen, de olie stenen hoef je ook nauwelijks te vlakken en na gebruik even met een doekje afnemen dekseltje erop en de steen is weer klaar voor gebruik.

Een nieuwe slijphoek aanbrengen gaat wel aanzienlijk trager als op een diamant of watersteen, daar zal ik deze stenen dus ook niet voor gebruiken.
Maar voor het bijhouden en scherpen van de snede zijn olie stenen toch wel ideaal. Ik slijp nu een aantal weken op deze stenen en ik ben ontzettend blij dat ik het gebruik van deze oliestenen opnieuw heb herontdekt. Ze zijn zeer geschikt voor het slijpen uit de vrije hand.

Hieronder wat fotootjes van de stenen waaronder de steen van mijn vader (Olijfessen) een zwarte Arkansas en een handstrop
Als voorbeeld 2 beitels geslepen 1 merkloos met eigenhandvat (Chroom Vanadium) en een Lidlbeitel en geëindigt met de papier test

IMG_4811.jpg

IMG_4812.jpg

IMG_4813.jpg

IMG_4814.jpg

IMG_4816.jpg

IMG_4817.jpg

IMG_4819.jpg

IMG_4820.jpg

IMG_4821.jpg

IMG_4822.jpg

IMG_4823.jpg

IMG_4824.jpg

De grote olie steen is een stuk fijner als de olie steen van mijn vader en de olie bende valt reuze mee (alleen op de steen een beetje) nadien goed je beitel goed afvegen en je kunt los. Bang voor olie resten op het hout ben ik niet (meer) het afvegen van je beitel moet je ook bij een watersteen doen anders roest je beitel weg :)
Overigens zijn er ook natuurlijke olie slijp stenen maar die heb ik (nog) niet buiten mijn Arkansas wetstenen.

Groetnis, Roeland
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Voor het wetten op oliestenen kan je volgens mij ook glassex gebruiken, althans ik doe dat sinds een jaar of 2 ( na youtube p.sellers ) bevalt mij beter dan het geknoei met olie ook al heb jij daar geen moeite mee. Oliestenen kan je schoonmaken met afwasmachine zeep. Na wetten polijsten op leer dat ik aan weerskanten op een plankje heb bevestigd. Aan de ene kant de gladde kant aan de andere kant de binnenkant. Het verschil zie ik niet meer terug na jarenlang gebruik. Op de kopse kant heb ik een dwarstukje bevestigd dat zorgt dat er geen stof opkomt als je het neerlegt en is iets makkelijker als je "de strop" vasthoudt.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Fraaie stenen.... dat is het leuke van slijpen, vele methoden en vele persoonlijke voorkeuren die bij een goed gebruik allemaal een werkbaar resultaat opleveren.
 
P

Pel

Guest
Ik heb zowel diamantplaten, waterstenen, als oliestenen, mijn voorkeur gaat ook uit naar oliestenen, ik heb een washita oliesteen, die ik eens gekocht heb bij DucoTools, die gebruik ik het vaakst. Het is zondermeer een fijne steen om af te wetten, de Arkansas steen die ik heb, is een miskoop geweest, het is een gebondensteen, daar kwam ik achter toen er kleine putjes in kwamen. Misschien als ik er enkele millimeters vanaf schuur dat hij weer een tijd goed is, maar daar heb echt geen zin meer in, puur en alleen omdat het van inferrieure kwaliteit is.

Groet Pel.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik heb ooit eens een slijpsetje gekocht van Stanley met een busje olie erbij en een slijphulp...
Nu is het busje olie leeg, maar wat voor een olie gebruik je dan? Is dit speciaalolie?
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Een ander voordeel is dat je op 1 steen zowel kunt slijpen als afwetten, daarna even stroppen en afvegen en klaar is kees.

Aan een andere hobby heb ik een aantal "Belgische brokken" t.t.z. coticules overgehouden. Ook die zijn zowel geschikt voor slijpen als afwetten (=met slijpmelk voor slijpen, met water voor afwetten).

Vraagje: werken jouw stenen niet evengoed met water ? Mij lijkt het dat dit geen verschil "zou mogen" geven, behalve in "gevoel" als je je spullen aan het slijpen bent.

- - - Updated - - -

Gewoon dunne machineolie (bv naaimachine olie) of bv paraffine olie, ik verdun de olie altijd met een beetje terpentijn
Eigenlijk kun je alle niet uithardende olie gebruiken.

Groetnis, Roeland

Inderdaad, heb ooit al kruipolie gebruikt toen ik even niets anders had. Werkt wel minder aangenaam moet ik toegeven :rolleyes:
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Inmiddels ook begonnen aan zo'n doosje, foto's volgen binnenkort .
Steen is inmiddels aan beide zijdes gevlakt.
Maar hoe zet je de steen vast in het doosje? Bill Carter gebruikt er een pasta voor die lijkt op stopverf.??
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vraagje: werken jouw stenen niet evengoed met water ? Mij lijkt het dat dit geen verschil "zou mogen" geven, behalve in "gevoel" als je je spullen aan het slijpen bent.

- - - Updated - - -


Met water op olie stenen werkt iets minder fijn je merkt zeker verschil met olie water of zelfs spuug dit heeft oa te maken met de vloeiing/dikte van de vloeistof.
Men zegt dat een Belgisch brok (coticule) het best slijpt en wet met spuug dit door de aanwezige enzymen of dit echt zo is durf ik niet te zeggen maar spuug werkt fantastisch (ook op een harde Arkansas)
Ik heb dit draadje gestart ter info door het opnieuw her ontdekken van het slijpen op olie stenen, normaliter slijp ik op waterstenen en diamand met glassex.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inmiddels ook begonnen aan zo'n doosje, foto's volgen binnenkort .
Steen is inmiddels aan beide zijdes gevlakt.
Maar hoe zet je de steen vast in het doosje? Bill Carter gebruikt er een pasta voor die lijkt op stopverf.??

Mooi man ben benieuwd!!
Putty is inderdaad stopverf ik zelf heb dit niet gebruikt maar een polymeerlijm(deze droogt wat sneller als stopverf).

Groetnis, Roeland
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Fraaie kistjes. Mag ik vragen waarom je de stenen hebt vastgelijmd? Ik heb al mijn stenen klemvast in de kistjes zitten, dat is voldoende. Voordeel is dat je ze makkelijk uit kan nemen om ze te vlakken indien dat nodig is.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Men zegt dat een Belgisch brok (coticule) het best slijpt en wet met spuug dit door de aanwezige enzymen of dit echt zo is durf ik niet te zeggen maar spuug werkt fantastisch (ook op een harde Arkansas)

Nog nooit geprobeerd, zal ik eens doen. Of tenminste, voor de laatste afwerking. Als je zo snel mogelijk zoveel mogelijk wil weghalen met een coticule moet je er slijpmelk op aanmaken (=beetje water erop, dan met de kant van een ander coticule goed schuren over de eerste coticule, dan komt er een melkachtige vloeistof vrij die zeer goed slijpt).
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Fraaie kistjes. Mag ik vragen waarom je de stenen hebt vastgelijmd? Ik heb al mijn stenen klemvast in de kistjes zitten, dat is voldoende. Voordeel is dat je ze makkelijk uit kan nemen om ze te vlakken indien dat nodig is.

Dank je De rede voor de verlijming is simpel dan is de steen 1 geheel met het kistje/hout bij eventueel vallen is de steen dan goed beschermd, maar de voornaamste rede zijn de eindstoppen van hout door deze mee te vlakken met de steen komen ze gelijk te liggen aan het oppervlak van de steen zodat je de gehele steen kunt gebruiken. Als de steen los zou liggen is dit niet goed mogelijk

Hier een filmpje deel 2 van Bill slijpen op een olie steen:https://www.youtube.com/watch?v=3CQyDgEifa4

Het vlakken van de steen gebeurd nadat deze verlijmd is in het kistje/doosje. En dat gaat prima.

Groetnis, Roeland
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb al een hele tijd een voorkeur voor hoog carbon staal. En voor het slijpen van hoog carbon staal gaat er wat mij betref niets boven goede oliestenen.
De beste afwerking en de minste rotzooi. Heb helaas geen ervaring met Belgische brokken.
Helaas zijn oliestenen niet echt/echt niet geschikt voor A2 staal, het gaat wel. Maar erruuuuug langzaam.
Hiervoor gebruik ik diamant stenen van DMT tot 1200 mesh en wet af met flexcut pasta op leer.
Mijn Japanse waterstenen waar ik op begonnen ben raak ik eigenlijk nooit meer aan.

Goeie tip van die houten eindstoppen! Zal binnenkort ook eens nieuwe doosjes maken.
 

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Ik heb door de jaren heen heel wat stenen geprobeerd maar voor een goede kwaliteit Japanse beitel of een Veritas PM-V11 schaafbeitel geef ik de voorkeur aan een Japanse natuursteen. Het grove werk doe ik met een Atoma diamantplaat gevolgd door een Shapton Pro 2000 om de diepste krassen weg te werken. Na de Shapton gebruik ik alleen Japanse natuurstenen. Voor mijn schaafbeitels stop ik bij een Aizu akarenge, dat is een steen in het 3000-5000 bereik. Mijn beitels werk ik af op de beste steen die ik heb, een Shinden kiita renge suita. Dat is een hele snelle, harde steen in het 8000-10000 bereik. Het mooie van de Shinden is dat deze zelfs A2 met gemak slijpt en HSS lukt ook nog zij het een stuk langzamer.

Shinden:
Ye97W81.jpg


Aizu:
WlurDw0.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.