dikfineer verbinden voor buigen mbv vacuum

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo,

Ik ben een slee voor mijn dochter aan het bouwen. De slee zal worden opgebouwd uit 1.5 mm berken vliegtuigbuigmultiplex. Dit spul is per plaat behoorlijk prijzig dus ik wil zorgen dat ik het met zo min mogelijk verlies gebruik.

Platen zijn 1.55 m lang, en ik heb 20 stroken nodig van +-90 cm in lengte. Dat is behoorlijk ongunstig aangezien dit multiplex slechts in 1 richting goed buigt en ik dus 60 cm niet kan gebruiken. Mijn vraag is daarom een vraag die ongetwijfeld iemand anders ook moet hebben gehad: wat is de beste manier om voor het lamineren en buigen twee stroken met elkaar te verbinden?

Ik heb nagedacht (maar nog niet getest) over het gebruik van fineertape. Ik heb echter mijn twijfels over de sterkte van deze verbinding: fineertape houdt de fineer strips op zijn plaats bij het buigen, maar ik betwijfel dat het tape ook de trekkrachten aan kan die optreden als een slee met kind erop de berg af dendert.

Ik heb ook nagedacht over het gebruik van glasvezel tape. Glasvezels kunnen trekkrachten erg goed opvangen, maar ik weet niet of een PVA lijm als Titebond Extend daar op pakt.

Een vormslot tussen twee strips zou helemaal mooi zijn, maar ongetwijfeld extreem omslagtig om handmatig te maken
B39A9C85-0284-4694-840C-2814CE3B69DE.jpg
Iemand ideeën?

Alvast hartelijk dank!

michel
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik kan je redenatie nog niet helemaal volgen, maar bij lamineren van gebogen vormen denk ik aan het gebruik van dunne stroken hout, bijvoorbeeld essen die je tegen een mal buigt en met een goede houtlijm op elkaar lijmt. Een dag laten drogen en uit de klemmen halen, waarop de vorm grotendeels behouden moet zijn...

Fons
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi Fons,

Dank voor je reactie. Het zijn inderdaad dunne stroken hout die tegen een mal aan worden gebogen. Om geen hout weg te moeten gooien wil ik dus twee stroken aan de kopse kant met elkaar verbinden zodat ze niet verschuiven gedurende het buigen. Dat betekent dat ik dus tape tussen de lagen mee-verlijm, maar ook dat dit tape geen nadelig effect mag hebben op de sterkte van de verbinding.

Kun je daar iets mee?

Alvast super bedankt!

michel
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Oké, nu valt het kwartje:rolleyes: ik herinner me dat er vroeger papieren fineertape was, met gaatjes erin. Ik stel me voor als je het daarmee verbind je na het verlijmen op de kracht van de lijmverbinding kunt vertrouwen. Het gaat in eerste instantie om het in de vorm even op zijn plaats kunt houden en kunt klemmen, na het drogen van de lijm is het klaar lijkt me:confused:

Wat is je overweging geweest om met triplex te gaan werken i.p.v. houtstrips?

Succes! Fons
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi Fons,

Dank voor je reactie. Ik heb fineertape besteld en ga binnenkort een testje doen.

Wat bedoel je precies met houtstrips? Ik heb voor vliegtuigmultiplex gekozen vanwege de buigradius van 55 mm die ik moet bereiken. Ik denk dat de industrie (IKEA krukjes etc) meestal gebruik maakt van 1.5 mm berken dikfineer maar om de een of andere reden is dit nergens in Nederland bij houthandels te vinden. Ik weet dat IKEA een behoorlijk schaalvoordeel heeft en eigen fabrieken maar de prijzen van vliegtuigmultiplex (22.90 euro per m2 ex) voor consumenten voelen toch buitenproportioneel. Voor mijn slee heb ik 3 platen nodig. Dat is 200 euro voor het hout alleen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Maar waarom heb je voor vliegtuigmultiplex gekozen? Het lijkt mij niet bedoeld voor een slee te bouwen. De kopse kanten zal je dan zeer goed moeten behandelen om délamineren te voorkomen. En een slee krijgt nogal wat te verduren.

Het lijkt mij, zoals Fons al aangaf, beter om dunne strips van hout te gaan gebruiken. Dus geen plaatmateriaal, maar massief houten stroken van een paar mm dik. Hiermee zou je ook een kleine radius kunnen maken, maar met een goede lijm, lijkt me dit steviger en duurzamer dan vliegtuigmultiplex.

Een veel gebruikte houtsoort is volgens mij beukenhout, maar wellicht dat andere soorten ook kunnen. Het belangrijkste is dan het hout recht van draad is en geen noesten bevat wat zwakte in de strips brengt, waardoor ze bij het lijmen kunnen knappen.
Ook kan je dan volle lengtes gebruiken, en hoef je geen stukken met elkaar te verbinden.

En het belangrijkste misschien nog, ik denk dat je dan een stuk goedkoper uit bent, dan 200 euro :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt die strips dan zelf maken uit latten of balken - strips van, zeg 3-4 mm zagen (lintzaag), en vervolgens op een vandiktebankje terugbrengen tot de uiteindelijke dikte. 1.5 mm ga je waarschijnlijk niet halen, maar 2.5 moet te doen zijn. Afhankelijk van houtsoort en draad zou je dat tot een sleevorm moeten kunnen buigen. Je zou dan (denk ik - ik heb niet uitgerekend hoeveel je nodig gaat hebben) een stuk goedkoper uit moeten zijn dan die 200 euri voor vliegtuigmultiplex.

Eventueel kun je het hout stomen voor je het buigt - als de radius toch te klein is om het 'koud' te buigen en verlijmen.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi Henk en Jelmer,

Dank voor het meedenken! Ik zou erg graag willen dat het goedkoper kon... misschien moet ik toch een keertje nadenken over een flinke lintzaag en kleine vandiktebank.

Ik heb voor vliegtuigmultiplex gekozen ivm gebruiksgemak en de beperkingen van mijn eigen machines. Ik weet dat massief houten strips de voordelige en beste keuze zijn. Met een metabo lintzaag strips van 21.5 cm breed zagen (de breedte van het zadel) is echter onmogelijk helaas.
Ik heb trouwens ook naar dikfineer gekeken bij AF, maar dat is nog duurder als vliegtuigmultiplex helaas.

inspiratie voor mijn slee is trouwens de AROC carvende slee. Ter illustratie. Mijn slee gaat ook carven, maar wordt (in theorie) veel goedkoper te produceren.

Plakat_1-1024x576@2x.jpg
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Jullie hebben me wel aan het denken gezet. Allicht is het wel de moeite waard om te investeren in een goede lintzaag (en vlaktebank) ivm toekomstige projecten die ik van plan ben om te doen. Als ik kijk naar hoeveel honderd euro ik al heb en van plan ben om uit te geven aan vliegtuigmultiplex dan kan je daar al bijna een machine van kopen...

De vraag is: is het mogelijk om met een 220V lintzaag fineer van 22 cm breed te zagen of heb ik voor deze dikte een machine op krachtstroom nodig? Ik ben aan het kijken naar deze machine op marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1226546012. Wat denken jullie?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je kunt ook de BS400 van record power nemen.
Met een goed lint moet 22cm geen probleem zijn.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Essen is idd flexibel maar vaker wordt beuken gebruikt wat zich prima laat buigen. Stomen is alleen nodig voor dikkere strippen, anders koud buigen bij flauwe bocht of nat maken en dan met heteluchtpistool erop, gaat heel eenvoudig en zonder stoomkist. Waarom vliegtuigmultiplex van de AF? De duurste houthandel van Nederland. Ik haal het uit Duitsland en het kost me de helft van de prijzen bij AF. Thomabalsa heet het waar ik het haal. Ik zou geen glasvezeltape gebruiken maar gewoon epoxylijm gebruiken, zeker aan te raden met beuken en het geeft meer stijfheid. Delamineren vliegtuigmultiplex geloof ik niet zo in, het is prima fenollijm en veel beter dan in welk multiplex dan ook en watervast. Ik zou niet mijn hoofd breken om rond de 20cm met een lintzaag te zagen en dan weer door een vandiktebank te halen. Teveel werk en hoge kosten aanschaf lintzaag en dunner dan 3mm wordt al lastig. Waarom zoek je niet een goedkope partij sperfineer? Diktefineer noemen ze sperfineer. 1,5 tot 3mm perfect moeten werken. Vacuum in een mal met meerdere strips raad ik ook af, gewoon een mal en klemmen dat werkt het beste. Vliegtuigmultiplex kan maar berken is zachter dan beuken en bestaat uit lagen van ongeveer 0.5mm. Zou voor beuken strippen gaan. Succes ermee!
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
dank voor de reacties allemaal!

@ hightree: dank voor de uitgebreide info. Ik was bij AF uitgekomen omdat ik na lang zoeken moest concluderen dat maar weinig partijen in NL 1.5 mm vliegtuigmultiplex leveren. Ik kreeg bijna een hartaanval toen ik zag hoeveel goedkoper Thomabalsa is dan bij AF... had me honderden euro's gescheeld als ik het eerder had geweten. Ik hou het erop dat dit deel van de leerervaring is en ben blij dat ik er nu in ieder geval achter ben.

Diktefineer is bij AF trouwens nog eens bijna 2x zo duur (essen bijvoorbeeld: 45 euro/m2 ex) als (berken) vliegtuigmultiplex (22.90 euro/m2 ex)... weet je toevallig ook een interessante leverancier daarvoor?

Ik begin mijn Metabo lintzaagje wat te ontgroeien en ben daarom erg blij dat ik een Hammer N4400 kan overnemen van een ander forumlid. Ik ga eigenwijs zijn en toch hiermee proberen mijn eigen fineer te zagen mbv een Little Ripper geleiding (
https://youtu.be/4k-r5utmU2Q
). Het filmpje is erg indrukwekkend omdat de man lijkt te laten zien dat sledegeleiding van je werkstuk een bijzonder nauwkeurig resultaat geeft zelfs als de machine niet perfect is ingesteld. Ik kan me voorstellen dat het verzagen bijzonder veel tijd kost maar de voldoening om zelf zo'n plank te verzagen en vervolgens te buigen is me ook wat waard.

Kortom: ik ben erg benieuwd naar de resultaten die ik kan bereiken maar het is in ieder geval erg fijn om te weten dat er een backup oplossing is in de vorm van betaalbaar vliegtuigmultiplex van Thomabalsa!

Nogmaals dank!
 
Laatst bewerkt:

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Als je een goede lintzaag toch gaat aanschaffen is het het proberen waard, echter ik denk dat het een puist werk gaat opleveren. Welk houtsoort had je in gedachte? Ik zou niet voor essen kiezen vanwege de grovere nerf en makkelijker scheuren dan beuken.

Een adres voor goedkoop sperfineer in NL? Erg lastig. Ik ken hout-fineer.nl via marktplaats. Is misschien 1 van de goedkopere maar deze heeft niet erg dik sperfineer. Ik ken wel een alternatief, maar weer in Duitsland: http://www.modellbau-holzleisten.de/

Tot 3,5mm dik beuken, 20cm breed en 1 meter lang kost daar 7,6 euro per deel. Niet echt duur lijkt mij. Kan ook breder dan 20cm, kijk maar even op de site. Misschien kun je voor 90cm lengte een goedkopere prijs regelen en dikker dan 1,5mm betekend minder fineren en ook weer goedkoper. Ik heb geen idee welke dikte je in gedachte hebt en hoe je het wilt verlijmen.

Arnhemse fijnhouthandel heeft een breed assortiment en goede service, maar ik blijf me verbazen dat mensen prijzen blijven afmeten met wat zij daar aanbieden, alsof dat de norm in Nederland is. Zij hebben wat vliegtuigmultiplex een bevoorrechte positie in NL, maar er zit ook een houthandel in Noord Holland die het verkoopt, https://www.houthandelonline.nl/plaatmateriaal/berken-multiplex/fins-berken-vliegtuigtriplex. Ik blijf het uit Duitsland halen, is velen malen goedkoper en deze rekent geen 69 euro verzendkosten, wat in NL een beetje overdreven is voor een aankoop onder de 450 euro.

Is het geen idee een houtzagerij op te zoeken in NL die een goede lintzaag heeft en dan een aantal brede stroken te laten zagen, daarna door de vandikteband en klaar is kees. Maar als je zelf met de lintzaag op ruim 20cm breedte perfect kan zagen dan zou ik de vandiktebank achterwege laten, de zaaggroeven geven een beter hechting voor de lijm. Probeer de stroken wel in een off-set van elkaar te leggen voor optimale sterkte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.