afdichting hout / staal / glas

nog een Wouter

Nieuw lid
6 mrt 2014
13
0
Beste houtbewerkers,

Dit betreft een vraag over het verbouwen van een luxemotor tot varend woonschip.
Een uitgebreider verslag vind je hier:

http://machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?f=7&t=1592


Bij het verbouwen van de roef van mij schip wil ik de huidige houten schuifraampjes ombouwen naar vaste ramen.
Hierdoor hoop ik ook te voorkomen dat er hout aan de buitenzijde van het schip zit want dit geeft onderhoud en vochtproblemen.

Hieronder en doorsnede van hoe ik een raam wil plaatsen:

doorsnede.jpg

Rechts is de buitenzijde, links de binnenzijde.
Denken jullie dat dit een duurzame oplossing is?
Volgens mij is het zo hermetisch afgesloten, maar dan vraag ik me weer af waarom bij houten kozijnen van die gaatjes zitten in de onderste raamlatten, dus weet niet of dat wel moet.

Bedankt voor het meedenken!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik weet niets van boten, maar bij een gebouw gaat dit detail niet werken. Er moet een afvoer zijn van (condens/lek) vocht van onder het glas naar buiten toe. De gaatjes in de onderste glaslat is er omdat er bij enkel glas condens naar beneden lekt. Dit moet ook naar buiten afgevoerd worden.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
En volgens mij heb je ondanks die isolatie een koudebrug over de stalen onderdelen waardoor je ook binnen condens op je staal kunt krijgen.
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
Glas in het staal plaatsen is geen probleem. mij is geleerd, dubbelglas in staal de hele spouw opvullen met kit. zelf gebruik ik hybriseal 2ps en zeker geen gewone beglazingskit. punt van mk23 is een stuk spannender
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb wel een paar vragen, van watvoor materiaal zijn de geel gemarkeerde blokjes
raamdoorsned.JPG
Wat ik me ook afvraag is waarom je het glas zover naar binnen zou willen zetten?
Het lijkt me beter om het water altijd zo ver mogelijk naar buiten te houden en te zorgen dat het niet ergens kan blijven staan, wat zo te zien op de onderste dorpel wel kan.
 

nog een Wouter

Nieuw lid
6 mrt 2014
13
0
Bedankt voor de reacties, we komen in de buurt van een oplossing denk ik.
Ter verduidelijking:
Het is dubbelglas. ik denk op die dikte wel HR++ te kunnen krijgen, wellicht met een wat dunnere luchtspouw.
De "gele" blokjes uit de post van fantic is gewoon staal maar dan wat dikker (8mm). De onderste dorpel loopt natuurlijk enigzins af.
Het geheel vervangt bestaande ramen op een schip met monumentenstatus. het hoeft dus niet exact te worden als het was, maar de maatvoering moet wael redelijk gelijk blijven. Vandaar dat het glas redelijk ver naar binnen staat.

Het grootste probleem is dus de koudebrug. In onderstaand plaatje heb ik aan de bovenzijde de hoeklijn 8 mm naar buiten geplaatst zodat er ruimte is voor isolatie tussen staal en hout.
De vraag is dan welk materiaal hie het best voor te gebruiken is want het moet wel constructieve eigenschappen hebben.

doorsnede 2.JPG

Alvast bedankt voor de reacties!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Bedankt voor de reacties, we komen in de buurt van een oplossing denk ik.
Ter verduidelijking:
Het is dubbelglas. ik denk op die dikte wel HR++ te kunnen krijgen, wellicht met een wat dunnere luchtspouw.
De "gele" blokjes uit de post van fantic is gewoon staal maar dan wat dikker (8mm). De onderste dorpel loopt natuurlijk enigzins af.
Het geheel vervangt bestaande ramen op een schip met monumentenstatus. het hoeft dus niet exact te worden als het was, maar de maatvoering moet wael redelijk gelijk blijven. Vandaar dat het glas redelijk ver naar binnen staat.

Het grootste probleem is dus de koudebrug. In onderstaand plaatje heb ik aan de bovenzijde de hoeklijn 8 mm naar buiten geplaatst zodat er ruimte is voor isolatie tussen staal en hout.
De vraag is dan welk materiaal hie het best voor te gebruiken is want het moet wel constructieve eigenschappen hebben.

Bekijk bijlage 71201

Alvast bedankt voor de reacties!
Waarom moet het een constructieve functie hebben? Die terug geplaatste hoeklijn moet een constructieve functie hebben en dan kan het rode deel alleen isoleren. Het staal zou sterk genoeg moeten zijn.
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
Wat voor isolatie wil je eigenlijk gebruiken? De meeste condensatie komt denk ik tegen je binnen kant van je stalen boothuid als ik het zo goed benoem. Als je bang bent voor alleen contact hout tegen staal zou je er bv ook esp tussen kunnen lijmen trespa condenseert misschien ook nog wel. Hout in de loodmenie zetten kan ook al een hoop schelen

- - - Updated - - -

Oke dat was boothuid
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Hoe wil je het bouwen
(glas achteraf aanbrengen gaat niet op deze manier)
glas vervangen kan ook niet zonder sloopwerk.

ik zou het gewoon tussen of tegen het staal lijmen zoals een autoruit.
eventueel met een hoekstaaltje als glaslat
 

nog een Wouter

Nieuw lid
6 mrt 2014
13
0
Bedankt voor alle reacties. Hoewel het niet bij het schip hoort ga ik me eens orienteren op scheepsramen zoals die in de binnenvaart gebruikt worden.
Deze vallen om een stalen rand heen en hebben een aansluiting voor de binnen betimmering. Het zijn vaak aluminium profielen die ik kan laten anodiseren in elke kleur, dus het hoeft niet op te vallen.

Is iets duurder, maar kan dan ook met klapraam uitgevoerd worden, en dat scheelt een hoop gedoe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.