I.h sorby beitel

Rick barth

Actieve deelnemer
13 nov 2017
61
0
Weet iemand misschien hoe oud de sorby beitel is
Hij is gesmeet en heeft een mooi palmhout heft 1512719778123-1059717769.jpg15127198764911811757955.jpg

Groete rick
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik weet het niet maar de pdf die je krijgt door op onderstaande link te klikken geeft alvast uitleg over de maker van de beitel .


"Parallel to the development of Robert Sorby and Sons was that of a separate and totally
different company by the name of John Sorby and Sons which frst appears as registered in
the Wicker in 1797.
John Sorby was the brother of Thomas and hence uncle of Robert. He too was engaged in
the manufacture of edge tools, joiners tools, saws, sheep shears, fles and followed the family
tradition by being appointed Master Cutler in 1806. After his retirement his two sons, John
and Henry, continued the business and started to use the trade mark “I & H Sorby”. (At that
time there was no distinction between ‘J’ and ‘I’.)"


een ander fragment
" The picture is further clouded with another edge tool manufacturer, C & J Turner, latterly
Joseph Turner and Co, using the “I. Sorby” trade mark which they acquired from Sorby and
Turner."

link naar de hele tekst

https://www.robert-sorby.co.uk/media/wysiwyg/robert_sorby_history_of_booklet.pdf

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Geen idee. Wat ik wel weet is dat Nooitgedagt dit soort steekbeitels ook heeft gemaakt, maar ik denk tot de jaren vijftig of zo. Toen kwamen de 'Zweedse modellen' in opmars. Dit staat in Nederland bekend als het 'Hollandse model'. Voordeel van het Zweedse model was dat je er met een hamer op mocht tikken (geen hakbeitel trouwens) en dat was met name voor de timmerlieden op de bouw handig.

Dit soort beitels waren al gauw 25 cm lang, zeker deze breedte en dat is deze niet meer. deze is al behoorlijk op geslepen. Dus ik denk dat deze ruim meer dan 50 jaar oud is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.