PDA

Bekijk Volledige Versie : Low angle schaaf maken van een Stanley

Hedge
08-12-17, 08:29
Ik wil graag een low angle schaaf die ik kan gebruiken in combinatie met een shooting board. Nu loop ik met het idee om een Stanley 204-12 om te bouwen. Ge´nspireerd door de voorbeelden van Roeland op dit forum. Ik heb nog een oude houten rijschaaf met een korte, maar dikke beitel. Die wil ik ook gaan gebruiken.
De vraag is of het plan uitvoerbaar is en waar ik op moet letten.
- is dit de geschikte beitel
- hoe klem ik de dekbeitel? Als ik hem korter maak, heb ik geen ijzer in het midden om de schroef op te zetten. Kan ik hier een los stukje ijzer tussen leggen
- is de body stevig genoeg
- kan ik de dekbeitel gebruiken van de rijschaaf, of is die te dun?
- en onder welke hoek slijp ik de beitel? Ik wil vooral kopshout kunnen bewerken met deze schaaf.

de donors
71112

De Stanley kaal gemaakt en de losse beitel
71113

En het merkje in de beitel, kan helaas het niet thuisbrengen, er is veel weg gesleten
71114

BossyRangs
08-12-17, 09:47
Het is me niet geheel duidelijk wat je precies wil gaan doen. Ga je de Stanley omvormen zodat beitel onder lagere hoek ligt? Hoe zie je dat praktisch? Kikker een stuk wegslijpen? Persoonlijk zou ik de Stanleybeitel behouden, om geen gedoe te hebben met niet-passende beitel. Je zou ook een Qianshengbeitel kunnen gebruiken, die zijn prijs-kwaliteit heel goed:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/peaktool-schaven-en-meer/peaktool-schaafbeitel-voor-bankschaaf-4-en-5

Hedge
08-12-17, 11:52
Ik wil op de plek waar de kikker zit een houten wig plaatsen onder een hoek van 12 graden. Originele beitel kan ook, maar die andere beitel is lekker dik, en ik denk van betere kwaliteit.

Roeland
08-12-17, 14:10
Beste Hedge,

Een eigen (Low angle) schaaf bouwen is hartstikke leuk, de dekbeitel kun je schroeven inkorten en gaatjes boren en draad tappen (of je bouwt je eigen houten dekbeitel), de body lijkt mij prima.
Maar wat bedoel je met de dekbeitel van de rei schaaf ik zie alleen maar een keg of bedoel je de keer beitel? deze keer beitel gebruik je niet bij een lage hoek schaaf altijd vouw naar boven je kunt deze slijpen tussen de 25 en 32 graden afhankelijk van wat je wilt.
Hier m'n YT filmpje over de bouw van een low angle;

https://www.youtube.com/watch?v=CgrdT62mRhA

en 2 fotootjes van een low budget schaafje waarbij de beitel en dekbeitel ingekort zijn en de kikker verwijdert

71117

71118

groetnis, Roeland

HeanigAn
08-12-17, 16:02
prachtige plaatjes
Groet
Gerrit

Hedge
08-12-17, 21:40
Ik ben maar gewoon begonnen. De voet van de kikker weggefreest, nieuw beitelbed van bocote en de beitel in ruwe vorm. Nu bedenken hoe de dekbeitel wordt. Ik denk dat ik de keerbeitel ga gebruiken.
71133
71134
7113571136

Roeland
08-12-17, 22:09
Inderdaad gewoon beginnen, ben benieuwd naar de volgende stappen!

groetnis, Roeland

BossyRangs
09-12-17, 00:53
Ziet er al een goed begin uit. Wel jammer dat je daarvoor een functionele schaaf gemolesteerd hebt.

Hedge
09-12-17, 08:05
De schaaf lag al 10 jaar ongebruikt in de schuur. Als het lukt wordt hij weer gebruikt.

Hedge
31-12-17, 16:58
De “kikker” zit op zijn plek. Hij staat nu nog onder 14 graden. Dus nog een klein stukje laten zakken.

71941

Pine
31-12-17, 18:21
En het merkje in de beitel, kan helaas het niet thuisbrengen, er is veel weg gesleten
71114
J.R. Dodge Sheffield
Goed stukje kwaliteit