Felder zaagbladen

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Bij Felder zijn nu de nieuwe kerstaanbiedingen actief, en aangezien ik nieuwe schaafmessen nodig ben wou ik gelijk meerdere dingen mee bestellen.

Nu zag ik echter deze zaagbladen in de aanbieding staan, geschikt voor de festool TS55.
http://nl.feldershop.com/be/Universal-Handkreiss-geblatt.html
Leek mij een mooie deal waarbij je een extra zaagblad gratis krijgt, echter was ik benieuwd naar de kwaliteit/standtijd vergeleken met bijvoorbeeld festool zaagbladen.

Heeft iemand ervaring met deze zaagbladen ?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
De ervaring die ik heb met Felder is dat ze niet goedkoop zijn met hun toebehoren. Vraag me af of dit beter is dan bijv. Ecotools
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Kwalitatief zijn dit uitstekende zaagbladen, zeker vergelijkbaar met Festool (als ze al niet van dezelfde fabrikant komen).
Ik heb destijds bij mijn Hammer Felder zaagbladen genomen. Nu zal ik ze niet meer kopen. CMT is zeker gelijkwaardig en iets (maar niet veel) goedkoper.
Als je hier twee bladen boor 46 euro krijgt, zou ik wel niet twijfelen. Let wel, dit zijn bladen voor massief hout (en het lijkt me voornamelijk schulpen). Een mooie zaagsnede meubelplaat ga je hier niet mee krijgen.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Vorig jaar waren ze ook in de aanbieding, maar toen van Freud. Vermoedelijk dezelfde maar met een andere kleur.
Btw: Ze (de freuds) zagen als een speer in massief hout.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik dacht dat ze net zoals Festool, hun bladen lieten maken door Leitz. Ik heb er van de Silver line, en vind ze heel goed, beter dan CMT.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik dacht dat ze net zoals Festool, hun bladen lieten maken door Leitz.
Ik heb er van de Silver line, en vind ze heel goed, beter dan CMT.
Timothy, even voor de duidelijkheid ik denk (weet het bijna zeker) dat jij Leitz zaagbladen heb van het type Silver line.
Er zijn nl. ook zaagbladen van het merk Silverline, maar dat is een heel andere kwaliteit.
Mvg, :).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Timothy, even voor de duidelijkheid ik denk (weet het bijna zeker) dat jij Leitz zaagbladen heb van het type Silver line.
Er zijn nl. ook zaagbladen van het merk Silverline, maar dat is een heel andere kwaliteit.
Mvg, :).

Ja inderdaad, dat ander merk kende ik niet maar ik heb er van Felder uit hun Silver line gamma (zaagbladen bedekt met chroom) Ik wilde ook eens de zwarte teflon serie testen, maar voor mijn volgende zal ik zeker de Freud testen van bij sautershop.
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Oke bedankt voor de reactie´s, zal dus een aantal zaagbladen mee bestellen. Neem dat deze bladen dan dus ook te slijpen zijn ?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb al zaagbladen bij Ecotools willen bestellen bij Ecotools, maar als ik me niet vergis dan is de dikte ietsje anders, waardoor je je zaagstrip op de geleiderail een stukje verder gaat afzagen.

Edit: Festool zaagblad W48 heeft een zaagbreedte van 2,2mm, die van Ecotools hebben er eentje van 2,6mm
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb al zaagbladen bij Ecotools willen bestellen bij Ecotools, maar als ik me niet vergis dan is de dikte ietsje anders, waardoor je je zaagstrip op de geleiderail een stukje verder gaat afzagen.

Edit: Festool zaagblad W48 heeft een zaagbreedte van 2,2mm, die van Ecotools hebben er eentje van 2,6mm

Dit topic ging het over zaagbladen die bij Felder geleverd worden.

Maar Ecotools heeft wel bij de prof serie de iets goedkopere als de industrial serie,
bij de
maat 160 x 20 T12 - T24 - T36 - T48 en de T60 met blad dikte 1,6 en de tandbreedte 2,2 dus gelijk aan de Festool zaagbladen.
Mvg, :).
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Is er iemand met ervaring met onderstaand zaagblad voor groeven en/of tandverbinding?

Gaat dus om een vlaktand blad met minimaal 5 mm brede tanden.

1139C1A9-44AA-4E9B-A04E-9385ED4CB4BA.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is er iemand met ervaring met onderstaand zaagblad voor groeven en/of tandverbinding?
niet ik
welke machine je hebt, weet ik niet
evenmin of je dat zaagblad op de top of op de zaag wil zetten
ik heb voor beide een frees met wegwerpmesjes
en ik heb voor hetzelfde doel ook frezen met een vaste tand
die gebruik ik haast niet meer
het voordeel van wegwerpmesjes is dat je ze om kan draaien + je bij vervanging steeds dezelfde maat hebt
het nadeel van een zaagblad is dat het geslepen moet worden (wegbrengen + halen of verzenden) + de snijbreedte na het slijpen kleiner is
met de frees op de top maak ik tandverbindingen die perfekt passen
ik vermoed dat mesjes een veel zuiverdere snede geven dan vaste tanden
oh ja, op mijn frezen staan niet enkel op de kop, maar ook aan de zijkanten mesjes, wat weer een een zuiverdere snede geeft
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het betreft een Felder formaatzaag, waar bovenstaand blad voor bedoeld is, echter is het nogal een bedrag voor een zaagblad en misschien valt het resultaat tegen...ik heb geen professionele freesmachine.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
omdat het vaste tanden zijn + slechts 6 + op de zaagmotor denk ik dat het geen scherpe sneden zal maken
150 € is voor zo'n type niet overdreven
ik denk dat ik voor de mijne met diameter 250 mm + mesjes 300 € betaald heb
die gebruik ik vooral om groeven voor ladebodems + achterwanden te trekken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.