vorstvrij houden garage

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Onze Garage / mijn klushok is ingebouwd tussen twee andere garages en voorzien van een ongeisoleerd plat dank, enkel glas en grote kanteldeur. Niet ideaal dus:) Maar goed, het dak isoleren staat op mijn to do lijst alleen niet voor deze winter. De Garage is 5x7x2,30 = 80m3
Ik will de garage voorlopig alleen vorstvrij houden en het vocht een beetje weg houden. Na wat gezoek en lezen op Internet kom ik uit op zo'n electrische olie convector verwarming. Maar heeft iemand nog suggesties voor een model en vermogen.
Ik will geen zibro Kamin, gasverwarmingen, IR panelen etc plaatsen. Het geheel hoeft maar tot zeg 5graden verwarmd te blijven en ik ben niet kouwelijk. We hebben nachtstroom dus ik kann makkelijker in de nacht en weekeinde wat verwarmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Ik heb gewoon een elekftrisch kacheltje, mijn werkplaats is wel geïsoleerd, als het vriest dan zet ik dat in de nacht op een graad of 8. Die olie radiatoren schijnen behoorlijke stroom vreters te zijn?

Groet Pel
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Wat ik begrepen heb van die electriche olie kachels is dat ze langer en gelijkmatiger warmte afgeven, 1000 of 2000W vermogen blijft natuurlijk altijd Geld kosten.
 
P

Pel

Guest
Ik weet ook niet wat voordeliger is, ik heb daar een wasbak met koud waterleiding, als me dat bevriest ben ik verder van huis. Bij een graad of 4 vorst hoef ik nog niet te verwarmen, maar als het harder gaat vriezen dan ga ik het risico niet nemen, en ga ik verwarmen. Voor de winter olie ik gereedschap wat erg vatbaar is voor roest dun in, zoals o.a. schaven, winkelhaken en dergelijke.

Groet Pel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk niet dat dat het meest effectieve zal zijn in jouw situatie, het zijn radiatoren die gemaakt zijn om de ganse nacht op te warmen op nachttarief en dan overdag warmte afgeven. Maar je hebt geen echte controle en moet op voorhand voorspellen hoe hard je hem moet opwarmen om die nacht geen vorst te hebben. Het zou zuiniger zijn om een klassieke convectie te plaatsen met thermostaat die vanzelf aanslaat zodra het onder 5C gaat.
 
P

Pel

Guest
Op dat kacheltje wat ik gebruik zit een thermostaat, dus die zal dan ook wel werken neem ik aan?

Groet Pel.
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi mk23,
Kun je niet een klein schoorsteentje maken van rond 100 mm
tegenwoordig kun je al een goede pellet kachel kopen
Hier krijg je ook nog meer dan € 500.00 subsidie op.
dan betaal je iets meer voor de kachel maar de brandstof is goedkoop.
deze kunnen geheel automatisch werken.
veel groeten en succes.
Christ Oerlemans.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ervaring met mijn omgebouwde garage is dat je wel verwarming kan gebruiken, maar als de boel zo lek is als een mandje dan ben je aan het stoken voor de mussen.
De grootste warmte verliezer is de garage deur. Sinds ik daar zelf geisoleerde deuren in heb gemaakt scheeld het dag en nacht. Kost niet de wereld, scheeld ruimte en isoleerd tenminste. Als je er toch je klushokje van wilt maken? Heb het niet bijgehouden, maar alles totaal was ik rond de €600 kwijt.
 
P

Pel

Guest
Hoi mk23,
Kun je niet een klein schoorsteentje maken van rond 100 mm
tegenwoordig kun je al een goede pellet kachel kopen
Hier krijg je ook nog meer dan € 500.00 subsidie op.
dan betaal je iets meer voor de kachel maar de brandstof is goedkoop.
deze kunnen geheel automatisch werken.
veel groeten en succes.
Christ Oerlemans.

Ja Christ, er zit subsidie op die kacheltjes, ik heb even snel geteld en kwam uit op rond de €1000 voor het aller goedkoopste kacheltje wat 103 M³ kon verwarmen, en dan moet ik het nog laten installeren. Het zijn maar enkele dagen in het jaar dat flink het vriest, dat ik het elektrisch kacheltje aan heb staan s'nachts, Normaal verwarm ik de werkplaats met een gaskachel op de laagste stand anders wordt het al gauw te warm om er te werken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
isoleren van een onverwarmde ruimte levert natuurlijk niets op.
behalve als je het "permanent" warm gaat stoken en wilt dat de warmte langer binnen blijft heeft isoleren zin...

ik zou zeggen, zoek een plekje waar je met name de accu's e.d. binnen kunt zetten.
die voelen zich in een warmere omgeving altijd fijner.

en er is één voordeel als het koud is! het is juist minder vochtig.

zelf heb ik ook een garage en haal standaard mijn accu's naar binnen. en als ik aan het werk ga zet ik een uurtje eerder een elektrische kachel aan.
zodat ik niet met muts en handschoenen aan het werk moet. oja. en een paar gevoerde werklaarzen kan ik ook adviseren!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
isoleren van een onverwarmde ruimte levert natuurlijk niets op.
behalve als je het "permanent" warm gaat stoken en wilt dat de warmte langer binnen blijft heeft isoleren zin...

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn werkplaats was een oud hok aanpalend aan het huis, met 2 deuren waarlangs kieren van ruim een cm waren, en onder een kaal pannendak. Ook nog eens 1 enkel glas raam erin.

Nu zitten er 2 PVC geïsoleerde deuren in, een PVC HR-glas raam, rondom 10cm glaswol en 18mm OSB en een plafond met 18cm glaswol (22mm OSB erop, 18mm OSB eronder).
Gevolg: in de zomer is het er niet meer zo belachelijk heet op warme dagen, en in de winter kan ik er in de avonduren prima werken, ondanks dat het buiten al vriest. Vroeger was het hok koud zodra de zon onder ging, nu duurt het nog enkele uren vooraleer het echt begint af te koelen, omdat het gewoon veel beter geïsoleerd is.

Bovendien is het ook véél sneller warm als ik er een verwarming aanzet om wat bij te warmen, omdat de warme lucht niet gewoon vrolijk naar buiten waait.

Uiteraard, als het een ruimte is die NOOIT verwarmd wordt, en je gaat enkel isoleren in de hoop dat het minder vriest, dan heeft het weinig zin...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Net op tijd heb ik vorige week een 2200W AEG oliekachel / radiator besteld, die ik net met een tijdschakelaar heb aangesloten. Eerst maar eens miinimaal laten verwarmen om te zien hoe "warm" het wordt met twee uurtjes vannacht. Bijkomend voordeel is dat onze zoon nu van mijn vrouw wat langer mag blijven omdat het niet zo koud is:) als de kachel aan staat. En hopelijk wordt het iets minder vochtig in de gatage.

Voor volgende zomer ga ik kijken om in ieder geval de onderzijde van het dak te isoleren zodat het, zoals Massis al schrijft, in de zomer ook niet zo belachelijk warm wordt.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil ook zo'n groot klushok in de randstad

Mijn schuur is 9m2 groot geisoleerd met 4cm pir(muur) en 8cm(dak) en 6cm (fundering) isolatie en electrisch verwarming die het probeerd op 6c te houden. en dit heeft vorige jaar ongeveer 300khw stroom gebruikt.. Dit om even aan te geven dat nog best wat energie vraagd om je schuur vorst vrij te houden.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Je zal eens moeten berekenen hoeveel KW aan warmte je in de ruimte moet brengen om de gewenste temperatuur te halen. Dat lopt vaak nogal op, zeker bij ongeisoleerde ruimtes. Zo'n "vorstbewaker" heeft 200 watt, dat is dus eigenlijk niets en eerder bedoeld voor vogelhokken en dergelijke. Een Oliekachel is bedoeld om geleidelijk en constant te verwarmen. Een ventilatorkachel is juist bedoeld voor snel (bij)verwarmen. Voor ruimtes met mogelijk vocht zijn er speciale badkamer ventilatorkachels. Ik heb daar in het begin mijn klushok ook mee verwarmt maar het gevaar zit hem in het stof. dat slaat ook neer op het spiraal en kan een brandrisico worden.

Uiteindelijk eens een Zibro geprobeerd (kon ik toen lenen) maar dat werkte ook niet lekker. Uiteindlelijk een gaskachel op LPG genomen met een ventilator erin. Dat werkte nog het beste, Nadeel is wel dat je rookgassen hebt die je moet afvoeren, dus een gat naar buiten moet hebben. Je kan eens kijken naar een gas/dieselkachels die ze in caravans inbouwen. Daar zit ook vaak een ringleiding in zodat je je ruimte beter kunt verwarmen. Kom je 2e hands ook nog regelmatig tegen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
je kan ook de kwetsbare spullen in een oude koelkast zetten en hier een kleine gloeilamp in laten branden
40 wat met een tijdschakelaar is ruim voldoende om die koelkast op temperatuur te houden in de winter.

dan alleen de kachel aan als je wilt werken m
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik wil ook zo'n groot klushok in de randstad

Mijn schuur is 9m2 groot geisoleerd met 4cm pir(muur) en 8cm(dak) en 6cm (fundering) isolatie en electrisch verwarming die het probeerd op 6c te houden. en dit heeft vorige jaar ongeveer 300khw stroom gebruikt.. Dit om even aan te geven dat nog best wat energie vraagd om je schuur vorst vrij te houden.

Voor zo'n groot klushok moet je bij mijn vrouw zijn:) Die heeft de woning gevonden en met de makelaar onderhandeld:) Was echt alsof het huis voor ons gereserveerd was.
300kWh is iets van 60euro stroom op jaarbasis; is nog te overzien op onze rekening. En ik hoef niet de hele Garage warm te krijgen, het achterste deel waar de Werkbank, verf, gereedschap etc Staat moet een beetje warmer zijn dan de rest.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een oliekachel of een ventilatorkachel met hetzelfde vermogen zullen een ruimte net even snel opwarmen. Een watt (of kilowatt) is en blijft een watt, onafhankelijk hoe hij nu opgewekt of afgegeven wordt.
Het voordeel van een ventilatorkachel is dat hij compacter is en de warmte meer wordt verspreid.
Een oliekachel is dan weer geruisloos.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Kijk eens bij Rietpol. Dieselkacheltjes voor boot/caravan. Moet wel een afvoertje naar buiten hebben
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Een oliekachel of een ventilatorkachel met hetzelfde vermogen zullen een ruimte net even snel opwarmen. Een watt (of kilowatt) is en blijft een watt, onafhankelijk hoe hij nu opgewekt of afgegeven wordt.
Het voordeel van een ventilatorkachel is dat hij compacter is en de warmte meer wordt verspreid.
Een oliekachel is dan weer geruisloos.
Oliekachel heeft nog ander voordeel, namelijk dat stof geen invloed kanhebben op een veilige werking. Dit en het geluidloze waren belangrijke voordelen voor me.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.