Fietsstal vertrekkend van bouwplan in parallellogram

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Ik wil deze winter een fietsstal maken in hout langsheen mijn oprit. Ik vertrek van hoekpalen in gefundeerde paalhouders. Om ruimte te sparen moet ik vertrekken van een plattegrond in de vorm van parallellogram. Zoiets dus:

parellelogram.JPG

Geen probleem, dacht ik, tot ik stil stond bij de houtverbindingen van de basis-structuur van de fietsstal. Daarvan zullen er namelijk een pak onder een hoek van 50° moeten gebeuren. Ik vroeg me af welke piste ik daarbij best bewandel: zaag ik verbindingen in verstek (niet evident op 50°, en wat doe ik met de hoekpalen), gebruik ik wiggen, plooi ik verbindingsijzers?

Hoe geef ik deze structuur de nodige stevigheid? Iemand een tip om me op weg te helpen?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hoe ziet het er in totaal uit?

Verbindingen in kops hout geschroefd kunnen al voldoende zijn, maar dat is wel mede afhankelijk van het totaal.
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Totaalbeeld denken we aan klassieke fietsstal met golfplaten dak (naar achter afhellend) zoals bv. op onderstaande foto's, maar dan met grondplan in parallellogram-vorm (breedte 4m, diepte 2m), waardoor hoeken van respectievelijk 50° en 140° ontstaan. We maken de zijwanden en achterwand dicht met eikenhouten planken tegen slagregen. De opening is N-0 gericht dus zou normaal niet veel regen mogen vangen.

Fietsenhok-1.jpg

voorbeeld2.jpg
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
... en wat doe ik met de hoekpalen
Ik ga ervan uit dat de voorkant open blijft. Dat betekent dat alleen de twee hoekpalen achterin aandacht vergen. Je zou kunnen overwegen die twee palen uit één zware, zeg 69x219x5100 balk te (laten) zagen. Meteen in de gewenste 50/140 graden hoek. Deze geplaatst op een U of L paalhouder met betonijzer.
Simple comme bonjour, toch?
 
Laatst bewerkt:

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Bonjour, bedankt voor die tip, dat zet me op weg. Had vierkante gegalvaniseerde paalhouders in het achterhoofd, waarmee dit niet zou lukken. In combinatie met U-paalhouders kan dit inderdaad wel.

Mogelijks maak ik de voorkant aan één zijde dicht, maar ook dan biedt zo'n in hoek gezaagde balk de oplossing. Voor de kruiselingse verstevigingen kan ik zelf met afkortzaag de nodige hoek vinden in de kopse kanten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bedenk hoe je het in drie richtingen stabiel gaat maken. Met paalhouders zitten de onderkant van de palen niet moment'vast.
Het eerste ontwerp heeft bovenin stabiele verbindingen, het tweede niet. Terwijl bij die tweede ook nog eens weinig uit de planken gehaald wordt. Bij dat ontwerp moeten dus de palen voor de helft van de hoogte in de grond zitten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Parallellogram zei je? Zou dan de hoeken 50/130 graden maken, anders wordt het rot passen.. Hoeken bij elkaar zijn 360 graden, aan 1 zijde dus 180 graden en geen 190..
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Parallellogram zei je? Zou dan de hoeken 50/130 graden maken, anders wordt het rot passen.. Hoeken bij elkaar zijn 360 graden, aan 1 zijde dus 180 graden en geen 190..

Inderdaad 50/130, iets anders kunnen ze me bij de houthandel ook niet zagen uit één balk J
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.