INCA met Belgische motor gekocht. advies gevraagd

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Hallo

Een INCA lintzaagje gekocht

Vanmiddag een INCA lintzaagje opgehaald
Mijn 1ste vraag : kan iemand mij vertellen wat voor type dit is, de motor zit in een kastje eronder
Ik heb al een handleiding gevonden op internet van iets wat er op lijkt maar waar de motor aan de machine zit en niet eronder.
Weet iemand het typenummer van deze zaag, werd denk ik zonder motor verkocht.

IMG_0083.jpgIMG_0084.jpg

rechts is de onderkant.

De lagertjes die als geleider functioneren als je het blad naar achteren drukt zaten vast.
De bovenste liep stroef ; deze met een beetje uit de spuit snel gangbaar gekregen.
Die onder het blad zat muurvast maar komt ook al wel wat beter los met een spritsje van de ALDI
Die zit ook ver buiten bereik van het blad.

Mijn 2de vraag is dit normaal?

De verkoper heeft mij aangeraden om een Tuf zaaglint aan te schaffen

Ik laat dat spul nog even inweken misschien dat ik het ding morgen aanzet ,bij de verkoper wel even gedraaid ook met de kast open

Groet
Gerrit
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedoel je het type lintzaag? Dat lijkt mij een Inca Euro260 zo op het oog als ik dat vergelijk met de zaag die ik in de schuur heb staan.
Je komt die zagen tegen met een motor er aan vast en een losse motor er onder.

Lagertjes horen allemaal soepel te lopen anders hadden ze er geen lagers op gezet lijkt mij.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
rjmulder heeft gelijk. Het is de Euro 260 zonder aangebouwde motor. Hier is een handleiding: Bekijk bijlage Bandsaege Euro 260.pdf
Je kunt het beste de lagers vervangen. Eerst het geheel, dus incl. asje eruit halen. Daarna met een poelietrekker het lager verwijderen en er een nieuwe op zetten.

Met een losse motor en vertraging (grotere poelie) kun je de zaagsnelheid halveren en maak je de zaag geschikt om er metaal mee te zagen.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Bedankt Pieter,

Euro260
De handleiding zegt in het Duits en Frans dat de lengte van het zaaglint 1870-1880 mm in het Engels is dit 1850 mm 37"
De breedte is ook verschillend 3-15 of 3-18(Engelse handleiding)

Met deze gegevens kan ik een zaaglint bestellen Als dit gaat gebeuren zet ik er een nieuw lager op. Deze lijken veel op de oude inline skate lagers waar een asje van 8 mm in zit .
Voor de zekerheid zal ik nog wat nameten van de maten uit deze handleiding.

Samen met mijn nieuwe (oude) draaibank heb ik nu alles bij elkaar om een Turnsaw, Bowsaw Framesaw of hoe dit ook heten mag te maken je moet toch wat met die oude zaaglinten

Ikprobeer morgen om het ding af te stellen zaaglint verwisselen en nogeens afstellen stukje zagen etcetera en dan weer verder met de draaibank

Groet
Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
De 110/220 is mij nog niet duidelijk. Het lijkt toch echt een enkelfase motor gezien het opschrift “”zelfstartend door condensator””
Zoals je ziet heb ik een nieuw draadje gemaakt.

Sorry Klaas Ik ben niet van dat technische en daarbij het is een Belgische motor dat staat erbij.

Er staat ook bij dat de motor zelfstartend wat ik wel handig vind.:)

Deze foto was meer ter Illustratie dat het spul origineel niet bij elkaar hoort en een beetje om het vermogen aan te geven dat op het plaatje staat ;wat mij ook niet veel zegt.
Wat ik nog wel kan aangeven dat het wordt aangedreven met een platte band en niet met een V-snaar zoals ik verwacht had.
Deze post moet niet beledigend opgevat worden, iemand uit Antwerpen had net de zaag gekocht die ik op het oog had op hetzelfde adres.(Daar zat wel een dwarsgeleider bij ) voor 25 euro meer.
Het goeie ding was dat deze machine met onderstel en alles in de Yaris paste.
Groet
Gerrit
 
Laatst bewerkt:

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Geprobeerd de boel in te stellen volgens de gebruiksaanwijzing een paar centimeter gezaagd erg scheef ik bedoel niet verticaal ten opzichte van het blad maar het ging met een vaartje richting geleider.
Er zit een smal reserveblad bij dit erop gedaan en de boel weer afgesteld
Even was ik bang dat dit ook weer mis was omdat het blad en stuk langer is dan wat erop zat. Maar ik heb nog een centimeter of drie over op de schroefdraad waar je het mee opspant
Weer stukje gezaagd, dit ging niet snel maar wel aardig recht langs de geleider.
Wat een verschil met dat andere blad.

IMG_0086.jpgIMG_0085.jpg

Het begin is er, binnenkort maar een paar zaaglinten bestellen als ik precies weet wat ik nodig heb.
Hoe meet je een zaaglintlengte :touwtje?
Of diameter wielen en afstand hart wielen en dan rekenen?

De aan/uit knop hapert en de poelie van de motor slingert ook iets
Hiervoor en van die geleiderlagers wil ik advies inwinnen van iemand die daar verstand van heeft.
Voorlopig dus even rustig aan met dit ding
Die ijzeren dingen die aan weerskanten van het zaaglint hangen wil ik in de toekomst als de rest in orde is vervangen door houtjes, dit zal ook wel schelen in de herrie hoop ik.
jpg.gif
 

Bijlagen

  • BRIAR_rond180pixels.jpg
    BRIAR_rond180pixels.jpg
    27,4 KB · Weergaven: 257

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
In principe moet je recht kunnen zagen zonder geleider, streepje erop en zagen.
Maar dan moet alles wel goed werken en afgesteld staan plus een scherpe zaag.
Voor info, stuur eens een PB naar O Peatey (alias Mr. Inca):cool:.
Mvg, :).
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Helaas het ging de goeie kant op
Had net een afkort hulpstukje gemaakt om kleine ronde dingen zoals handvatten netjes haaks af te zagen dit werkt prima en toen gaf ie na wat geraas en getril de geest

Voor nu heb ik hier even genoeg van; nog bedankt voor alle advies.
Eerst maar wat verder prutsen met de draaibank.
Groet
Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Waarom zou je niet de zaaglengte nemen die de handleiding noemt? Nl 1870-1880 mm.

mvg
klaas0639[/QUOTE]
Dit zal ik zeker doen als ik er weer leven in krijg,de motor lijkt dood.
Groet
Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Volgens mij met de zaag geen probleem Als je het spul met de hand ronddraait hoor je niks. Of elektrisch is er wat mis, of waar ik bang voor ben heeft de motor het begeven
Gisteren bij de verkoper liep het ding nog, flink balen is dit.
Het is mijn eerste lintzaag dus ik heb er niet veel verstand van .
Ik heb ook al op een rode knop gedrukt op de motor maar dat mocht ook niet baten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vertrouw die aanduiding 110/220V op het motorplaatje niet. Is (was:confused:) de motor geschikt voor 220 én voor 110? Daar heb ik nog nooit van gehoord (dat betekent niet zo heel veel)Zouden daartoe in de aansluitdoos van de motor contactstripjes hebben moeten worden omgezet?


klaas0639
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ja dat is inderdaad balen.

In de schuur heb ik een Kity motor voor een paar apparaten en daar zit ook een 110/220V motor op, afhankelijk hoe de spoelen zijn aangesloten is die dan voor 110V of 220V.
 

Pwiggy

Actieve deelnemer
18 dec 2013
51
3
Heiloo
Even op het forum zoeken naar Inca, staat welke lagers je het beste kan gebruiken, bij tuffsaw type zaag opgeven Inca 260 dan levert hij de juiste maat
Geleiders mooiste is dan van pokhout
Staat nog een Inca op 380V op marktplaats, maar wil er te veel voor hebben.
Leo uit eindhoven.
Omschrijving: diverse hout machines
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.